TOP

Dit zijn de mannenmodetrends voor winter 2021-2022

Het duurt nog even voordat we toe zijn aan de wintercollecties voor 2021-2022, maar trendwatcher Edwin van den Hoek heeft zijn visie daarop al in een trendpresentatie gegoten. Daarin zien we dat de belangrijkste zomertrends doorlopen in dat winterseizoen. Highligths: oversized, western, hogere broekspijpen en zomerse invloeden.

Terwijl het kwik op 25 juni 2020 naar zomerse hoogten steeg, presenteerde trendwatcher Edwin van den Hoek in Amsterdam-Noord zijn visie op de mannenmodetrends voor winter 2021-2022. Ter inleiding schetste hij actuele gebeurtenissen en hoe die beïnvloeden wat we op de catwalks en in ontwerpen terugzien. Covid-19 speelt daarin een hoofdrol.

Ludiek

Als gevolg van de intelligente lockdown gingen veel winkels dicht. Hierdoor moesten retailers een beroep doen op hun creativiteit om manieren te zoeken om hun assortiment aan de man te brengen en zichtbaar te blijven bij klanten. “Dat leidde tot hele ludieke acties”, zegt Van den Hoek. “Zo ging oud-voetballer Ronald de Boer voor Oger kleding bezorgen en verscheen Jort Kelder in een spraakmakende campagne van Suitsupply, met zijn boodschap om ook aan de economie te blijven denken.”

‘Te veel kleding’

Covid-19 maakt direct zichtbaar waar het in het modesysteem vast loopt, stelt Van den Hoek: voorraden stapelen zich op door achterblijvende verkopen en dat wordt direct gevoeld in de hele keten. “Ik zie het coronavirus als een tsunami over de wereld rollen, nog steeds, maar daaronder ligt nog een probleem: er is gewoon te veel kleding. Dat zien we al lange tijd. Een deel wordt in het seizoen verkocht, een deel in de sale, maar er blijft altijd nog een deel onverkocht. Dat vraagt om een andere mentaliteit in de kledingindustrie.”

Protesten

Naast Covid-19 wordt de actualiteit ook bepaald door het thema ongelijkheid en de protesten die daarop volgden naar aanleiding van de dood van George Floyd in Amerika, ziet de trendwatcher. “Het geeft aan dat er naast de corona-problemen zaken spelen die nóg zwaarder wegen in de maatschappij, want het weerhield mensen er niet van te gaan protesteren in Amsterdam. Dat geldt ook voor de milieuproblematiek. Door de lockdown daalde de CO2-uitstoot gigantisch, bijvoorbeeld.”

Positieve insteek

De actualiteit ziet Van den Hoek vertaald naar de catwalk. “Balenciaga bouwde de catwalkshow op met water op de grond, wat een verwijzing naar de klimaatproblemen in de wereld is. En je ziet meer plastic toegepast op de catwalk, maar nu met een meer positieve insteek. Door corona lijkt plastic nu voor bescherming te staan vanwege de toepassing in winkels en gebouwen om verspreiding van het virus te voorkomen. Designers gebruiken dat in hun ontwerpen en merken zoeken voortdurend naar oplossingen om het zo goed mogelijk te kunnen hergebruiken.”

Donkerbruin

Voor de vier trends die de trendwatcher heeft geformuleerd (zie hieronder) geldt dat de kleuren van voorjaar/zomer doorschuiven naar najaar/winter. “Dat betekent dat je lichte tinten terug gaat zien, nu gecombineerd met vergrijsde tinten. En winterwit wordt ook een belangrijke kleur. Maar ook de felle kleuren in combinatie met zwart. En donkerbruin gaat echt doorzetten.” Verdeeld over de vier thema’s ziet Van den Hoek voor winter 2021-2022 de warme neutralen, koper, wijnrood, aubergine, maar ook off white, geel en camel (voor zowel formal als casual wear), groenen (zowel technisch groen als flessen- en grijsgroen), mint (voor jassen en brei), indigo, violet en staalblauw.

