TOP

Overzicht 2021: dit zijn de 20 best gelezen artikelen van het afgelopen jaar

Het is de laatste dag van het jaar en daar hoort natuurlijk een terugbliklijstje bij. Wat waren de best gelezen berichten op textilia.nl in 2021? PS: we hebben de dagelijkse nieuwsoverzichten niet meegenomen in de opsomming.

Credit beeld: Pieter Cox en Kelly Schoemans van Van Uffelen door RJR Fotografie

  1. ‘Een merk als Expresso heeft een hart en ziel nodig, en dat is er weer nu we bij Van Uffelen horen’
    In september 2020 koopt modeketen Van Uffelen de merken Expresso en Claudia Sträter. Hiermee betreedt de retailer nieuw terrein. In een interview met Textilia vertellen Pieter Cox, eigenaar/directeur van Van Uffelen en Kelly Schoemans, hoofdontwerper bij Expresso, over de overname. “Dit was het best denkbare scenario. Het laatste jaar was er veel onrust en onduidelijkheid over de toekomst. Dus dit voelt als een enorme opluchting. Een merk als Expresso heeft een hart en ziel nodig, en dat is er weer nu we bij Van Uffelen horen.
  2. De Zeeuwse winkelketen Bomont bouwt verder buiten de eigen provincie: ‘Het wordt steeds makkelijker gemaakt om te groeien’
    De Zeeuwse winkelketen Bomont opende recentelijk een winkel in Den Bosch en één in Tilburg staat op stapel. Want eigenaar Ron Bouwman, die een team vormt met partner en inkoper Ellen Bouwman en directeur Nawish Baars, ziet kansen in de naastgelegen provincies. “Het wordt steeds makkelijker gemaakt om te groeien.”
  3. Aankondiging: Lidewij Edelkoort over winter 2022-2023
    Voor de presentatie Inspiratie voor herfst-winter 2022-2023 kijkt trendforecaster Lidewij Edelkoort naar de kunsthelden uit ons recente verleden. Edelkoort: “Op de een of andere manier passen deze artiesten allemaal weer goed in onze verwachtingen en bereidheid om de komende jaren te veranderen. Nu zal de vitaliteit van deze rolmodellen een nieuwe toon zetten voor de komende jaren. Daarom zal de mode onrustig zijn, zullen stoffen worden gereviseerd, gekookt, gepompt en gecoat. De stijl zal onafhankelijk zijn, met de grote terugkeer van het belang van styling. We hebben veel te leren van ontwerpers van buitenaf, met innovatieve kleuren, streetwise combinaties en vloeiende praktijken. Daarbij worden alle geslachten, leeftijden en rassen gemengd, met speciale eerbied voor inheemse expressie.”
  4. Modekleuren winter 2021-2022: combinatietips vrouwenmode
    Hoe combineer je de kleuren op Textilia’s kleurkaarten nu het beste? Christine Boland geeft tips voor vrouwenmode. “Warme klassieke neutralen zoals camels en caramel worden gecombineerd met ‘verrassende’ accenten zoals Kentucky Blue en Clematis Blue. Diepe, tijdloze fluweelkleuren worden onderling gecombineerd zoals Rhubarb, Port Royal en Amaranth. Groenen zijn langzamerhand evergreens en combineren dit seizoen in families zoals met het frisse Peridot of juist in contrasterende opties zoals met Port Royal.”
  5. Splinter Chabot: ‘Winkels waar je eindeloos kan shoppen daar sneak ik graag naar binnen’
    Stijlicoon Splinter Chabot spraken we voor de rubriek Close-up waarin we hem persoonlijke vragen voorleggen. Natuurlijk kwam zijn kledingkeuze ter sprake. Op de vraag welk kledingstuk hij nooit weg zou, zei hij: “Sorry voor alle mooie pakken die ik heb, maar ik draag zo’n zeven ringen aan mijn vingers. Zes daarvan zijn door mijn moeder gemaakt en eentje door mijn broer. Ik zie die ringen even als kledingstuk als het mag. Ze zouden mijn vingers moeten afhakken, moet ik die ooit wegdoen.”
