TOP

Blazers, bijzondere blouses en knitwear: deze items scoren dit najaar bij vrouwenmodezaken

Hoe verloopt dit seizoen op de winkelvloer? Wat zijn populaire trends, welke producten en merken zijn bestsellers en wat wordt bijbesteld? We vragen het een aantal vrouwenmoderetailers door het land. “Op één dag verkoop ik zo vijftig broeken.”

Foto: Drykorn

“Het gaat erg goed. Er is veel belangstelling om kleding te kopen en daar kan je niet blijer mee zijn op dit moment, zegt Anneke Amse-Elferink, mede-eigenaar van Elferink Mode in Wijhe. “Het aantal klanten en dus ook de omzet groeit. Vorig jaar was het rond deze periode wel anders, we hadden het behoorlijk lastig door corona. Dit seizoen is aanvankelijk vrij rustig gestart, het was vrij lang mooi en warm weer, maar vanaf september hebben we alleen maar goed gedraaid. We horen regelmatig dat mensen lang niet in de winkel zijn geweest en nu weer zin hebben om te winkelen en iets nieuws aan te schaffen. Een van de redenen is dat er weer meer feestjes en gelegenheden zijn.”

Bijzondere broek

Amse-Elferink vervolgt: “We verkopen weer meer jurkjes, in allerlei soorten en maten. Wat me verder opvalt is dat onze klanten in zijn voor een bijzondere broek. Bijvoorbeeld met flarepijpen of de wijdere Marilyn-broek van Studio Anneloes. Uni en print – waaronder alle type ruiten – gaan hierbij gelijk op. Ook de uitgewerkte blouses, met iets extra’s of poffende mouwen van onder meer Nukus verkopen erg goed. Qua knitwear scoort Monari hoog, maar voor echte winterjassen moet het nog iets kouder worden. Een van onze bestverkopende merken is Studio Anneloes. We bestellen hier wekelijks bij. De collectie is draagbaar en ze brengen steeds iets nieuws. Onze klanten weten dit en komen hier regelmatig gericht voor terug.”

Foto: Studio Anneloes

Gehecht aan fysiek shoppen

Ook Natasja Sneekes, eigenaar van The Closet in Huizen, merkt dat het winkelend publiek ondanks de verhoogde online-aandacht nog steeds erg gehecht is aan fysiek shoppen. “Ik denk dat mensen tijdens de lockdowns het ‘normale’ winkelen hebben gemist en zich bewuster zijn geworden dat ze het live winkelen niet willen missen. We bestaan nu vier jaar en vorig jaar was dramatisch. Vanaf het moment dat we weer open mochten, verkopen we beter dan ooit. We kijken nu zelfs naar mogelijkheden om uit te breiden.” 

Kwaliteit in plaats van kwantiteit

The Closet ziet dit seizoen dat luxe en comfort goed samengaan. “Denk aan leren broeken, mooie mohair of kasjmier truien. Daarnaast verkoopt sweat nog steeds goed. Niet zo zeer complete pakken, maar eerder sweaters voor op een spijkerbroek, om casual te dragen of om thuis in te werken.  Mensen gaan zeker voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Onze klant heeft denk ik niet te klagen over wat ze al in de kast heeft hangen. Dus het moet een mooie toevoeging brengen en ook duurzaamheid speelt een rol. Maar natuurlijk is iedereen ook gewoon op zoek naar leuke nieuwe trenditems voor dit seizoen. Zoals grote mouwen, dan kan het truitje verder eenvoudig zijn, maar je maakt een statement met de mouw. Verder verkopen wij merken als Dante 6, Second Female, Dea Kudibal, Antik Batik, Des Petit Hauts en Set Fashion erg goed.”

