TOP

Nieuwsoverzicht: RECONSTRUCT en Fleuril bundelen krachten tijdens AFW, helft van Nederlanders mist duurzame bezorgopties bij webshops, Modint lanceert nieuwe innovatie-awards voor textielsector

In het nieuwsoverzicht updaten we je over het belangrijkste fashion nieuws binnen de modebranche.

Beeld: RECONSTRUCT x Fleuril

RECONSTRUCT en Fleuril bundelen krachten tijdens Amsterdam Fashion Week

Tijdens Amsterdam Fashion Week slaan ontwerpstudio RECONSTRUCT en wasmiddelenmerk Fleuril de handen ineen voor een verrassende, duurzame samenwerking. Op woensdag 3 september om 15.30 uur presenteren zij in Studio3000 in Amsterdam-Noord een exclusieve capsulecollectie, gemaakt van deadstock en pre-used materialen. De show is toegankelijk voor genodigden en belooft een rauwe, minimalistische sfeer waarin de kleur rood de boventoon voert. De collectie is een ode aan bewuste modeconsumptie en sluit naadloos aan op Fleurils ‘Rethink New’-strategie: vernieuw wat je hebt, in plaats van steeds iets nieuws te kopen. “We willen consumenten inspireren hun garderobe te koesteren”, zegt Alexa van der Helm-Nühn, brandmanager van Fleuril. RECONSTRUCT staat bekend om een radicale, duurzame esthetiek waarin deconstructie en hergebruik centraal staan. “Voor ons gaat mode over vrijheid van vorm en het creëren van iets volledig nieuws uit wat al bestaat,” aldus ontwerper Laura Aanen. Met deze samenwerking – een primeur voor een wasmiddelenmerk tijdens AFW – onderstreept Amsterdam Fashion Week haar duurzame koers. AFW werkt sinds dit jaar samen met Copenhagen Fashion Week en hanteert nu ook het Sustainability Requirements framework bij de selectie van deelnemende merken.

Helft van Nederlanders mist duurzame bezorgopties bij webshops

Bijna de helft van de Nederlanders (45%) vindt dat webshops te weinig duurzame bezorgopties aanbieden. Dat blijkt uit onderzoek van verzendplatform Wuunder onder ruim 1.000 consumenten. Voor 10% is duurzaamheid zelfs zó belangrijk, dat zij bewust niet bestellen bij een webshop zonder milieuvriendelijke bezorgkeuzes. Consumenten vinden het zonde dat webshops vaak kiezen voor snelheid boven duurzaamheid. 41% betreurt deze focus, omdat snellere bezorging vaak leidt tot hogere CO₂-uitstoot. Ruim de helft (48%) wil beter geïnformeerd worden over de impact van hun bezorgkeuze. De groene bezorgdag – waarbij pakketten gebundeld worden bezorgd – krijgt veel steun: 68% staat hierachter en 37% vindt het prima om enkel op zo’n dag te laten leveren. Ook pakketpunten zijn populair: 51% laat het pakket daar liever bezorgen dan aan huis. Volgens Wuunder-oprichter Jeroen Gehlen ligt hier een kans voor retailers. “Duurzaam bezorgen moet de standaard worden, niet de uitzondering.” Daarom lanceerde het bedrijf ‘GreenChoice’, waarmee consumenten een bezorgmoment kunnen kiezen dat past binnen een bestaande route.

Modint lanceert nieuwe innovatie-awards voor textielsector

Modint zet een nieuwe stap in haar koers en lanceert twee gloednieuwe prijzen om innovatie in de Nederlandse textielsector te vieren: de Modint Innovator Award en de New Talent Award. Daarmee neemt de branchevereniging na 40 jaar afscheid van de bekende Grand Seigneur en opent het het podium voor vernieuwers in de volle breedte van de textielketen – van mode tot technisch textiel. Iedereen in de textiel met een Nederlandse vestiging kan meedoen, ook studenten of recent afgestudeerden met een innovatief concept. Inzenden kan tot 12 september via de website van Modint. De winnaars worden bekendgemaakt tijdens het NEXT WEAVE-event op 29 oktober. Naast een juryprijs is er ook een publieksprijs, waarvoor in oktober gestemd kan worden op de vijf genomineerden per categorie. Modint benadrukt het belang van technologie, circulariteit en nieuwe businessmodellen als sleutel tot een toekomstbestendige sector.