  6. Deze winkels zijn genomineerd voor de Dutch Retail Experience Awards 2021
    Het duurzame modebedrijf Goodbrandz organiseert in 2021 voor de negende maal de Dutch Retail Experience Awards en heeft de genomineerden bekend gemaakt. De jury, die bestaat uit modeconsultant Edwin Belt, Claudia Kooi van Beafitmom.nl, Astrid van Gorp van Fashionxchange, Johan Rietsema van architectenbureau Binnenbrand, Harry Bijl van Inretail, Marvin Veerman van Socialytix, Marvy Rieder van The Model’s Health Pledge en Michel Smit van Goodbrandz, hebben winkels genomineerd in vijf categorieën.
  7. De mannenmode voor zomer 2021: vrolijk en vrouwelijk
    Trendwatcher Edwin van den Hoek presenteerde op 19 november zijn visie op de mannenmode trends voor zomer 2021 in Amsterdam-Noord. Hij leidde zijn presentatie in door maatschappelijke en politieke situaties te schetsen die invloed hebben op wat we op de catwalks en in ontwerpen terugzien. De zorg die de mens heeft om het milieu is een belangrijk thema dat de mode raakt, stelt hij, omdat de mode er wat dat betreft niet gekleurd op staat. “Het is niet altijd meer hip om in de mode te werken, omdat we te boek staan als vervuilende industrie, met name bij de jeugd.”
  8. Jassentrends vrouwenmode voor winter 2021-2022
    Een duik in het jassenaanbod voor winter 2021-2022 leert dat de neutrale kleuren steeds meer terrein winnen op de fellere tinten. Maar warm zijn de nieuwe winterjassen in elk geval. Opvallende nieuwkomer in het jassenaanbod is de mouwloze jas. Denk daarbij niet alleen aan de gewatteerde bodywarmer, maar ook aan langere doorgestikte modellen of aaibare varianten. Gedragen over een trui, al dan niet met ceintuur.
  9. Modebeurzen: de kalender voor winter 2021-2022
    Er gaat tegenwoordig bijna geen dag voorbij zonder nieuws van de beurzen. Een van de gevolgen van de coronacrisis is dat de kalender voor het inkoopseizoen winter 2021-2022 voortdurend verandert. In dit overzicht vind je de laatste updates (op alfabetische volgorde).
  10. Retailers willen open op 3 maart
    We zitten inmiddels bijna in dezelfde situatie als in februari van dit jaar. Toen werd de roep vanuit de modebranche om de winkels op 3 maart weer te openen steeds luider. In sommige gemeenten organiseerden winkeliers zich om open te gaan als de lockdown wordt verlengd. Anderen deden een dringende oproep aan de overheid om dan in elk geval private shopping toe te staan.
  11. Hutspot is failliet: ‘Ons type retail is hier niet tegen bestand’
    Faillissement aanvragen, een snoeihard besluit dat oprichters Nick van Aalst, Reinier Bernaert en Pieter Jongens namen tijdens de kerst. Zo hadden ze het niet bedacht. Ze hadden fors geïnvesteerd in 2019 met de bedoeling dit jaar volop door te kunnen groeien. En toen – het is inmiddels een veelgehoorde uitspraak – kwam corona. “We waren klaar voor een topjaar. Dit is overmacht.”
  12. Drie weken langer dicht: redt de retail het met shoppen op afspraak en click & collect?
    Winkeliers waren tot 20 april aangewezen op click & collect en shoppen op afspraak. Was dat voldoende om deze periode mee door te komen? Textilia peilde de meningen onder modeondernemers. ‘Nee’, zegt het grootste deel van de ondernemers in een poll op Textilia op social media (met 129 stemmers: niet representatief, wel een middel om de stemming in de markt te peilen). 68 procent geeft aan dat de huidige versoepelingen niet voldoende zijn om de boel draaiende te houden. De overige 32 procent laat weten redelijk uit de voeten te kunnen met de combinatie van click & collect en shoppen op afspraak.