Foto: The Closet, Huizen

Vegan leather pants

“We zijn het afgelopen jaar goed doorgekomen en die lijn zet zich voort”, vertelt Angelique Schouten, die drie winkels in Alkmaar runt: Butik 9, Butik Mix en Butik Atelier (sinds 2020). Daarnaast heeft de retailer de groeiende webshop; Butikalkmaar.nl. “Hoe dit komt? We hebben drie winkels in de oude binnenstad en zijn heel actief met de online shop en Instagram. Daarmee hebben we een regionale én landelijke functie gecreëerd. Neem afgelopen week: toen plaatsten we op Insta een video onder het thema ‘how to style vegan leather pants’. Dan ontploft het hier. Op één dag verkoop ik zo vijftig broeken. In dit geval van Knit-ted. Als ik ergens in geloof koop ik een aantal items uit voorraad en dan verkoop ik ze.” 

Instagram-volgers

“Duurdere items zoals (vegan) leer verkopen erg goed, dit betekent dat onze bonbedragen gemiddeld hoog zijn. Eigenlijk gaat alles wel goed; van knitwear – truien en vesten – en colberts tot heel veel broeken, na een paar seizoenen waarin jurken domineerden. Vrijwel al onze labels scoren goed, Drykorn, Closed, Penn & Ink, Femme du Sud, Co’Couture, Gestuz. Verder verkopen we schoenen ook aardig, al miste ik een goede sneaker. Van die grove, modische runners als van Axel Arigato, maar helaas hebben zij een retailstop. Diadora is een goede vervanging daarvoor. Waar ik verder op inzet dit najaar? Voor het einde van het jaar willen we tienduizend Instagram-volgers hebben. We zitten nu op 7.781.” 

Feestjes

Ook Mieke van Dommele heeft het druk in haar zaak, Rubia Boutique in Roosendaal. Vorig jaar juni verhuisde ze naar een ruimer pand. Een pittige periode volgde door de verbouwing en een nieuwe lockdown. “Nu kunnen we weer volop draaien, zeker nu de coronaregels grotendeels zijn losgelaten. We merken dat er meer feestjes zijn, mensen erop uit gaan en zin hebben zich daarvoor te kleden.” 

Blazers

“Dit seizoen verrast de verkoop van blazers me, zeker de oversized variant. Op dat vlak presteren Drykorn en Femme du Sud erg goed. Eerlijk gezegd had ik er niet groots op ingezet, tijdens de inkoop dacht iedereen nog in relaxte huispakken. Waar het kon heb ik ze bijbesteld. Ook luxere items, zoals zijden blouses, zijn in trek. De knits gaan nu hard. We hebben een grote en veelzijdige truiencollectie, van kasjmier en mohair tot alpaca. Jassen verkopen al redelijk; kort en lang, van wollen mantels tot puffercoats.” 

Foto: Drykorn

Kopje koffie

Nathalie de Jong van Puur Dameskleding in Berkel en Rodenrijs: “Mensen zijn superenthousiast en vinden het prettig weer zonder restricties te kunnen winkelen. De beleving is weer optimaal met een kopje koffie en al. Gelukkig zijn we corona goed doorgekomen doordat we in een dorp zitten. Mensen leven in het dorp en gunnen je het beste. Daarnaast boffen we dat we al negen jaar een goedlopende webshop hebben. We zijn dan ook heel actief via socials.”

Coltruien 

“Dit seizoen is Second Female nieuw bij ons en het gaat als een speer. We zijn vrij klein ingestapt met een aantal mooie coats, breisels en wat modische items en die worden goed opgepikt. De sneakers van Diadora zijn eveneens een uitdeler. In dit dorp loopt iedereen erop. Onze collectie is in basis vrij sober, maar deze gekleurde sneakers geven een mooie twist daaraan. Een andere blikvanger is de lange laars met snakeprint van Femme du Sud, die staan ontzettend leuk op lange gebreide jurken. Andere bestsellers zijn bodywarmers, lange oversized jassen, lange rokken met mooie breisels en wijde high waisted broeken. Opvallende merken zijn 10Days – met name de mooie, rijke coltruien waar iedereen knapper van wordt – YaYa en Studio Anneloes. Bij de laatste bestellen we dagelijks bij, vooral de jumpsuits.”  

Foto: 10 Days