TOP

Dian van Katoo in Groenlo mixt mode met wonen. ‘Ik maak het allerliefste mensen en huizen mooi’

In het Gelderse vestingstadje Groenlo vind je mode- en interieurwinkel Katoo in een statig pand in het centrum. Eigenaar Dian Huis in het Veld trekt klanten vanuit het hele land met haar eigen stijl op het gebied van mode en wonen.

Beeld: Katoo

Dian Huis in het Veld begint ruim twintig jaar geleden haar winkel Katoo in het Gelderse Groenlo met tweedehandskleding in het hogere segment. Ze voegt er steeds meer nieuwe kleding aan toe. Na een paar jaar verkoopt ze alleen nog maar nieuwe items. “Hoewel ik begon met tweedehands kleding, ging ik van begin af aan te werk alsof het een ‘gewone’ winkel was. Ik kocht alleen mooie stukken van luxere merken in en klanten werden uitgebreid geholpen, inclusief koffie of thee. Het was een mooi ingerichte winkel, die ik inclusief interieur had overgenomen van een vriendin die stopte met haar vrouwenmodezaak.”

Omzetspreiding

In 2017 besluit ze het huidige winkelpand in de Beltrumsestraat in Groenlo te kopen, met een grote tuin en een ruim woonhuis boven het winkelpand waar ze zelf gaat wonen. “Ik wilde uitbreiden met meubels en andere woonartikelen. Die combinatie met mode is zo leuk. Ik kan nu doen wat ik het allerliefst doe: mensen en huizen mooi maken.” De winkel heeft een rustige inrichting en enkele statementmeubels, waartussen de kleding wordt gepresenteerd. Bij de paskamers achterin loop je de grote tuin in met een assortiment luxe buitenmeubels. Alle meubelstukken en accessoires die in de winkel staan, zijn te koop.

“Soms laat ik klanten ook boven in ons huis kijken, waar de stijl van de winkel is doorgetrokken in ons eigen interieur. Naast het runnen van de winkel adviseer ik over interieurinrichting en doe de styling van huizen.” Het grote voordeel van de mix vindt ze de afwisseling, maar ook de gelijkmatige spreiding van de omzet over het hele jaar en minder piekmomenten door de seizoenen. “Het enige nadeel is misschien dat het inkopen van interieurspullen veel tijd kost. Ik moet echt op pad om schatten te zoeken.” Hoewel het voorkomt dat een klant voor een tuinset komt en meteen een nieuwe outfit aanschaft, hebben de twee segmenten eigen doelgroepen. “Mensen uit de buurt komen vaker voor de mix. Voor interieurspullen komen mensen vaak gericht, soms vanuit het hele land.”

Tijdloze basis

Ze heeft een duidelijke eigen stijl, die ze zelf omschrijft als vrouwelijk, een beetje stoer en tijdloos. “Je wordt niet mooier door drukke prints, kleuren en details maar door de stof, snit of juiste kleur. Dat geldt ook voor het interieur: ik houd niet van te vol of van kleine prullen. Ik houd juist van robuust en weinig.” Huis in het Veld is trouw aan de merken die ze verkoopt: tijdloos en niet te uitgesproken, zoals Woman by Earn en By Malene Birger. “Die passen het best bij ons.”

Klanten ontdekken haar stijl via Instagram. “We verkopen veel complete looks. Als ze hier komen, weten ze dat het goed zit; we zijn altijd eerlijk in ons advies. Je kunt beter wachten met kopen tot je iets vindt wat je echt mooi vindt en wat bij je past.” De komende jaren ligt de focus op het uitbouwen van het concept van de mix mode met wonen. “Ik ben heel blij met waar we nu staan. Dankzij mijn fantastische medewerkers heb ik meer tijd om huizen te stylen, omdat ik de winkel met een gerust hart aan hen kan overlaten. Daarnaast blijf ik druk met de winkel. Ik ben altijd aan het werk, ik woon zelfs op het werk. Ik zou niet meer anders willen.”

Adres: Beltrumsestraat 14, Groenlo. Merken: oa. Bryck, By Malene Birger, Closed, Femmes du Sud, Knitted, Serax, Woman by Earn.

Dit artikel verscheen eerder in Textilia magazine.