TOP

Ogér is vernieuwd en dit maakt de mannenmodezaak toekomstbestendig

Something old, something new. De verbouwde Ogér-winkel in Amsterdam oogt fris en modern, maar dierbare en karakteristieke kenmerken zijn gebleven. De mannenmoderetailer kijkt met het vernieuwde concept nadrukkelijk richting de (internationale) toekomst.

Foto’s: Ogér

Donderdag 1 juni wordt de vernieuwde Ogér-vestiging in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat heropend door oprichter Oger Lusink. De 33-jaar oude mannenmodezaak heeft de afgelopen tijd een flinke restyling ondergaan en volgens de huidige eigenaren, Martijn en Sander Lusink, is het bedrijf met het nieuwe concept klaar voor de komende drie decennia en voor de (internationale) ambities.

Nieuw logo

De pui zet meteen de toon. Het opvallende bordeauxrood is verruild voor fris en stijlvol wit. Voor de entree heeft het bedrijf zich laten inspireren door de karakteristieke panden van de hoofdstedelijke Stadhouderskade en Parijse chic. Wat ook opvalt is het nieuwe logo: Oger is Ogér – met een accent aigu – geworden. De aanpassing geeft de internationale ambities van de retailer weer, legt CEO Martijn Lusink uit. “Nu is het duidelijker dat het Ogér (spreek uit als Ozjee, red.) is en niet ‘Ogur’ of zoals de Italianen zeggen: ‘Odzjer’. En het oogt ook mooier, eleganter.”

Veel licht

Ook het interieur is flink op de schop gegaan. De donkere inrichting – mede hierdoor stond de winkel ook wel bekend als ‘de bruine kroeg van de P.C.’ – heeft plaatsgemaakt voor veel licht en lichtere tinten. Natuurlijk daglicht wordt afgewisseld met warm-gele verlichting voor de sfeer. Het is een van de resultaten van de intensieve studie die interieurconceptbureau Studio Linse – tevens verantwoordelijk voor het Royal Opera House in Londen – voorafgaand hield. Zowel de eigenaren als de medewerkers vroegen om meer natuurlijk licht, wat van pas komt bij het bekijken en beoordelen van de kleuren van producten. Door de open ruimtes valt het daglicht op elke etage en de nieuwe hoge plafonds zorgen mede door de ‘kristallen regen’ voor een ruimtelijk effect.     

Routines

De indeling is eveneens veranderd. Nieuw is de wand met Santoni-schoenen, bij binnenkomst aan de rechterkant. “We hebben geleerd van de routines van onze klanten”, vertelt Lusink. “Kleding daar plaatsen was geen optie, want we zagen de meeste bezoekers doorlopen tot het middenmeubel. Dus zijn we gaan testen met schoenen op die plek, als blikvanger. Een mooie binnenkomer ook, nu er een aantal schoenenzaken in de straat zijn gesloten.” Het voorste deel doet daarnaast dienst als ‘pop-up-space’. De sofa is flexibel en kan plaatsmaken voor pop-up-activiteiten, zoals een tijdelijke shop van het merk AlphaTauri (een merk opgericht door racestal Red Bull, red.), tijdens de Formule 1 Grand Prix in Zandvoort. 

Quiet luxury

Verder in de winkel valt op dat de begane grond gereserveerd is voor het populaire ‘quiet luxury-segment’, met subtiele en smaakvolle smart-casual items. De pakkencollectie is vanaf nu een etage hoger te vinden. Sander Lusink: “Het aandeel pakken en smart casual heeft zich na corona flink ontwikkeld. Waren de pakken voorheen voor zeventig procent vertegenwoordigd, nu is dit het geval met smart casual.” Waarbij broer Martijn de aantekening maakt dat Ogér nog steeds marktleider is voor pakken en maatwerk. “Er wordt nog erg veel getrouwd.” Over de aandacht voor quiet luxury zegt hij: “Dit is de nieuwe businesswear voor onze klanten, die vaak ondernemer zijn.”

