TOP

INretail’s ledenevenement: de highlights op een rij

Op dinsdag 23 april jongstleden vond het leden event van INretail plaats, met als onderwerp: nieuw perspectief. Team Textilia was present. De dag was gevuld met inspirerende talks van o.a. Kai Janssen (Hoofd retail Decathlon) en Eric-Jan Mares (CEO Zeeman). De highlights vol nieuwe perspectieven zetten we voor je op een rij.

Het evenement, dat enkele honderden leden trok, vond plaats op een bijzondere locatie. Immersive experience Amaze aan de Amsterdamse Elementenstraat was het toneel voor de dag. Bij binnenkomst werden leden met een bijzondere lichtshow welkom geheten: een goed begin!

Highlights

Visie op de veranderende tijdsgeest – Kristel Vanderlinden en Tim Gielen 

Zuiderburen Kristel (FutureKind) en Tim (bekend van de podcast #teamretail) presenteerden hun visie op de veranderende tijdsgeest en nieuwe retailmodellen. 

Hun verhaal begon niet zo rooskleurig. Zo zouden we tegenwoordig leven in een ‘flix van onzekerheid’. We vallen immers van de ene onzekerheid in de andere, waarbij als voorbeeld de inflatie wordt genoemd. Dit doet veel met ons als mens en consument. Hieruit voort groeit ‘generatie angst’, we kijken anders naar de huidige wereld en er ontstaat een menselijke paradox. De ene dag willen we fast-fashion, de andere dag kopen we sustainable. Tijdens een vakantie pakken we het vliegtuig, maar we fietsen naar ons werk – want ‘denken aan het milieu’. Die tegenstrijdigheden zitten volgens Kristel in ons zijn. Om dit verder uit te leggen, hebben Kristel en Tim dit vertaald naar alfa en beta trends, want wat wil je klant nu? 

  • Trend 1: Een doorgedreven customer experience. Klanten geloven niet zomaar alles meer, en trekken alles in twijfel. 43% van de consumenten geeft aan dat de technologische vooruitgang hun leven evenredig simpel als complex heeft gemaakt.
  • Trend 2: Nieuwe mannelijkheid, zachtheid neemt het beeld over. Hierdoor is behoefte aan een nieuwe beeldtaal. Bodypositivity heeft bijvoorbeeld aan terrein gewonnen, maar nog niet voor mannen.
    BEELD 
  • Trend 3: Middelmatigheid. We zijn allemaal op zoek naar extreme verwondering en hebben continu prikkels nodig. Wat je veel ziet is eindeloze herhaling. Als voorbeeld worden hier filmreeksen (zoals de Marvel-films) aangehaald. Na deel 1 verschijnt er ook een deel 2, deel 3, enzovoorts. Dit geldt ook voor de retailsector. ‘Hoe doen anderen het? Moeten wij dat ook gaan doen?’ De boodschap: stop blending! We doen elkaar volgens Kristel en Tim op dit moment allemaal na. Hoe kan je je dan onderscheiden? Hoe gaan mensen een bezoek aan jouw winkel onthouden? “Het is belangrijk dat we onze eigen creativiteit behouden”, luidt de boodschap. Hierbij is de heersende ‘efficiëntie cultuur’ het probleem. 

Ook haalde Kristel de ‘collectieve bruis’ aan, als kans voor de retailer. We zijn allemaal op zoek naar een moment om ons ‘levend’ te voelen, zoals op een groot festival, waar je de ultieme collectieve bruis ervaart. De retailer kan hier gebruik van maken door dit gevoel aan te wakkeren, en hiermee werd de talk positief afgesloten.

Conclusie van de talk van Kristel en Tim: omarm de Next-Gen mindset!  “Deze doelgroep denkt onbeperkt, ziet mogelijkheden en omarmt verandering. Ga met ze in gesprek en betrek ze bij je denkwerk. Zij zijn de toekomstige klanten.”

Zeeman’s purpose en uitdagingen  – Eric-Jan Mares 

Eric-Jan Mares, CEO van Zeeman, deelde in zijn boeiende talk de purpose van Zeeman en de uitdagingen van het ondernemerschap waar hij met Zeeman tegenaan loopt. 

Het DNA van Zeeman? Goede kleding en textiel hoeven niet duur te zijn. De kracht van Zeeman zit hem in ‘eenvoud in veelvoud’. Met rond de 1.350 filialen in 8 landen trekt Zeeman zo’n zeventig miljoen klanten per jaar. Eric-Jan: “Bij Zeeman houden we van zuinig, maar niet alleen op geld. Ook op mens en maatschappij. Dit is de kern van Zeeman.” Vervolgens benoemde Eric-Jan het belang van transparantie en de dialoog aan blijven gaan met je stakeholders. Na zijn visie op duurzaamheid en hoe dit in de toekomst anders kan, stipte de CEO zijn laatste belangrijke punt aan: het implementeren van ‘horizon-denken’. Waar velen toewerken naar een ‘stip op de horizon’, is dat bij Zeeman een streep geworden.
Horizon-denken: 

  • Horizon 1: incrementele innovaties, productontwikkeling en marktpenetratie. Vaak zijn dit kleine verbeteringen van het bestaande product of de dienst. 
  • Horizon 2: businessmodel innovaties, hetzelfde model aanpassen aan de veranderende omstandigheden. 
  • Horizon 3: disruptieve innovatie, nieuwe businessmodellen. Het gaat over de verre toekomst met een grote impact op het bedrijf en de branche. 

Een belangrijke boodschap van Eric-Jan: blijf in beweging. “Zeeman is een sterk merk met veel potentieel, maar als we blijven doen wat ze doen, bestaan we straks niet meer. Om relevant te blijven moeten we gelijktijdig op de drie eerder genoemde horizons gaan schakelen. We kennen de oplossing niet, maar wel de richting.” 

De transitie van Decathlon – Kai Janssen 

Decathlon heeft in de afgelopen periode een nieuwe purpose aangenomen: ‘move people through the wonders of sport’. Waar het vorige businessmodel ‘drive people to the stores’ inhield, is dit nu aangepast naar ‘at your fingertips’. Kai Janssen, Head of Retail, vertelde in zijn talk over de transitie en continue aanpassingen van hun businessmodel. Ook vertelde hij over de plannen als het gaat om duurzaam ondernemen in de huidige consumptiemaatschappij. 

 Op dit moment doet Decathlon de volgende dingen met het oog op duurzaamheid: 

  • Bieden reparatie aan om levensduur van producten te verlengen.
  • Een tweedehands service: innemen van artikelen  om deze vervolgens weer tweedehands te kunnen verkopen.  
  • Een rental service. Je tent voor Lowlands is nu ook te huur in plaats van te koop. 
  • Recycling: tweedehands producten die niet meer de winkel in kunnen worden gerecycled. 

Met een dia schetst Kai het winkelbeeld en de klantreis waar Decathlon naartoe wil: 

Voorbeelden van ideeën voor de toekomst: 

  • Shop in shops 
  • Decathlon travel (sportvakanties waarbij het hele pakket wordt geregeld) 
  • Andere service: een abonnementenmodel op kinderfietsen 

Naast deze talks kwam o.a. Justin Jansen van de Erasmusuniversiteit aan het woord over nieuwe mogelijke businessmodellen. Het consumentengedrag verandert snel, wat consequenties heeft voor de retailsector. Stil blijven staan is dus geen optie om relevant te blijven. De boodschap: het is nu of nooit!