Een pleidooi voor diversiteit en inclusiviteit in de mode, media en retail
781
Mode weerspiegelt wie we zijn en met wie we ons verbonden voelen. Het speelt een belangrijke rol in het vormen van gemeenschappen en het versterken van identiteiten. Maar wat als je je huidskleur, lichaamstype of genderidentiteit nergens terugziet in de mode? Dan is mode geen middel tot expressie, maar een instrument van uitsluiting. Gelukkig groeit het besef dat dit anders kan. Sterker nog, dat het anders moet. Steeds meer merken en retailers zetten stappen richting inclusie en diversiteit (D&I). Toch blijft er een hardnekkige kloof bestaan tussen oppervlakkige statements en echte, structurele verandering. Hoe kun je als retailer D&I op een integere en structurele manier implementeren? Wij spraken met programmamaker, presentator en schrijver Dounia Maakor, die zich met passie inzet voor het bevorderen van gelijke kansen binnen het bedrijfsleven. Ook spraken we met Mayim Frieden (hen/hij), architectuur- en stedelijk onderzoeker, die (geïnspireerd door kritische disability- en queer studies) onderzoekt hoe vormgeving sociale ideeën over identiteit kan vormen. Daarnaast spraken we met Claudia Metz, senior adviseur corporate communicatie en woordvoerder bij HEMA, over hoe zij D&I niet alleen in beeld, maar ook beleid verankeren.
Beeld: Gritchelle FallesgonTekst: Karmen Samson Inclusiviteit en diversiteit worden vaak in één adem genoemd. Hoewel ze nauw met elkaar verbonden zijn, betekenen ze niet hetzelfde. Wat houden deze begrippen precies in, en hoe versterken ze elkaar? Diversiteit gaat over een brede en evenwichtige vertegenwoordiging van mensen met verschillende achterliggende factoren: denk aan etniciteit, gender, leeftijd,
Dit artikel is exclusief voor members
Wachtwoord vergeten? Klik hier.