ARTISINAL

In dit thema draait het om teruggaan naar de basis. Mensen zoeken comfort in hun woonomgeving en steken daar tijd in, zoals ook meteen te zien was na de lockdown toen mensen gingen klussen en opruimen. De hang naar comfort uit zich in gebruik van aaibare materialen als borg en fleece en doorgestikte, gewatteerde stoffen die warmte bieden. In het casual segment komen de huispakken op en in formal wear resulteert het in jasjes van fijne brei, de mix van home wear met business wear, grove breisels, grote vesten en sjaals. Omdat het in dit thema ook gaat over herwaarderen van wat je al hebt en kledingstukken vermaken, zie je ook patchwork in een nieuwe vertaling. Zoals gecombineerd met een ruit of juist heel clean. Die materiaalmix komt ook terug in denim. Ook in dit verhaal passen leer, suède en wax, flanelachtige stoffen en wollen ruiten wat het western-gevoel oproept.

Kleuren: warme neutralen met intensieve accentkleuren.

INNOVATIVE

In dit thema staat de technologische ontwikkeling centraal die het mogelijk maakt dat de scheidslijn tussen de virtuele en echte wereld dunner wordt. Dat is terug te zien in winkels, waar onder meer gebruik wordt gemaakt van virtual reality voor branding en beleving. Vooral de nieuwe generatie is daaraan gewend en daar spelen merken op in door speciale collecties te ontwerpen voor games. Op de catwalk zie je dat terug door robotachtige silhouetten met de focus op de schouders, gebruik van stoere materialen en veel zwart. Maar ook veel oversized ontwerpen, zoals donsjassen die tot aan de grond reiken. Protectie speelt in dit thema ook een rol, met op leer lijkende materialen en mondkapjes, die soms zijn geïntegreerd in het ontwerp.

Kleuren: zwart, grijzen en groenen.

MODERNIZED

Hier komt de inspiratie uit de grote steden en alle informatie die je daar op straat te verwerken krijgt door de aanwezigheid van architectonische gebouwen, felgekleurde neon signs en graphics. De focus ligt op materiaal en kleur, met metallic coatings. Vooral in dit thema zien we kleuren die vanuit de zomerkleurkaart naar de winter doorlopen. Daardoor verschijnt fijnbrei in zomerse kleuren, maar meestal wel gecombineerd met zwart. In Modernized komen ook nieuwe colourblockings terug, grote letters als print en pop-art dessins die lijken te bewegen. Wat verder opvalt volgens Van den Hoek is de Aziatische dominantie in de mode met de xl-fits en toepassing van moderne materialen als neopreen en lichtgewicht stoffen. Er zijn nieuwe verhoudingen zichtbaar: hoge broekspijpen gedragen met halfhoge laarzen of schoenen. En opvallend zijn de mouwloze shirts en tops en korte broeken in de winter. Maar een grote overjas tot aan de kuit met een ruit, ook in mulitcolor, ontbreekt deze winter niet.

Kleuren: donkere blauwen, violet en aubergine met felle accentkleuren.

HISTORICAL

In dit thema gaat het om terugkijken naar het verleden, wat wordt vertaald in double breasted uniform jassen, ceintuursluitingen en royale jacks. Denk ook aan de hoge broek, een broek in laarzen en de col – zelfs gedragen onder een overhemd. Timothée Chalamet  – acteur én fashion icon -, Harry Styles – gezicht van Gucci – en Shawn Mendes – gezicht van Calvin Klein. Zij vertegenwoordigen een dromerig manbeeld en de romantiek van dit moment. In graphics en labelling komt het terug in handgeschreven letters, gebruik van luxe materialen als babycord, velours in mooie, verzadigde kleuren en jacquard en prints voor tops en bottoms. Een thema dat volgens Van den Hoek ook goed te vertalen is naar streetwear, door paisleys, brei en kant toe te passen. Op de catwalk zijn Hermès-achtige prints te zien, geborduurde bloemen en imitatiebont. Heraldiek en decoratie voor mannen uit zich door middel van sieraden en tatoeages. Een stropdas is nauwelijks meer te zien op de catwalk, deze worden steeds vaker vervangen door sjaaltjes die om de nek  worden geknoopt.

Kleuren: warme tinten als roden en bruinen met rijke accentkleuren.

Y/Project
Bezoeker Pitti Uomo #97

Catwalkfoto’s :  L’Estrop