TOP

Dit zijn Textilia’s bestgelezen interviews van 2021

Nu het einde van het jaar nadert, blikken we terug op de online producties die we het afgelopen jaar het web op hebben geslingerd. Wat waren onze meestgelezen interviews in 2021? In de top 10 onder meer het interview met Inretail-directeur Jan Meerman, de kopstukken van retailers Van Uffelen en Bomont en een persoonlijk interview met BN’er en stijlicoon Splinter Chabot.

Credit foto Jan Meerman: Patrick Siemons

#1 ‘Een merk als Expresso heeft een hart en ziel nodig, en dat is er weer nu we bij Van Uffelen horen’

In september 2020 koopt modeketen Van Uffelen de merken Expresso en Claudia Sträter. Hiermee betreedt de retailer nieuw terrein. In een interview met Textilia vertellen Pieter Cox, eigenaar/directeur van Van Uffelen en Kelly Schoemans, hoofdontwerper bij Expresso, over de overname. “Dit was het best denkbare scenario. Het laatste jaar was er veel onrust en onduidelijkheid over de toekomst. Dus dit voelt als een enorme opluchting. Een merk als Expresso heeft een hart en ziel nodig, en dat is er weer nu we bij Van Uffelen horen’.

#2 De Zeeuwse winkelketen Bomont bouwt verder buiten de eigen provincie: ‘Het wordt steeds makkelijker gemaakt om te groeien’

De Zeeuwse winkelketen Bomont opende recentelijk een winkel in Den Bosch en één in Tilburg staat op stapel. Want eigenaar Ron Bouwman, die een team vormt met partner en inkoper Ellen Bouwman en directeur Nawish Baars, ziet kansen in de naastgelegen provincies. “Het wordt steeds makkelijker gemaakt om te groeien.”

#3 Splinter Chabot: ‘Winkels waar je eindeloos kan shoppen daar sneak ik graag naar binnen’

Stijlicoon Splinter Chabot spraken we voor de rubriek Close-up waarin we hem persoonlijke vragen voorleggen. Natuurlijk kwam zijn kledingkeuze ter sprake. Op de vraag welk kledingstuk hij nooit weg zou, zei hij: “Sorry voor alle mooie pakken die ik heb, maar ik draag zo’n zeven ringen aan mijn vingers. Zes daarvan zijn door mijn moeder gemaakt en eentje door mijn broer. Ik zie die ringen even als kledingstuk als het mag. Ze zouden mijn vingers moeten afhakken, moet ik die ooit wegdoen.”

#4 CEO Dstrezzed Eric Aarden: “Ik heb geleerd om ‘Dstrezzed’ te blijven”

Corona zette een streep door het feest vanwege het 10-jarig jubileum van Dstrezzed, maar niet door de plannen die CEO Eric Aarden (zie hoofdfoto) heeft voor de toekomst. In een uitgebreid interview met Textilia vertelt hij dat het merk dit jaar verder bouwt met onder meer een reeks winkelopeningen in eigen land. “We willen zichtbaarheid op toplocaties.”

#5 Jubilerend agent Sjaak Gilsing: ‘Met retailers samenwerken leukst van ‘t vak’

2021 is voor modeagentuur Sjaak Gilsing een druk jaar. Gilsing sleepte dit jaar het landelijke agentschap van Casamoda binnen, verhuisde met zijn showroom naar Almere en viert ook zijn 20-jarig jubileum. Heeft hij nog meer in petto? “De komende jaren wil ik nog intensiever samenwerken met winkeliers. Dat loont.”

