TOP

Josh V: ‘Het merk staat, we gaan nu opschalen’

Voor modebedrijf Josh V gaat 2020 de boeken in als recordjaar. De omzet steeg met zeventig procent. In 2021 bestaat het bedrijf tien jaar en dan wil directeur Josh Veldhuizen flink doorpakken. “We zitten in een fase waarin we enorm kunnen opschalen.”

Het jaar 2020 was ondanks corona een van de beste jaren in het tienjarig bestaan van Josh V. Het goede resultaat is volgens Veldhuizen mede te danken aan de al eerder ingezette strategie, met een collectie voor een bredere doelgroep, een hoog serviceniveau en de focus op data en technologie. “We zitten in een fase waarin we enorm kunnen opschalen. We hadden voor 2020 ingezet op een omzetgroei van vijftig procent, maar uiteindelijk werd dit zeventig procent. We hebben zelfs nieuwe mensen aangenomen.”

Beeld: Josh V

Ondersteuning van de winkelier

Haar inzet in deze periode was het ondersteunen van de winkelier door de service te verhogen en met een campagne consumenten aan te sporen om bij de zelfstandige winkelier te kopen. Josh Veldhuizen: “Het hielp dat ik de omzet in onze webshop direct sterk zag stijgen, waardoor er ruimte was om onze partners tegemoet te komen. Door kortingen en een langere betalingstermijn kregen zij meer lucht. Er was intensief contact over het optimaliseren van de doorverkoop, bijvoorbeeld met ruilingen. Aan de andere kant hebben we nog meer content gemaakt om de consument te inspireren. Dingen die ik eerder links had laten liggen vanwege tijdgebrek, zoals TikTok en IGTV, hebben we versneld uitgerold. En natuurlijk staat of valt alles met een goede collectie. Sommige winkeliers hebben een enorme klap gehad in de omzet, maar met Josh V hebben ze een goed seizoen gedraaid. Doordat wij voorraad hadden, werd er bij ons extra bijbesteld omdat retailers meters in de winkel over hadden door geannuleerde leveringen van andere merken.”

Voor álle vrouwen

Van de gedachte dat Josh V een merk is voor lange, slanke, blonde vrouwen wil ze af. “Ik wil een inclusief merk brengen voor álle vrouwen. Daarom besloot ik om niet meer zelf het gezicht te zijn van het merk, ondanks dat daar door retailers wel vaak om werd gevraagd. Het merk wordt nu anders gepositioneerd en heeft een breder maatbereik. Aan de verkoopcijfers zien we nu dat Josh V ook echt wordt gekocht door een bredere doelgroep.”

Uit de campagne van Josh V voor zomer 2021

Nieuwe website

Onlangs ging de nieuwe website live, waarop Josh V Home werd gelanceerd. In eerste instantie als platform voor artikelen van haar favoriete Nederlandse interieurmerken, maar uiteindelijk ook met home-producten van Josh V. Nieuw is ook het loyaliteitsprogramma Josh V Luxury Society. Hier sparen consumenten niet alleen voor kortingen in de webshop en bij de partnerstores, maar ook voor cadeauproducten en discounts bij haar partners en favoriete merken. In mei 2021 bestaat het merk tien jaar en de ambities voor de volgende tien jaar zijn groot. “Het merk staat, alles klopt nu. We gaan nu opschalen. Ik wil groeien, maar wel op een verantwoorde manier.”

In de vrouwenmodespecial van Textilia, die is verschenen op 22 januari 2021, lees je het volledige interview met Josh Veldhuizen van Josh V.