TOP

Belrondje retailers mannenmode: comfort, bruin en off-white zijn populair

Nu het verkoopseizoen volop draait, zijn we benieuwd hoe het gaat bij mannenmodewinkeliers. Welke items zijn populair, welke merken zijn in trek en kiest de man nu voor dress of casual? “Comfort is het toverwoord.”

Foto: No Excess

Dat het verkoopseizoen in volle gang is, merken ze onder meer bij Hesselink Mode, een gemengde winkel met filialen in Oldenzaal, Borne en Haaksbergen. “Het gaat hartstikke goed”, vertelt mede-eigenaar Bas Hesselink. “We hebben drukke weken achter de rug, we hebben al een mooie plus neergezet ten opzichte van vorig jaar, maar ook ten opzichte van 2019. Die drukte begon al in de vakantieperiode. Vooral in onze grootste vestiging, Oldenzaal, hebben we constant klanten gehad. Ik heb het idee dat mensen toch met een soort inhaalslag bezig zijn. We merken dat prijs ondergeschikt is momenteel, misschien omdat ze vorig jaar minder aan kleding hebben uitgegeven? Als ze iets mooi vinden, kopen ze het.”

‘Strijken niet nodig’

In het mannenmodesegment ziet Hesselink dat de heren voorkeur hebben voor lekker zittende en makkelijk te onderhouden kleding. “Comfort is het toverwoord. Artikelen die we veel nabestellen zijn de hemden van Japanese knitted shirts van Profuomo. Die zijn superelastisch, voelen aan als een T-shirt en je ziet er netjes gekleed in uit. Bovendien is het wassen, ophangen, drogen en weer aantrekken. Strijken is niet nodig en dat vinden mannen toch erg fijn.”

Jassenverkoop

Qua merken scoren onder meer Replay met de hyperflex jeans – ‘veel elasthaan, dat zit lekker’- en de kleding van het Deense merk Les Deux goed. “Dat is een nieuw label bij ons en dat doet het heel goed. Vooral de hoodies, sweats en de pantalon-achtige broek met elastische band vallen in de smaak, bij zowel jonge jongens als de klassieke man. En wat ik zelf prettig vind is dat Les Deux een gemakkelijk B2B-systeem heeft met voldoende voorraad zodat we kunnen wekelijks kunnen bijbestellen.” Ook de jassenverkoop draait inmiddels op volle toeren, vertelt de ondernemer. “Vooral de parka-achtige modellen en de functionele, technische jassen die wind- en waterdicht zijn, zoals die van Krakatau en Reset. Maar ook de lichtgewicht tussenjassen van dons van Colmar en Peuterey verkopen we nog veel.”

Nieuwe merken

Ook Lars Luttik, mede-eigenaar van Uptown en Baretta Den Haag, is tevreden over het verkoopseizoen. “Overall gaat het goed”, zegt hij. “Voor ons is Covid ook niet heel erg slecht geweest. Sterker nog, 2020 is ons beste jaar in ons 7-jarig bestaan. Ook de brutowinstmarge was het allerbeste, ondanks dat we een deel van maart en de laatste twee weken misten wegens de lockdown. Dat is enerzijds dankzij steun van de regering en initiatieven als support your locals, maar ook omdat we zelf hebben doorgepakt door aan klantenbinding te werken. En Baretta en Uptown zijn beter gaan samenwerken.” In die periode voegden de ondernemers voor Uptown ook nieuwe merken toe, zoals de Japanse labels Snowpeak (technisch outerwear, red.) en Suicoke (sandalen, red.) en het handgemaakte Duitse merk A Kind of Guise. “Voor dat soort exclusieve merken komen mensen naar onze winkel in Den Haag”, zegt Luttik.

Beste doorverkoop

Zijn bestlopende items zijn die met een comfortabele fit: pantalons met een stretchband in de taille gemaakt van joggingstof en oversized kleding. “Iedereen wil wijd, dat is ook comfort. Vooral bij Baretta loopt dat heel goed.” Op gebied van kleur ziet de Haagse ondernemer dat zijn klanten dit seizoen een voorkeur hebben voor beige en off-white. “Vooral de kleur off-white verkopen we extreem goed. Voor meer uitgesproken kleuren kiezen mannen eerder in de groep accessoires nu, zoals de mutsjes van Le Bonnet. De bonbedragen zijn in de winter hoger, dus kiezen ze voor spielerei eerder voor een minder duur artikel.”

Stijlbeeld

Hoewel Luttik in zijn zaken focust op verkoop van een bepaalde stijl in plaats van individuele merken, is er wel een aantal labels dat in dat stijlbeeld goed scoort. “NNO7 verkopen we vanaf het begin al heel goed, maar ook A.P.C., Isabel Marant en Ami Paris”, zegt hij. “En Stüssy. Daarvan heb ik nu de beste doorverkoop in korte tijd. Dat is het merk waarmee we net het verschil kunnen maken. Uitgesproken en iets interessanter qua prijs. In het schoenensegment loopt Common Projects goed, een cult-sneaker gebouwd met strakke lijnen en minimalistische luxe. En Hi-tech, dat hebben we nu bij Baretta geïntroduceerd.”

Dress in de lift

Bos Men Shop, met winkels Middelburg, Goes en Bergen op Zoom, draait een goed nazomerseizoen, vertelt mede-eigenaar Eefje Bos. “Onze winkels in Middelburg en Goes zitten middenin een toeristisch gebied, daar plukken we sinds de zomervakantie de vruchten van. De herfstvakantie van was hartstikke druk hier en lijkt wel of steeds beter wordt. We draaien nu op het niveau van 2019. Mensen zijn met een inhaalslag bezig, lijkt wel.” Ook bij Bos Men Shop loopt het casual segment goed, maar de ondernemer ziet ook dat dress weer in de lift zit. “Er wordt meer gelegenheidskleding verkocht, er wordt weer getrouwd in de regio. In kostuums zien we dus een kleine stijging.”

Bruin en oranje

Op artikelniveau hebben hoodies het goed gedaan. “Het is een warm najaar en we hadden een frisse zomer, dus die zijn heel snel gegaan. Je ziet nu langzaam de colletjes weer aantrekken.” Qua kleur is de klant van Bos Men Shop toe aan iets nieuws: “De switch is heel hard van grijs naar bruintinten. Dat is niet iets nieuws, maar bruin en oranje worden nu heel makkelijk opgepakt. Ook de lichte kleuren gaan goed, vooral off-white in grovere knits en colletjes.” Voor een goede jassenverkoop is het volgens Bos nog wat vroeg. “Mannen gaan pas over een jas nadenken als ze het echt koud hebben gehad. Bij ons is januari daarvoor altijd de beste maand.”