TOP

‘Een merk als Expresso heeft een hart en ziel nodig, en dat is er weer nu we bij Van Uffelen horen’

De toekomst van vrouwenmodemerken Expresso en Claudia Sträter is veilig gesteld nu ze in handen zijn van Van Uffelen. Beide merken gaan zoveel mogelijk op dezelfde voet verder. “We hebben de merken niet overgenomen om ze te veranderen”, zegt directeur Pieter Cox.

Foto: Roland Reinders

In september kocht modeketen Van Uffelen de merken Expresso en Claudia Sträter van de NXT Fashion Group, die een doorstart maakte na het faillissement van het Belgische moederbedrijf FNG Group. Van Uffelen wist door overnames in vijftien jaar tijd te groeien van 9 naar 46 winkels. Maar de overname van merken is nieuw voor de retailer. Pieter Cox, eigenaar en directeur van Van Uffelen: “Expresso is een van de beste merken in ons assortiment, waar we al meer dan tien jaar mee samenwerken. Als zo’n merk in de problemen komt, dan grijp je de kans als je dat merk kunt overnemen. Bovendien kunnen we als eigenaar het rendement van beide merken in onze winkels vergroten.”

Hart en ziel

Van Uffelen bracht de twee merken onder in de nieuwe tak EC Brands BV en blijft een deel van het FNG hoofdkantoor in Diemen huren. Daarnaast is een deel van de medewerkers meegegaan naar EC Brands zodat de continuïteit gewaarborgd blijft. Door de medewerkers werd er verheugd gereageerd op de overname. “Dit was het best denkbare scenario”, zegt Kelly Schoemans, hoofdontwerper van Expresso en al dertien jaar bij het merk in dienst. “Het laatste jaar was er veel onrust en onduidelijkheid over de toekomst. Dus dit voelt als een enorme opluchting. Een merk als Expresso heeft een hart en ziel nodig, en dat is er weer nu we bij Van Uffelen horen.”

Meer creativiteit

Expresso heeft ongeveer 240 verkooppunten in Nederland. Van de 35 eigen winkels blijven er ongeveer vijftien open. Claudia Sträter had iets meer dan dertig winkels en daarvan blijven er ongeveer 25 open. Klanten hebben de najaarscollectie 2020 niet geleverd gekregen door het faillissement en de voorjaarscollectie 2021 niet kunnen inkopen. Een groot deel van de voorjaarscollectie  is alsnog geproduceerd en kan uit voorraad geleverd worden. Schoemans: “Alles staat of valt nu met het niveau van de collectie. Maar daar is niet veel aan veranderd, dus daar heb ik heel veel vertrouwen in. De collectie van Expresso wordt kleiner en we gaan van vier naar drie leveringen. Door te focussen op een kleinere collectie word je kritischer op de ontwikkeling. Verder hebben we actrice Anna Drijver weer aan boord als gezicht van de campagne van Claudia Sträter.” Cox benadrukt: “We hebben de merken niet overgenomen om ze te veranderen. Natuurlijk is er altijd wel wat verbetering mogelijk, maar de kern houden we. De ontwerpers krijgen alleen maar meer ruimte voor creativiteit. We gaan rustig verder bouwen. Eerst willen we binnen het bedrijf alles op de rit hebben. We veranderen voorlopig ook niks aan de winkelconcepten. Die zijn goed zoals ze zijn.”

In de vrouwenmodespecial van Textilia, die verschijnt op 22 januari 2021, lees je het volledige interview met Pieter Cox en Kelly Schoemans van Expresso en Claudia Sträter.