TOP

Zo wil mannenmodelabel Studio Subtl een circulaire ‘changemaker’ worden

De aandacht voor verantwoorde en circulaire kleding neemt toe onder mannen, merkt Studio Subtl. Tijd dus voor een volgende stap van het Nederlandse merk, om de wholesalemarkt te verkennen. 'Ons verhaal en het duurzame aspect voegen een interessante extra laag toe.'

Foto’s: Studio Subtl

Studio Subtl is 2,5 jaar geleden begonnen als een direct-to-consumer-merk. Wat maakt dat je nu de stap maakt naar wholesale?

Jorn van het Hof, eigenaar Studio Subtl: “Ik heb eigenlijk altijd al de wens gehad om te wholesalen. We zijn alleen middenin de coronaperiode gestart en hebben toen ervaren dat winkeliers, heel begrijpelijk, terughoudend waren. Wat mij betreft is verkoop via retail essentieel om het merk te positioneren en te laten groeien. De kwaliteit van de stoffen en het verhaal achter het merk is online wat lastiger over te brengen. Daarbij zien we in onze cijfers een lichte verschuiving naar fysieke verkoop – bij de verkooppunten die het merk al verkopen – dus dat is een extra stimulans om meer op wholesale in te zetten. Vandaar dat Studio Subtl vanaf nu wordt vertegenwoordigd door Bob Smolders van agentschap Laboratorio BS.” 

Wat kunnen inkopers verwachten?

“Momenteel bestaat de collectie uit dertien tops. Het zijn stijlvolle, minimalistische ontwerpen, met aandacht voor mooie materialen, texturen en altijd een detail. Bijvoorbeeld een bepaald borduursel, zacht stofgevoel of een ‘dropped shoulder’. Duurzaamheid vinden we belangrijk. We werken alleen maar met GOTS-gecertificeerde katoen en ook labels, knoopjes en andere aspecten worden van natuurlijke materialen gemaakt. Daarnaast zijn we circulair. In de ontwerpfase denken we daar al over na, dat items simpel en snel gerecycled,  geupcycled of gerepareerd kunnen worden. We werken samen met een lokaal atelier, waar items worden verwerkt.”

Waardoor gaan retailers voor Studio Subtl kiezen?

“Mannen worden steeds bewuster, merken we onder andere aan de mooie groei die Studio Subtl doormaakt. Voorheen waren mannen nog niet zo zeer bezig met duurzaamheid, maar dit is duidelijk in ontwikkeling. Dit komt denk ik ook door de kwaliteit die we bieden. Mannen kiezen in eerste instantie voor mooie, kwalitatieve en stijlvolle items. Ons verhaal en het duurzame aspect voegen een interessante extra laag toe.”

Hoe heeft het merk zich de afgelopen tijd ontwikkeld?

“We weten steeds beter waar er kansen voor ons liggen en wat de vraag van de doelgroep is.  We zijn vrij breed begonnen, met totaal verschillende items. Hierdoor hebben we geleerd wat aanslaat en wat bij onze doelgroep past. Onze bestseller, het model ‘Douro’ is een mooi voorbeeld. Dit item loopt ontzettend goed. Net als de ‘Comporta’, een rib sweater met rits, en het Nova T-shirt. We zijn redelijk clean en neutraal, maar gebruiken mooie stoffen en kleuren. We voegen steeds nieuwe items, materialen en kleuren toe.”  

Hoe gaat het momenteel met Studio Subtl?

“We zitten in een goede flow, de online verkopen gaan aardig. Verrassend genoeg presteren we erg goed in Duitsland. Ongeveer zeventig tot tachtig procent van de omzet is momenteel afkomstig uit Duitsland, dus dit is voor ons een serieuze markt. We verkopen via Zalando, dat wekt denk ik vertrouwen. De afgelopen tijd hebben we net als veel modebedrijven ups & downs gekend tijdens de economische crisis en corona, maar zitten nu in een groeifase. Dus tijd om nieuwe stappen te zetten, zoals het verkennen van de wholesalemarkt.”

Wat kunnen we verwachten voor voorjaar-zomer 2024?

“Eigenlijk is Studio Subtl seizoensloos en brengen we jaarlijks een aantal drops wanneer het merk of de markt er klaar voor is. We zijn geen voorstander van overproductie, dus breiden we weloverwogen uit. Komende zomer komen er vier tops bij, dit zijn goedlopende modellen die in nieuwe kleuren worden uitgebracht. Daarbij brengen we nieuwe modellen als een knitted blouse van zacht katoen met een mooie textuur en een long sleeve met shirt details. Nieuw is verder onze capsulecollectie, gemaakt van materialen die we nog op voorraad hebben liggen.” 

Duurzaamheid is een actueel thema. Wat maakt het merk verder innovatief? 

“We bieden winkeliers de mogelijkheid om mee te gaan in ons recycleproces. Zoals gezegd kunnen onze producten gerepareerd of gerecycled worden. Zo kunnen retailers klanten een shoptegoed aanbieden als artikelen worden gerecycled. Een mooie match voor winkels die zich met duurzaamheid bezighouden. Deze mogelijkheid sterkt hun verhaal. Duurzaamheid speelt en gaat niet meer weg. Wat betreft materialen blijft 100% katoen de beste optie. Er zijn veel innovaties en die houden we nauwlettend in de gaten. Maar GOTS-gecertificeerd katoen blijft vooralsnog onze keuze. Hierbij wordt gekeken naar de hele keten, naar iedere schakel in het proces.” 

Waar gaat je aandacht de komende periode naartoe?

“We kijken of we in Duitsland ook met een agent kunnen starten. En of we de collectie stap voor stap kunnen uitbreiden. In de toekomst willen we broeken toevoegen om een man completer te kunnen kleden. Daarnaast zijn we gestart met Sourc’d, waarmee we duurzame bedrijfskleding bieden. De ervaring die we de afgelopen jaren op dit gebied hebben opgedaan, willen we nu inzetten om organisaties snel, simpel en zichtbaar te verduurzamen met verantwoorde kleding en onze impact dashboard. Dit kan tailor made, in eigen stijl en kleuren. Op het eerste oog lijkt dit een a-typische stap, maar juist het anders aanpakken van dingen past bij mij als ondernemer. Ik doorbreek graag bepaalde patronen en ik denk dat deze sector – ook onderdeel van de kledingindustrie – een mooie toevoeging is.”