TOP

Verfijnde knitwear tot nationale geur: 5 opvallende mannenmodeproducten voor zomer 2024

Een opvallende hybride schoen, een bijzondere kleur, multifunctionele zonnebrillen, een knitwearspecialist en ‘Nederlandse’ parfum: deze smaakmakers op het gebied van mannenmode vielen de afgelopen weken op tijdens de beurzen.

Foto: Saint Steve

Hollandse nieuwe 

Fan van storytelling? Dan is Van de Zotte ‘Dutch Perfumes’ wellicht een mooie toevoeging. Dit geurlabel brengt een ode aan het Nederlands erfgoed. Na de kruidige geur ‘Mills’, dat geïnspireerd is door de specerijen die in het verleden in molens werden gemalen, is dit voorjaar ‘Polder’ gelanceerd. Een groene unisex parfum, met een mix aan geuren als vers gras, hooi en polderkruiden als bijvoet, scharlei en wortelzaad.     

Hier blijft het niet bij volgens eigenaar en ‘storyteller’ Joeri Hottentot. “In het najaar komen we met een nieuwe geur, geïnspireerd door de Veluwe. En begin 2024 volgt een parfum met de kust als thema. 

Interessante breisels

De Italiaanse knitwearspecialist Masq wordt vanaf dit seizoen in de Benelux vertegenwoordigd door het Belgische L8 Fashion Agency. Het is het eigen label van Massimo Quality, een familiebedrijf uit Assisi, dat al decennialang hoogwaardige breisels voor verschillende merken produceert. Dit keer presenteerde het label de collectie niet alleen op de Pitti Uomo, maar ook op Preview Gentlemen in Nieuwegein. 

Verwacht een uitgebreide range aan knitwear, wat extra interessant is nu knitwear voor zomer 2024 een belangrijke mannenmodetrend is. De collectie biedt ruime keuze in kwaliteiten, van katoen, katoen-linnen tot aan kasjmier en het luxe gepatenteerde – en superzachte en ademende – Sea Island Cotton, waarvan jaarlijks slechts 113 balen worden geoogst tussen Barbados en Jamaica. Blikvangers zijn daarnaast de decoratieve tops en polo’s, van verfijnde slubgarens tot kabels- en andere breitechnieken.    

Quiet green

Een kleur die ondanks alle subtiliteit en ingetogenheid komende zomer opvalt is sage green, ook wel veelbetekenend ‘quiet green’, verstild groen, genoemd. De grijs-groene kleur kent dit seizoen tal van variaties, van lichte tot volle en diepe schakeringen, maar altijd met dezelfde kalme, geraffineerde uitstraling. Daarbij is deze groen zeer veelzijdig en geliefd in zowel het casual als het formele segment. Gezien bij onder meer Saint Steve, Digel en Law of the Sea. 

Voor zon en sneeuw

Op Modefabriek spotten we de duurzame en multifunctionele zonnebrillen van Sunski – de naam zegt het al: geschikt voor zowel zonnige als winterse activiteiten. Dit merk uit San Francisco startte in 2012 via Kickstarter met het doel om een betaalbare lijn van gepolariseerde zonnebrillen uit te brengen. Sunski is begonnen in de outdoorwereld en verlegt nu de grenzen naar de moderetail. Geen verkeerde keuze, want de sportieve modellen hebben een vrij modische inslag. Zo zijn de bike-brillen in Japan al een bestseller. 

Daarnaast zijn de zonnebrillen praktisch: de kwalitatieve TAC-glazen zijn eenvoudig te verwisselen en de gebruikte materialen zijn flexibel door het gebruik van gerecyclede medische producten als braces. Ook op andere vlakken heeft Sunski oog voor duurzaamheid. Zo gebruikt het geen plastic en lijm voor verpakkingen, heeft het een klimaatneutrale visie en is het lid van 1% For the planet.   

Hybride schoen

Is het een sneaker? Een sandaal? De hybride sneakersandaal van het jonge Deense label Wollow valt in ieder geval zeker op. Design, innovatie en duurzaamheid zijn dan ook de belangrijkste pijlers van het merk. Het Open-model heeft de looks van een sneaker, maar dan met zomerse uitsnedes. De karakteristieke schoen is uitgevoerd in verschillende kleuren en gemaakt van natuurlijke materialen als latex van rubberbomen, biologisch afbreekbaar bio-leer, kurk (voetbed) en organisch katoen (de veters).