TOP

Josh V breidt verder uit ‘Het merk draait allang niet meer om mij, maar om kwaliteit, pasvorm en duurzaamheid.’

Vrouwenmodelabel Josh V gaat verder uitbreiden in het buitenland, met als eerste focus Duitsland. Daarnaast wordt de Josh V Home-collectie uitgebreid en komt die ook beschikbaar voor wholesale-partners.

Beeld: Josh V zomer 2022 / Hoofdfoto: Josh V sleepwear

Josh V gaat komend jaar werk maken van uitbreiding in het buitenland. Momenteel zit de helft van de 400 verkooppunten van het merk over de grens, maar het is nog niet zo dat de helft van de omzet ook uit het buitenland komt. Dat moet de komende jaren gaan veranderen. “We zijn in veel landen actief, maar nog wel klein,” vertelt oprichter en directeur Josh Veldhuizen.

Hoe gaan jullie de buitenlandse expansie vormgeven?

Josh Veldhuizen: “Een jaar geleden hebben we met het oog op de internationale plannen een Global Sales Director aangesteld, Yvette Marcar. Zij heeft veel internationale saleservaring. We willen in alle landen gaan werken met een agent of distributeur. We zijn op die manier al vertegenwoordigd in België, Portugal, Polen en nu ook in Duitsland. We willen dit jaar gaan uitbreiden in Frankrijk, Spanje, Scandinavië en daarnaast kijken we ook naar de mogelijkheden in de UK, Zwitserland en Oostenrijk. We verwachten dat het buitenlandaandeel in de omzet snel gaat groeien. De focus ligt in eerste instantie op Duitsland, waarvoor net de Duitstalige webshop is gelanceerd. Voor een land als Duitsland is het belangrijk dat de taal en tone of voice aangepast zijn aan het publiek.”

Wat verwacht je van Duitsland, waar jij als persoon niet bekend bent?

“Ik ben ervan overtuigd dat het we het daar echt moeten hebben van de kwaliteit van de collectie. Net als in Nederland, waar je mij steeds minder vaak ziet in de marketinguitingen. Het merk draait allang niet meer om mij, maar om kwaliteit, pasvorm en duurzaamheid. Dat laatste is een heel belangrijke pijler in Duitsland. Daar zijn ze ook gevoelig voor brand ambassadors. Aangezien ik die bekendheid in Duitsland niet heb en niet zo goed Duits spreek, werken we hiervoor samen met lokale brand ambassadors, onder wie de twee grote Duitse influencers Soulin Omar en Anna-Maria Schimanski.”

Welke stappen hebben jullie gemaakt op het gebied van duurzaamheid?

“Duurzaamheid is al jaren een speerpunt bij ons. We werken aan duurzamere ontwerpen, meer milieuvriendelijke vezels en betere (productie)processen om onze ecologische afdruk op de wereld zoveel mogelijk te beperken. Onze kledingcollecties bestaan grotendeels uit katoen, viscose en polyester. In 2026 willen we voor 100% van deze materialen een duurzamer alternatief hebben ingekocht. Een eerste stap is de Conscious Selection kledinglijn die we begin dit jaar hebben gelanceerd. Dit is een lijn met items waarvoor (groten)deels duurzame materialen zijn gebruikt, zoals biologisch katoen, gerecycled polyester en Ecovero. Daarnaast kijken we ook naar de arbeidsomstandigheden in de fabrieken waar wij produceren. Achter de schermen hebben we al onze producenten in kaart gebracht en actief gemonitord op het verbeteren van arbeidsomstandigheden.”

Is er nog meer nieuws voor 2022?

“We lanceren onze eigen collectie interieurartikelen nadat we een jaar geleden begonnen met Josh V Home als platform voor andere deco-merken. We werken in thema’s waarbij we twee keer per jaar een collectie lanceren. De eerste bestond uit sleepwear, homewear en badtextiel, waarbij nog een duidelijke link met kleding was. Vervolgens hebben we ons luxe koffietafelboek uitgebracht ter ere van het tienjarig jubileum en in samenwerking met Pols Potten een collectie vazen uitgebracht. We blijven het aanbod uitbreiden. Heel binnenkort lanceren we kussens, plaids en bedlinnen. En ook travel-items, waaronder koffers en reistassen. Daarnaast kijken we ook naar de mogelijkheden van make-up en beauty.”

Is Josh V Home alleen verkrijgbaar op jullie eigen online platform?

“Nee, de Josh V Home-producten gaan we ook aanbieden aan onze partnerstores in Nederland en in het buitenland. Er is veel vraag naar van bestaande klanten. Maar de collectie Is ook interessant voor speciaalzaken, zoals bijvoorbeeld interieurwinkels, bedlinnenzaken en tassen- en kofferwinkels. Toen ik tien jaar geleden begon noemde ik Josh V al een lifestylebrand. Ik ben blij dat dat nu ook echt steeds meer werkelijkheid is.”