TOP

CM The Agency wil impact maken met duurzame mode. ‘Er is nog veel te winnen’

CharlieMary is al veertien jaar actief in duurzame mode, lange tijd met een conceptstore en een agentuur. Sinds vier jaar richten eigenaren Charlotte van Waes en Marieke Vinck zich volledig op het agentuur. “Met het agentschap kunnen we meer impact maken dan met de winkel.”

Hoofdfoto: Beaumont Organic

Charlotte van Waes en Marieke Vinck lanceerden in 2009 hun duurzame conceptstore Charlie + Mary in De Pijp in Amsterdam. Om hun impact te vergroten, lanceerden ze in 2011 ook een duurzaam modeagentuur. Vier jaar geleden, net voordat corona losbarstte, sloten ze hun winkel en besloten ze zich volledig op het agentuur te focussen. Dat heet inmiddels CM The Agency. “De combinatie van winkel en agentuur werd te druk en we moesten keuzes maken”, vertelt medeoprichter Marieke Vinck.

Waarom kozen jullie voor het agentuur?

Marieke Vinck: “We begonnen ooit met de winkel omdat er toen nog maar weinig duurzame conceptstores bestonden. Onze missie was duurzame mode uit de niche te halen en daar hoorde een winkel bij, als plek om collecties te kunnen laten zien en events te organiseren. Het agentschap volgde snel, omdat veel van de merken die we verkochten hulp zochten om in contact te komen met retailers. Inmiddels zijn er veel mooie duurzame winkels en is een eigen winkel niet meer nodig om duurzame mode uit de niche te halen. Met het agentschap kunnen we meer impact maken doordat we de duurzame labels bereikbaar maakte voor de hele Benelux.”

Is er op het gebied van duurzame mode veel veranderd in al die jaren?

“Deels is het makkelijker geworden om verkooppunten te vinden: er zijn meer duurzame retailers en die komen vaak uit zichzelf naar ons toe. Ook zijn meer consumenten met duurzaamheid bezig. Aan de andere kant is het ook moeilijker geworden om nieuwe verkooppunten te vinden, doordat confessionele merken ook pretenderen duurzamer te zijn geworden. Er is dus veel meer aanbod, waardoor het voor kleinere duurzame merken moeilijker wordt er tussen te komen omdat ze niet zo’n grote naamsbekendheid hebben door een kleiner marketingbudget.”

Is het geen goede ontwikkeling dat confessionele merken ook met duurzaamheid bezig zijn?

“Natuurlijk is dat positief, maar er is nog veel te winnen. Het zijn soms maar hele kleine stapjes die zulke merken maken, maar veel retailers kopen dat in en denken dat het wel goed is zo. Wij werken met merken die van oorsprong duurzaam zijn, certificaten hebben en volledige transparantie geven. Ik zeg niet dat al onze merken 100 procent duurzaam zijn, maar die bedrijven zijn vanuit de kern duurzaam opgebouwd en doen alles wat ze kunnen. Dat is een groot verschil met bedrijven die één organic lijn brengen. Het is goed dat het gebeurt, maar het is natuurlijk niet genoeg.”

Is de consument meer met duurzaamheid bezig?

“Dat is wel wat we terugkrijgen vanuit retailers. Ons merk Embassy of Bricks and Logs is heel populair en laat een mooie groei zien. Er komen klanten speciaal voor binnen omdat ze het tof vinden en omdat het ook nog duurzaam is. De jassen van gerecycled polyester zijn best wel uitgesproken en herkenbaar. Dat valt op op Instagram. Er zijn nu 30 verkooppunten in Nederland en dat aantal kan zeker nog groeien. Het merk ligt steeds meer in conventionele winkels”

Wat is jullie nieuwste merk?

“Vanaf de herfstcollectie 2023 mogen wij het duurzame modemerk Beaumont Organic vertegenwoordigen in de Benelux. Een mooi duurzaam merk uit Engeland, waar het heel groot is. We volgen ze al een paar jaar en wilden langer samenwerken, maar er moesten eerst wat juridische procedures gevolgd worden omdat de merknaam hier al door een ander merk wordt gevoerd. Beaumont Organic is een high end lifestylemerk met mooie stoffen en details. Alles klopt gewoon: productie in Europa, natuurlijke materialen en een mooie balans tussen klassiekers en uitgesproken stijlen.”

En hoe gaat het met de andere merken in jullie portfolio?

“Die zijn allemaal heel stabiel. People Tree en Ekyog zijn merken die al lang bestaan en gevestigd zijn in het duurzame segment. En heel belangrijk: merken die goed leveren en waarvan de pasvorm goed is. People Tree is een pionier op het gebied van duurzaamheid en fairtrade. Het Franse Ekyog bestaat ook al twintig jaar. De duurzame en tijdloze collectie heeft een Franse uitstraling met fijne stoffen. Nulla Nomen is een klein Nederlands merk met organisch gelooide Griekse sandalen.”

In 2021 lanceerden jullie het eigen circulaire modelabel CharlieMary.

“We kregen vanuit retailers de vraag naar fashionklassiekers, waarop we besloten die zelf te gaan maken. We wilden een circulaire collectie brengen, deels van deadstock materialen en deel van gerecyclede materialen. CharlieMary is slow fashion met stijlen die niet uit de mode gaan. We werken dan ook niet met seizoenscollecties.”

Wat zijn verder de plannen met het agentuur?

“We worden veel benaderd door duurzame merken, maar willen focussen op wat we nu hebben. Je merkt dat veel retailers voorzichtig zijn met nieuwe merken inkopen. Daardoor is het goed om te focussen en nauw samen te werken met de merken die we al hebben én met bestaande klanten. We zijn heel dankbaar voor de winkels die al lang duurzame merken aanbieden en de merken trouw blijven, omdat daar juist impact mee gemaakt kan worden. Door merken trouw te blijven zorg je voor continuïteit waardoor zij hun producenten fairtrade orders kunnen blijven geven.”