  13. Binnekijken bij Westfield Mall of the Netherlands
    Op 18 maart ging Westfield Mall of The Netherlands in Leidschendam officieel open. Meer dan twaalf jaar is er gewerkt aan de transformatie van winkelcentrum Leidsenhage in Leidschendam tot Westfield Mall of the Netherlands. Het nieuwe winkelcentrum heeft 280 ruimtes, waarvan 230 winkels. Vele grote én kleine retailers zijn te vinden in het nieuwe winkelcentrum: van H&M, Zara en Peek & Cloppenburg tot Monki, Bershka, The Sting, Van Uffelen en The Stone. Ongeveer honderd huurders waren voorheen ook al in Leidsenhage te vinden, maar hebben een nieuwe plek en/of een nieuw winkelinterieur. Het oude, ‘open lucht’ winkelcentrum is niet meer te herkennen in het nieuwe centrum.
  14. CEO Dstrezzed Eric Aarden: “Ik heb geleerd om ‘Dstrezzed’ te blijven
    Corona zette een streep door het feest vanwege het 10-jarig jubileum van Dstrezzed, maar niet door de plannen die CEO Eric Aarden (zie hoofdfoto) heeft voor de toekomst. In een uitgebreid interview met Textilia vertelt hij dat het merk dit jaar verder bouwt met onder meer een reeks winkelopeningen in eigen land. “We willen zichtbaarheid op toplocaties.”
  15. Quote 550: wie zijn dit jaar de rijkste ondernemers in de modebranche?
    De rijken worden alsmaar rijker, blijkt uit de nieuwe Quote 500: Nederlands meest gefortuneerden zagen hun vermogen in 2021 in totaal met 18 procent toenemen. Vooral in de tech- en vastgoedsector werd goed geld verdiend. Hoe zit dat in de mode- en schoenenbranche?
  16. Inkopen in tijden van corona: ‘Iedereen levert in
    Het inkoopseizoen voor winter 2021-2022 werd opnieuw door corona gedomineerd. Hoe steek je de inkoop in, nu de magazijnen door de lockdown nog vol liggen met onverkochte voorraden? En wat leert Covid-19 ons op langere termijn? We vroegen winkeliers, leveranciers en deskundigen naar hun visie. “Ik zorg nu dat ik een goede basis neer kan zetten, maar wel genoeg budget overhoud om in het seizoen bij te kopen.”
  17. Lidewij Edelkoort bespreekt de vrouwenmodetrends voor winter 2022-2023: ‘De slimfit is echt voorbij’
    Voor het winterseizoen 2022-2023 wordt er volop geëxperimenteerd met stoffen, vertelt Lidewij Edelkoort in haar lezing over het winterseizoen 2022-2023. Collecties worden kleiner en kledingstukken duurzamer. Styling wordt belangrijker dan ooit.
  18. Dit zijn de mannenmodetrends voor winter 2021-2022
    Voor de vier trends die trendwatcher Edwin van den Hoek heeft geformuleerd geldt dat de kleuren van voorjaar/zomer doorschuiven naar najaar-winter. “Dat betekent dat je lichte tinten terug gaat zien, nu gecombineerd met vergrijsde tinten. En winterwit wordt ook een belangrijke kleur. Maar ook de felle kleuren in combinatie met zwart. En donkerbruin gaat echt doorzetten.” Verdeeld over de vier thema’s ziet Van den Hoek voor winter 2021-2022 de warme neutralen, koper, wijnrood, aubergine, maar ook off white, geel en camel (voor zowel formal als casual wear), groenen (zowel technisch groen als flessen- en grijsgroen), mint (voor jassen en brei), indigo, violet en staalblauw.
  19. Helpt click & collect retailers door de lockdown heen?
    Winkeliers en brancheverenigingen hadden er maanden voor gelobbyd en vanaf 10 februari was click & collect in de winkels – ofwel het op afspraak afhalen van je bestelling – dan eindelijk toegestaan. Een belangrijke versoepeling of een doekje voor het bloeden? We deden ronde langs de retailers in de Utrechtse binnenstad. “Het is beter dan niets.”
  20. Winkelreportage Lutz in Vinkeveen: “We willen altijd net even iets anders kunnen bieden”
    Dat vernieuwing en een eigen plan trekken in het Lutz-DNA zit, bewijzen Hanneke Verhoek-Lutz en Jasper Verhoek, eigenaren van Lutz. Het afgelopen (corona)jaar pakten ze uit met een grootschalige metamorfose van hun winkel.