TOP

Binnenkijken bij agentuur en winkel Son of a Brand: ‘Alles wat je hier ziet, is te koop’

Een jaar geleden voegde het Rotterdamse mannenmodeagentuur Son of a Brand een winkel toe aan de agency. Die combinatie vergt best wat creativiteit van het ondernemersstel Raquel Duvalois en Thomas van Boheemen, maar het loont. “Hier komt alles samen.”

Foto’s: Landa Penders

Op het eerste gezicht lijkt het modieuze hoekpand van Son of a Brand – agent van de merken Clean Cut Copenhagen, Fat Moose, Northern Legacy en The Short – een vreemde eend in de bijt aan de Soetendaalseweg in Rotterdam. Het is omgeven door statige woonhuizen, niet door retailers en horeca, die doorgaans voor extra aanloop kunnen zorgen. Schijn bedriegt, vertellen Raquel Duvalois (31) en Thomas van Boheemen (29). Dit is het steeds hipper wordende deel Oude Noorden, met daarin de populaire straat Zwaanshals. Raquel: “Daar zitten de leuke koffietentjes, kledingzaken, zelfs een skateshop en ook de meubelzaak waarmee wij samenwerken. Dit is het verlengde van de stad.” Thomas vult aan: “Hier woont een groot deel van onze klanten: veelal tweeverdieners met kinderen. En die besteden goed.” [Tekst gaat door onder de foto.]

Praatje maken

Het ondernemerskoppel woont er zelf al negen jaar, Raquel is er zelfs opgegroeid. Toen dit pand begin mei 2020 vrijkwam, grepen ze direct de kans om werk en een aantal passies met elkaar te combineren. “Na vijf jaar showrooms tijdelijk te hebben gehuurd of gedeeld, kregen we hier de kans te settelen en de merken te presenteren zoals wij het graag zien. Ik miste in de stad een plek waar voor mannen verschillende facetten bij elkaar komen; art, kleding, een plek waar je muziek kunt draaien of luisteren, en een praatje kunt maken. En ik miste dat intensieve contact met mensen als het inkoopseizoen dan weer voorbij was. Hier komt dat allemaal samen. En alles wat je ziet, is te koop. Zelfs de koffie van de lokale branderij.” [Tekst gaat door onder de foto’s.]

QR-code

In twee maanden tijd toveren ze het pand om tot een cleane, smaakvolle plek die ruim plaats biedt aan de collecties, kunst, meubels en accessoires. Al snel na de opening in oktober 2020 realiseren ze zich dat de combinatie shop/showroom enig puzzelwerk vergt. “Mede door de winkelsluitingen en winkelen op afspraak kwamen we er snel achter dat het niet werkt om klanten en consumenten tegelijk in de zaak te hebben.” Om het voor zichzelf helder te houden, besluiten ze de openingstijden te verkorten en de winkel te sluiten in het inkoopseizoen. “Dan zijn we twee maanden dicht”, knikt Thomas. “Buiten het seizoen zijn we open van woensdag tot en met zaterdag van 12 tot 18 uur en vrijdag van 12 tot 21 uur. Die informatie moet je wel goed communiceren, daarom leggen we via een QR-code op de etalageruit uit hoe wij te werk gaan.” Raquel: “We zijn nog wel in dubio hoe we het aankomend seizoen doen, want we verwachten half oktober een kindje waar we tijd voor willen maken.” [Tekst gaat door onder de foto’s]

Lekkere boterham

Hoewel de focus vooralsnog op het agentschap ligt, valt retailen ze allerminst tegen. Ze halen er voldoening uit en verdienen er een lekkere boterham mee. Thomas: “We waren al blij geweest als we de huur eruit konden verdienen. Dat lukt dubbel en dwars. Klanten shoppen best snel voor €300, soms €1000. Ik denk dat dat te maken heeft met dat we alle essentials hebben hangen en dat mannen niet te veel keus willen hebben. Daarbij hebben klanten door de uitstraling van het pand wellicht het idee dat we hoogsegment verkopen, dan vallen de prijzen reuze mee.” Voorlopig blijft Son of a Brand de merken verkopen die ze vertegenwoordigen, in combinatie met het aanbod van collega-retailers uit de stad. Als het ondernemerskoppel al iets toevoegt, dan zijn het sneakers onder eigen label. “Ik heb met mijn zus, die schoenenontwerper is, de droom om een eigen sneakermerk te starten. Maar daar zijn we nu nog niet aan toe.”

Son of a brand, Soetendaalseweg 95, Rotterdam. Merken: Clean Cut Copenhagen, Fat Moose, Northern Legacy, The Short.

Dit interview is gepubliceerd in Textilia 9, die is verschenen op 21 september 2021.


Neem een abonnement op Textilia en blijf geïnformeerd

Ook de printedities van Textilia ontvangen? Sluit dan nu een totaal abonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website en het archief, krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op trainingen, webinars en events.