#6 Jikke Bartelds opende een winkel in de lockdown: ‘De agenda stond meteen vol’

Op 27 maart opent ondernemer Jikke Bartelds haar vrouwenmodewinkel Jixx in Bunnik. Hiermee gaat een langgekoesterde wens in vervulling, waarbij ze zich niet laat tegenhouden door coronaperikelen en een lockdown. Bartelds vertelt: “We gingen eind maart op afspraak open en de agenda stond meteen vol. Er kwamen ook al meteen kleine groepjes vriendinnen op af.” Stemt de omzet ook tevreden? “Het gaat boven verwachting. Over april heb ik het dubbele omgezet van wat ik had ingecalculeerd. Ik merk dat vrouwen lang niet hebben gewinkeld.”

#7  Knitwearmerk Saint Steve groeit: ‘Er hangt een fijne vibe rond het merk’

Het Nederlandse label Saint Steve is zijn vierde seizoen ingegaan en inmiddels neemt de groei een vlucht. Mede-eigenaar Maarten Janse: “We merken dat er een fijne vibe hangt om het merk en dat retailers er goed mee kunnen werken.” Het mannenmodemerk staat bekend om de cleane, gebreide collecties. Het label werd in 2019 opgericht door Jan Diebels, eigenaar van de modewinkels Dedicated en Daily Fresh. De eerste twee seizoenen draaide de ondernemer het merk nog zelf, inmiddels heeft hij in vriend en zakelijk sparringpartner Maarten Janse een compagnon gevonden. Janse, eigenaar van modedistributeur Lexson met 14 labels in portefeuille, is sinds 2020 voor de helft eigenaar van Saint Steve.

#8 Inretail-directeur Jan Meerman lobbyt zich suf voor heropening winkels: ‘Ik vind het leed van ondernemers heel erg’

Sinds het uitbreken van de coronacrisis heeft brancheorganisatie Inretail de handen vol aan het adviseren van de aangesloten ondernemers en het lobbyen bij de overheid. Volgens directeur Jan Meerman is dat niet zo makkelijk. “Het is niet zo dat ik de minister bel en dan krijg wat we willen.” Terugkijkend op afgelopen jaar blijven vooral de radeloosheid, onmacht en soms zelfs woede van ondernemers Inretail-directeur Jan Meerman bij. “Sommige ondernemers waren kwaad op ons en anderen dreigden in opstand te komen en gewoon open te gaan. Ik vind het leed van ondernemers heel erg. We krijgen elke dag ondernemers aan de lijn die niet meer weten hoe ze de rekeningen moeten betalen. Aan de andere kant hebben we als Inretail nog nooit zoveel kunnen betekenen voor ondernemers als in 2020.”

#9 Hoe gaat het met 10Days?

Ondanks de beperkingen door corona maakt vrouwenmodelabel 10Days groei door. Het merk wist onder andere te profiteren van de toegenomen vraag naar comfortabele kleding, vertelt CEO Marie José Vermin. Vermin staat sinds januari 2020 als CEO aan het roer van het merk. Oprichters Myon Veenendaal en Barbara Hilbrink trokken haar aan om het bedrijf op strategisch niveau verder te brengen. “Het is altijd een redelijk intuïtief en empathisch geleid bedrijf geweest. Er was behoefte aan een lange termijn strategie. We willen het bedrijf klaarmaken voor kwalitatieve groei. Er is een droom om nog meer consumenten kennis te laten maken met de collectie.”

#10 Josh V: ‘Het merk staat, we gaan nu opschalen’

Voor modebedrijf Josh V gaat 2020 de boeken in als recordjaar. De omzet steeg met zeventig procent. In 2021 bestaat het bedrijf tien jaar en dan wil directeur Josh Veldhuizen flink doorpakken. “We zitten in een fase waarin we enorm kunnen opschalen.” Het goede resultaat is volgens Veldhuizen mede te danken aan de al eerder ingezette strategie, met een collectie voor een bredere doelgroep, een hoog serviceniveau en de focus op data en technologie. “We zitten in een fase waarin we enorm kunnen opschalen. We hadden voor 2020 ingezet op een omzetgroei van vijftig procent, maar uiteindelijk werd dit zeventig procent. We hebben zelfs nieuwe mensen aangenomen.”