TOP

De nieuwe duurzame retailer Tomo heeft grote plannen. ‘We zijn bezig met shop-in-shops bij verschillende weidewinkels’

Afgelopen weekend opende het nieuwe duurzame warenhuis Tomo de deuren in Westfield Mall of The Netherlands in Leidschendam. En hoewel de winkel net open is, zijn de plannen nu al groot. Op korte termijn moeten er een tweede winkel en shop-in-shops openen, vertelt mede-oprichter Marjan Haselhoff.

Credit beeld Marjan Haselhoff: Chloe Leenheer voor Tomo

Tomo is een afkorting van tomorrow, wat verwijst naar het warenhuis van de toekomst. En dat is wat de ondernemers Marjan Haselhoff en Wouter van der Leij willen bereiken met het duurzame concept Tomo. Op bijna duizend vierkante meter winkelvloer in The Mall of the Netherlands in Leidschendam verkoopt het warenhuis meer dan negentig duurzame merken in mode, beauty en lifestyle. Het winkelinterieur bestaat voor 95 procent uit duurzame en circulaire materialen. Daarnaast worden zogenaamde re-commerce services aangeboden in de winkel, zoals Resell (waar vintage kleding wordt verkocht in samenwerking met The Next Closet), Rent (kledingverhuur), Repair (een atelier voor reparaties), Reuse (kledinginzameling) en Refill (navullen van handzeep en shampooverpakkingen).

Hoe is het idee ontstaan voor een duurzaam warenhuis?

Marjan Haselhoff: “ik wilde een plek wilde creëren waar mooie duurzame en verantwoorde merken samenkomen in een inspirerende omgeving. Samen met medeoprichter Wouter van der Leij en met hulp van investeerders hebben we de plannen waar kunnen maken. Ik heb geen achtergrond in de mode, maar ben wel al lang ondernemer, met een eigen business in coaching en training. Tomo is een enorm project geworden, we zijn drie jaar bezig geweest met het concept voordat we eindelijk de deuren konden openen. Maar we vinden het belangrijk om het goed te doen en het groots aan te pakken. We zijn heel ambitieus.”

Hoe ziet het aanbod van Tomo eruit?

“Zeventig procent van het assortiment is mode, de rest omvat lifestyle, interieur en beauty. Qua prijs zitten we in het middenhoge segment, maar we willen bewust niet te hoog gaan om toegankelijk te blijven. We zijn streng in de selectie en gaan alleen in zee met merken die duurzaamheid in hun DNA hebben. We claimen niet honderd procent duurzaam te zijn, dat is nog niet mogelijk omdat je niet alles kunt weten uit de keten. Maar we doen ons stinkende best om de beste selectie te maken. Maar we doen nooit concessies aan mode. Onze doelgroep wil mooie producten, dus de collectie van een merk moet zeker mooi en onderscheidend zijn. Ook de winkel ziet er luxe en high end uit. Je moet er blij van worden als je naar binnen gaat.”

Welke modelabels hebben de selectie doorstaan?

“We verkopen mooie merken als SKFK, Lanius, Ivy & Oak, Elements of Freedom, Thinking Mu en Ecoalf. Ik doe de inkoop niet zelf, maar heb daarvoor een specialist aangetrokken. Onze inkoper Martiene Raven komt uit Berlijn en heeft tien jaar werkervaring in duurzame mode. Zij kan met haar kennis de beste selectie maken voor Tomo. Ik bemoei me niet met de inkoop. De kracht is om de juiste mensen op de juiste functies te zetten en te vertrouwen op hun expertise. Gelukkig kan ik dat ook goed. Ik ga voor de grote lijnen van het concept en ik coach iedereen.”

Was het moeilijk om personeel te vinden?

“We werken al een tijdje met vijftien mensen aan het concept op allerlei gebieden, van inkoop tot HR. We hebben nu 22 mensen aangenomen voor de winkelvloer en dat moeten er nog iets meer worden. De werving kwam wat traag op gang, maar op een bepaald moment liep het goed en hadden we alle vacatures snel opgevuld. We merken dat onze medewerkers echt achter het concept staan en er gepassioneerd mee bezig zijn. Sinds 1 maart hebben we een academy draaien voor het personeel, waar ze worden opgeleid op het gebied van duurzaamheid. Met mijn coaching-achtergrond kan ik mijn duurzame filosofie goed overbrengen.”

Waarom kozen jullie juist voor The Mall voor de eerste winkel, wat een vrij dure locatie is?

“Dat was een bewuste keuze. Het is momenteel the place to be in Nederland, de plek waar je als Nederlandse retailer wil zitten met miljoenen bezoekers. Hier kunnen we juist een groot en breed publiek bereiken. We hebben gelukkig goed kunnen onderhandelen over de huurprijs. Ook Westfield heeft duurzaamheid op de agenda staan en wil uitbreiden met duurzame concepten in het winkelcentrum.”

Hoe laat je de doelgroep weten dat jullie er zijn?

“Met free publicity, social media en een marketingcampagne. Zo komt er een abri-campagne. We openen binnenkort onze webshop, waar een selectie van het assortiment uit de winkel te koop zal zijn. De webshop zal het bereik en de bekendheid van Tomo vergroten. En om grootschalig impact te maken willen we snel uitbreiden met meerdere filialen, in de toekomst ook in het buitenland. We zijn nu al bezig met plannen voor shop-in-shops bij verschillende weidewinkels en met een tweede filiaal. Maar ik kan nog niet vertellen waar die precies gaan komen.”

Hoeveel tijd hebben jullie om er een succes van te maken?

“We gaan ervan uit het goed gaat komen. Onze investeerders zijn partijen met een duurzame pet op, zoals Building Better Worlds, Triodos Bank en Rabobank. Ook de internationale retailgroep EK Retail (waarin Euretco is opgegaan, red.) investeert in Tomo. Zij willen allemaal dat dit gaat lukken en zijn bereid het de tijd te geven.”

Warenhuis Tomo

Lees hier meer over het concept van Tomo in Westfield Mall of the Netherlands