TOP

Fauve Hermans opende Mr Vallen in Harmelen: ‘Ik wil de tofste winkel van het land hebben’

Lange tijd wilde Fauve Hermans absoluut niet in het familiebedrijf werken. Uiteindelijk trok toch het ondernemerschap en is ze sinds ruim anderhalf jaar de gedreven eigenaar van Mr Vallen in Harmelen.

credit beeld: Mr Vallen

Een stadse winkel: vooruitstrevend, clean, licht, met een kwalitatief en onderscheidend assortiment. Dit ziet Fauve Hermans voor zich wanneer ze in augustus 2021 de mannenmodezaak van Vallen Mode in het Utrechtse Harmelen overneemt van haar ouders, Hans en Leonora Hermans. Ruim anderhalf jaar later valt de winkel aan de Kalverstraat, in het hart van het dorp, niet te missen. De forse breedte van het pand is hierbij een groot voordeel. De zaak is duidelijk aanwezig, zeker ook door de vele open etalageruimtes, waarbij een digitale etalage de aandacht trekt. De naam is inmiddels gewijzigd in het modernere Mr Vallen, en zowel het interieur als het aanbod is flink op de schop gegaan. 

Niet te vol

“Ik wil wel de tofste winkel van het land”, roept Hermans als vader Hans haar vraagt de winkel over te nemen. Op dat moment werkt ze al vijf jaar in de zaak van haar ouders – die ook eigenaren zijn van vrouwenmodezaak Vallen Mode, twee panden verderop. Met hen reist ze stad en land af om inspiratie op te doen bij beurzen, mooie winkels en restaurants. De donkere inrichting en systeemplafonds gaan exit en worden door haar vader eigenhandig verruild voor een modernere, open en lichte flexibele ruimte met hier en daar warme decoratieve elementen als een stenen wand, leren bank en houten shutters. Hermans: “De winkel hangt bewust niet te vol, zo komt de kleding beter tot zijn recht. Daarom heb ik ook gekozen voor brede hangers, dat oogt luxer en rustiger dan dunne hangers.” 

‘Ik daag klanten graag uit iets nieuws te proberen’

Marktonderzoek

In de beginfase houdt de jonge ondernemer een marktonderzoek in de regio: welke mannenmodewinkels zijn er en wat verkopen ze? “Zo kwam ik erachter dat er veel overlap aan merken is. Daarop ben ik gestopt met een aantal merken en heb ik de keuze gemaakt voor collecties die nog niet overal te zien zijn, zoals NN07, Les Deux, Morse Code, Koll3kt, Filippa K en Kiefermann. Ik sta volledig achter wat ik doe en wat ik inkoop. Ik heb bewust een nieuwe, vlottere doelgroep gedefinieerd. Hierdoor heb ik afscheid genomen van een deel van onze oude klanten, maar ik krijg er ook nieuwe voor terug. Je kan wel in de middenmoot blijven hangen, maar ik merk dat veel mannen openstaan voor modische items. Vooral in het begin van het seizoen valt dit op. Ik heb nu al aardig wat klanten die met een compleet nieuwe outfit de deur uit gaan.” Mannen waarderen het luxegevoel, zegt Hermans. Mooie kwaliteiten en goede service, maar ook haar eerlijkheid als verkoper. “Ik daag klanten graag uit iets nieuws te proberen, maar als iets niet staat, zeg ik dat ook. Dat is de reden dat ik hier kom, zeggen ze dan.”

Enthousiasmeren

Haar ouders zijn met ruim dertig jaar ondernemerservaring haar klankborden op zowel financieel als creatief gebied, maar ook de ervaringen die Hermans eerder opdeed bij cosmeticabedrijven L’Oréal en Coty brengt ze nog regelmatig in de praktijk. Zo deelt ze niet alleen met leveranciers, maar ook met haar team hoe het bedrijf ervoor staat. “Ik stuur graag op doorverkoopcijfers en vind het leuk om mijn medewerkers hierin mee te nemen. Het maakt ze bewust van welke merken en artikelen extra aandacht nodig hebben, bijvoorbeeld. Het maakt ze geïnspireerd en gemotiveerd om er samen voor te gaan. Dan komen ze naar me toe met ideeën voor de winkel die ’s nachts bij ze zijn opgekomen. Geweldig vind ik dat. Dat we elkaar enthousiasmeren.” 

Deze winkelreportage was eerder te lezen in Textilia magazine.


Neem een abonnement op Textilia en blijf geïnformeerd

Ook de printedities van Textilia ontvangen? Sluit dan nu een totaal abonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website en het archief, krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op trainingen, webinars en events.