TOP

Knitwearmerk Saint Steve groeit: ‘Er hangt een fijne vibe rond het merk’

Het Nederlandse label Saint Steve is zijn vierde seizoen ingegaan en inmiddels neemt de groei een vlucht. Mede-eigenaar Maarten Janse: “We merken dat er een fijne vibe hangt om het merk en dat retailers er goed mee kunnen werken.”

Het Nederlandse merk Saint Steve staat bekend om de cleane, gebreide collecties. Het label werd in 2019 opgericht door Jan Diebels, eigenaar van de modewinkels Dedicated en Daily Fresh. De eerste twee seizoenen draaide de ondernemer het merk nog zelf, inmiddels heeft hij in vriend en zakelijk sparringpartner Maarten Janse een compagnon gevonden. Janse, eigenaar van modedistributeur Lexson met 14 labels in portefeuille, is sinds 2020 voor de helft eigenaar van Saint Steve. “Hij vroeg mij zijn distributeur te worden, maar ik wilde ook meebouwen aan het merk als eigenaar. Daarop zijn we gaan samenwerken. Toen ik erbij kwam hebben we eerst een heel sterk nos-programma neergezet, daar leent knitwear zich uitstekend voor. Vervolgens zijn we gaan inzetten op samenhang in collectie in kleur- en stofgebruik. Daardoor werd de collectie veel rustiger en duidelijker en meer een eenheid, ook in de showroom.” [Artikel gaat door onder de foto.]

Tweede merk

Die inzet betaalt zich uit, concludeert Janse, die voor winter 2021 het merk een plus zag noteren van 179%. “We merken dat er een fijne vibe hangt om het merk en dat retailers er goed mee kunnen werken”, zegt hij. ”Saint Steve is qua omzet inmiddels het tweede merk binnen ons bedrijf, na Elvine.” De groei dankt het label volgens de ondernemer aan de tijdloze collecties die ook goed met andere merken kunnen worden gecombineerd en daardoor nauwelijks in de sale hoeven. “Retailers hebben afgelopen seizoen nagenoeg alles verkocht. Saint Steve is niet trend gedreven en hangt niet vast aan seizoenen. We brengen twee keer per jaar een collectie die met zowel casual als dress kan worden gecombineerd. En het is een commercieel interessant merk met een goede prijs-kwaliteitverhouding, geen minimale orderbedragen en een grote voorraad waardoor retailers de diepte in kunnen gaan en tevens weinig risico voor hoeven te lopen. Wat niet loopt, ruilen we om.”

Uitbreiding

Inmiddels heeft Saint Steve in 69 verkooppunten in Nederland en 20 in België. De focus ligt nu op uitbreiding met stenen winkels, ook in Duitsland. “De fysieke retailer blijft onze pijler, we geloven heilig in stenen retail. Dat is ook ingegeven door Jan die zelf twee winkels heeft. Eigen retail ambiëren we niet. We willen uitbreiden in de herenmodezaken en een grotere nos-collectie ontwikkelen, van 40 naar 60 tot 80 stijlen altijd op voorraad.” [Artikel gaat door onder de foto.]

Gevarieerde artikelen

Ondertussen heeft Saint Steve ook in de collectieontwikkeling nieuwe stappen gezet. Momenteel werkt een professionele designer de zomercollectie voor 2022 uit. “Tot nu toe ontwierpen we zelf, maar we voelen dat we professional nodig hebben om te groeien. Zij gaat er onder meer voor zorgen dat de collecties worden uitgebreid en toekomstbestendig worden. We zullen met meer gevarieerde artikelen komen, zoals gebreide overshirts, colberts en wellicht zelfs shorts. En meer structuren en stofkwaliteiten bieden in knitwear, zoals merino en linnen.” [Artikel gaat door onder de foto.]

Specialisme

Saint Steve werkt niet aan een totaalcollectie met andere productgroepen; het merk blijft doen waar het voor is bedoeld: een commercieel knitwearmerk bieden voor de mannenmodewinkelier. “Het blijft altijd gebreid. We zullen bijvoorbeeld nooit met een jeans komen. We geloven in het specialisme. Dat zien we ook bij de merken Fiveunits en Plain die in hier in de showroom hangen, dat zijn autoriteiten in dat segment geworden. Daar willen we met Saint Steve naartoe groeien.”

Foto’s: Saint Steve