Sturen op rendement en doorverkoop

Lusink: “Daarbij is de kracht van Ogér dat we een breed aanbod hebben, dat was vroeger toen mijn vader de winkel leidde al zo.” Al wordt de laatste jaren vooral ook diep ingekocht en wordt daarbij een ‘lean en mean’-koers gehanteerd. “We sturen in het seizoen veel meer op rendement en doorverkoop. Zo hebben we voor de uitverkoop al zeventig procent verkocht. Deze werkwijze houdt de winkel mooi schoon. Afgelopen jaar hebben we dan ook onze outlet-winkel in Haarlem gesloten, die was niet meer nodig.” 

Het complete Ogér-gevoel

Op de benedenverdieping is een shop-in-shop gevestigd van het Italiaanse Corneliani, waarvan Ogér eerder een franchisewinkel runde in de P.C. Hooftstraat. “Deze ruimte is zo’n honderd vierkante meter en brengt nu al meer omzet op dan de winkel”, concludeert de CEO. Ronald de Boer, vaste klant en aanwezig tijdens de introductie-ochtend, legt uit waarom: “Mannen willen helemaal niet naar een paar deuren verderop. Ze willen hier komen, voor het complete Ogér-gevoel.” Lusink herkent dit: “Onze klanten voelen zich erg thuis bij ons en dat is ontzettend belangrijk voor het koopmoment.”

Persoonlijke kenmerken

Vandaar dat bij de eigenaren bovenaan de wensenlijst stond dat de kenmerkende Ogér-ervaring – het gevoel van een gentlemen’s club, een clubhuis waar het gezellig en ongedwongen toeven is – zeker behouden moet blijven. Sander Lusink verzucht tijdens de introductie dan ook: “Het nieuwe concept is een verademing, maar ik ben blij dat het Ogér-gevoel is gebleven. Het warme familiegevoel.” Dit komt ook naar voren in dierbare, sterk persoonlijke, kenmerken als accenten waarin de klassieke achthoek is verwerkt, de Italiaanse potpourri-geur die al ruim dertig jaar in de winkel te vinden is en het vloerpatroon dat vader Oger Lusink ooit ontwierp. De houten vloer heeft dit patroon behouden, maar is uitgevoerd in een lichtere tint. 

Verdere uitbreiding

De komende jaren werkt de retailer verder aan het ‘alles onder één dak-gevoel’. In 2024 en 2025 wordt gewerkt aan verdere uitbreiding, waarbij onder meer vier verschillende boardrooms worden geplaatst. 

6x bijzondere features in de vernieuwde Ogér-store:

Een hoge boom

De komende tijd wordt een kunstboom van ruim zeven meter lang in de winkel geplaatst, die vanuit alle etages te zien zal zijn. 

Sensoren

De paskamers met spiegeldeuren zijn voorzien van sensoren. Als de ruimte bezet is, kleurt een subtiel lampje rood. Is er lange tijd geen beweging, dan kleurt deze groen. 

En-suite

Ogér hecht aan comfort, een hoog serviceniveau en in de nieuwe opzet vooral aan openheid.  Mocht er meer privacy vereist zijn dan kunnen verschillende ruimtes worden gesloten door en-suite deuren. 

Douches

Niet zichtbaar in de winkel, maar achter de schermen zijn douches voor de medewerkers geplaatst. Zo kunnen zij voor het werk of in de middagpauze sporten. CEO Martijn Lusink: “Het past bij onze bedrijfsfilosofie om goed voor onze medewerkers te zorgen. Zo hebben we nu ook een open keuken.”

Een toilet voor Oger

Sinds het herseninfarct van oprichter en naamgever Oger Lusink is traplopen iets lastiger geworden. Vandaar dat op de begane grond een privé-toilet voor hem is gemaakt. 

Duurzaamheid

Ook aan duurzaamheid wordt gedacht. Zo kiest de retailer voor kwalitatief sterke materialen die lang meegaan, komen er zonnepanelen op het dak en tanks voor regenwater voor de toiletten en wordt het gebruik van plastic gereduceerd.