TOP

Duurzame mannenmode én metaverse: wat drijft de moderne start-up Coffee Clothing?

Zonder noemenswaardige ervaring dook Vanessa Stroet nieuwsgierig in de ingewikkelde wereld van duurzame mode. Vier jaar later presenteert ze mannenmodelabel Coffee Clothing waarbij actuele onderwerpen als duurzaamheid en virtuele intelligentie centraal staan.

Foto: Coffee Clothing

Middenin een Colombiaanse koffieplantage presenteert het nieuwe mannenmodemerk Coffee Clothing onlangs de eerste collectie met een modeshow. Opvallend genoeg niet ‘live’, maar in een virtuele sfeer en met virtuele modellen. Ook op de site van de start-up zijn de getoonde items digitaal doordat de technische tekeningen 3D zijn gemaakt en weergegeven op avatars (3D-modellen). Het is duidelijk dat Coffee Clothing op een moderne, actuele manier naar mode kijkt. We bekijken de ambitieuze nieuwkomer aan de hand van negen pijlers. 

Ecologisch verantwoord

Vanessa Stroet claimt dat Coffee Clothing ‘van A tot Z een ecologisch verantwoorde bedrijfsvoering voert’. Zo gebruikt ze afbreekbare materialen als gecertificeerd gerecycled katoen, Tencel en gerecyclede wol. Daarnaast zet de onderneming zich in voor verantwoorde verwerking van details als naden, ritsen en labels tot aan het gebruik van alternatieve verpakkingen (Tipa), distributie en arbeidsomstandigheden. De Portugese fabriek heeft certificaten als Oeko Tex, BCI (Better Cotton Initiative) en ISO9001:2015, de leveranciers zijn GOTS-gecertificeerd.

Make-to-order

Een belangrijk element binnen de fashion tech start-up is het ‘make-to-order’-systeem. Dit houdt in dat het merk pas produceert wanneer het minimumaantal van 150 stuks is bereikt. Klanten krijgen een seintje wanneer dit aantal is bereikt om de koop definitief te bevestigen, waarna de productie wordt gestart. Na acht weken wordt het product geleverd. Stroet wil met deze werkwijze overproductie tegengaan. 

Maar hebben consumenten wel het geduld om te wachten op hun bestelling? “Consumenten die bewust een artikel aanschaffen wel”, zegt Stroet. “Zij hebben het geduld voor een item dat ze het hele jaar kunnen dragen. Onze producten zijn namelijk niet seizoensgebonden.” De ondernemer ging niet over één nacht ijs als het gaat om de pre-orders. Ook met haar fabrikant dacht ze na over de kansen en uitdagingen hiervan. Momenteel heeft Coffee Clothing binnen twee weken 78 bestellingen binnen. “Een positief teken”, noemt Stroet de interesse.  

Geen fysieke samples

Een belangrijk aandachtspunt binnen Coffee Clothing is de virtuele insteek. Zo zijn niet alleen de items, heel actueel, via een metaverse show gepresenteerd, ook de eerste samples zijn niet fysiek uitgevoerd. Stroet koos ook op dit vlak voor een duurzamere optie door 3D-modellen te ontwerpen, in samenwerking met een digitale partner. “Zij waren ook direct enthousiast toen ik hen het idee voorlegde”, vertelt ze. “Normaal zijn er wel tot vijftien samplefases nodig voordat een sample wordt goedgekeurd. Dus er wordt geen materiaal verspild en het scheelt qua logistiek en financiën”, verklaart ze.  

Een beeld uit de virtuele modeshow van Coffee Clothing, middenin een Colombiaanse koffieplantage.

Bomen planten

Om verdere impact te maken werkt het merk samen met klimaatorganisatie Grow my tree. Na iedere order wordt er een boom geplant op diverse locaties in Nepal of Madagascar.

Kennis delen

Stroet heeft de afgelopen jaren op diverse vlakken hulp gezocht bij de totstandkoming van haar merk. Zo benaderde ze via LinkedIn ervaringsdeskundige Holly Browne – eerder werkzaam bij onder andere Made-By (hoofd duurzaam product en story) en Ted Baker en tegenwoordig adjunct-directeur bij de Anthesis Group, een duurzaam consultancybureau). Browne stuurde een dik boekwerk aan informatie en voerde diverse gesprekken over hoe duurzaam te ondernemen en welke keuzes te maken op dit gebied. 

Fysiek & digitaal

Wat de virtuele wereld betreft ziet Coffee Clothing meer kansen. Zo wil het bedrijf NFT’s lanceren. Op de site wordt al een bekend Fortnite-karakter afgebeeld in een kleurrijke outfit van het label. Het idee is dat iedere koper van een product toegang krijgt tot de NFT-community en zo ook de digitale kleding van Coffee Clothing kan kopen om deze te gebruiken op diverse digitale platforms. “Hoe tof zou het zijn om onze kleding op een virtueel figuur te zien? Het lijkt me interessant om me hier verder in te verdiepen en de fysieke en digitale wereld bij elkaar te brengen.”

Ambities versus commercie

Gezien het vrij pittige prijskaartje van de eerste items – startend bij 330 euro – kan je je afvragen hoe de duurzame ambities zich verhouden ten opzichte van commercie. Stroet legt uit dat aan werkelijk verantwoord produceren een prijskaartje hangt. “We ontwikkelen alles met zorg, gebruiken premium kwaliteiten en duurdere machines en produceren kleinschalig. Daar staat tegenover dat door te werken met pre-orders ik ook snel een overzicht heb van de winstmarges.” Daarnaast ziet Stroet commerciële kansen in de verkoop van digitale mode. “Het lijkt me heel tof als mijn collectie in digitale winkels verkrijgbaar zijn. Ik omarm graag de actuele digitale mogelijkheden. Dit is de toekomst en ik geloof dat je hier heel succesvol in kan zijn als je je hiervan bewust bent en in verdiept.”

Mannenmode

Waarom zijn mannen de ideale doelgroep voor dit nieuwe label? Stroet heeft persoonlijk al langer een voorkeur voor mannenmode. Daarbij ziet ze ook mogelijkheden voor unisex items. “Mannen zijn ook veel loyaler bij de aanschaf van kleding dan vrouwen. Bij hen draait het meer om comfort en wanneer ze tevreden zijn geven ze makkelijk hun vertrouwen aan een merk.”

Persoonlijk tintje 

De 16 items die het merk tot nu toe heeft gepresenteerd, waarvan vier de eerste drop vormen, worden gekenmerkt door opvallende kleuren en prints. Stroet groeide op in Colombia en voor de eerste collectie liet zij zich inspireren door traditionele inheemse pre-Colombiaanse kunst en ‘telenovela pop-art’ met felle kleuren. En ook de kleuren van het textiel worden – in de geest van de inheemse traditie – gemaakt met behulp van biologisch afbreekbare plantaardige bronnen.