TOP

Minder mannenmode op Modefabriek: Wat doet dit met Preview Men?

Modefabriek biedt vanaf deze zomer geen speciale mannenmodesectie meer aan. Wat betekent dit voor het andere Nederlandse mannenmode-event, Preview Men? We vragen het Marijn Verschure, general manager bij organisator Cast: “Er is momenteel behoefte aan vernieuwing en ontwikkeling.”

Foto: Preview Men/Cast

Modefabriek stopt met de mannenmodesectie, dus opeens is Preview Men het grootste mannenmodeplatform van het land.

Marijn Verschure, general manager van Cast: “Zo ervaren wij dat nog niet helemaal. We doen niets anders dan normaal en proberen iedere keer weer een leuk en sprankelend event neer te zetten. Ergens vind ik het wel jammer dat Modefabriek ermee stopt. Zij bieden fysiek gezien altijd een grote keuze. Ik denk ook dat we prima naast elkaar konden bestaan. We nemen in ieder geval de succeswens van Modefabriek ter harte, daar zijn we heel blij mee.” 

“Verandering van spijs doet leven. Ook in het schoenensegment en bij internationale beurzen zie ik dat er momenteel behoefte is aan vernieuwing en ontwikkeling. Dat gaat in dit geval ook op. Met Preview proberen wij een alternatief neer te zetten omdat de markt daarnaar vraagt. Wij zijn twee jaar geleden gestart nadat een groep mode-agenten ons benaderde. Wij hebben nu het geluk dat de concepten aanslaan, maar het kan zo weer anders zijn.”    

Wat heeft deze ontwikkeling voor invloed op Preview Men?

“Wij gaan uit van onze eigen kracht en concept. We willen het niveau blijven waarborgen. Het moet ook behapbaar blijven, dus we groeien komende editie met dertig procent. De vrouweneditie zelfs iets meer, maar dat is het voor nu. Wij kiezen liever voor een sterk event met een wachtlijst van geïnteresseerde exposanten, dan een groter opgezet evenement waarbij je keuzes moet maken om vervolgens weer te ‘downscalen’. Onze kracht is vanaf het eerste moment juist de kleinschaligheid. En dat we dit doen in een gebouw waar alle benodigde faciliteiten aanwezig zijn. We hebben de ruimte niet om heel grootschalig te gaan.”

Moeten jullie veel ‘nee’ verkopen aan merken en agenturen?

Verschure verwijst voor een antwoord hierop naar Caroline Beitler, senior beurscoördinator bij Cast, die verantwoordelijk is voor aanvragen en het contact met de merken. Dus bellen we met Beitler: “Ja, helaas wel. Momenteel haken verschillende merken graag aan. Ik vind het heel vervelend om ‘nee’ te verkopen, maar het kan niet anders. Ruimtegebrek is het grootste argument, maar we kijken ook wel degelijk naar de samenstelling van de merken. Voor de komende zomereditie hebben we besloten om uit te breiden met Preview Gentlemen. De merken die hieraan deelnemen horen meer in het herenmodesegment thuis. Daarnaast groeien we in het bestaande segment. We willen toch vooral dat alle merken goed uit de verf komen en ze de ruimte bieden.”

“Daarbij houden we rekening met meer bezoekers. We horen dat er ook vanuit België veel interesse is. Belgische agenten nemen uiteraard ook hun klantenkring mee. Daar moet je wat betreft de indeling ook aan denken. Dus delen we de  ruimte efficiënt in en krijgen merken allemaal eenzelfde look en feel, zodat het voor de bezoekers eveneens prettig blijft en productgeoriënteerd.”

Wat zijn de belangrijkste redenen voor merken om aan te haken bij Preview?

Verschure: “Het is een cocktail van diverse aspecten: natuurlijk het kostenaspect – de prijzen zijn all-in – het uitgebalanceerde merkaanbod, de focus op het product en dat alles in een uniforme aankleding zorgen voor een cleane look en feel van het event. De gemoedelijke sfeer waarin het voelt alsof we niet met werk bezig zijn, maar er ondertussen goede business wordt gedraaid. Dat is heel bijzonder. Daarnaast is het serviceniveau hoog, we ontzorgen deelnemers en mijn team en ik doen alles zelf op de beurs. In eigen beheer verzorgen we de opbouw, maken schoon, verzorgen de drankjes en hapjes en delen lunches uit. We zijn er inmiddels zo gedreven in geworden, dat we heel (kosten)efficiënt kunnen werken en de focus op de standhouders en bezoekers kunnen leggen.” 

Hoe ver kan je nog groeien op de korte en langere termijn?

“Groei komt er sowieso, de vraag is alleen: wanneer en hoe. Deze zomer breiden we uit en we kijken eerst hoe dit gaat en dan zetten we de volgende stappen. In 2019 hebben we de route ingezet van handelsplatform naar een handelsplatform met focus op mode, schoenen en sport. Die strategie krijgt nu steeds meer vorm. Tevens kijken we verder in de toekomst naar nieuwe mogelijkheden en innovaties, zoals de ontwikkeling van 3D-omgevingen. Eind dit jaar hopen we een 3D-event te lanceren met een aantal early adopters, waarbij in een virtuele omgeving producten volledig in 3D bekeken kunnen worden. Wat betreft fysieke groei zijn we momenteel in een verkennende fase voor nieuwbouw. Ik denk dat er in de markt behoefte is voor een nieuwe locatie, waar zowel mode, schoenen als sport zijn ondergebracht.”  

Blijft één dag toereikend of denk je aan een tweedaags event?

“Vooralsnog blijft Preview een eendaags event gericht op een specifiek segment/range.”

Kijkend naar de komende editie: waar ben je het meest opgetogen over?

Verschure: “Dat we weer een tof event mogen organiseren, we kijken er met het team ontzettend naar uit en leven echt naar een event toe. Persoonlijk probeer ik van editie naar editie te kijken en verbeteringen toe te passen waar mogelijk. Mijn favoriete moment is als de opzet van het concept staat, net voordat de merken hun collecties erin hangen en vervolgens de rush losbarst. Dat ogenblik en de beurs zelf leveren ontzettend veel energie op.”

Beitler: “Over de flinke aantallen nieuwe merken die we presenteren. Zeker veertig bij Preview Women en bij Preview Men vijfendertig. Verder ben ik opgetogen over merken die eruit springen in het geheel. Tijdens de samenstelling kijken we heel erg naar merken die goed in het geheel passen, maar ook vooral naar de aantrekkelijke ‘snoepjes’. Die contrasten en dat er van alles te vinden is, dat is precies hoe de consument straks ook winkelt.”