TOP

Consument wil alleen tweedehands bij flink prijsvoordeel

Een gunstige prijs is voor Nederlanders nog altijd de belangrijkste reden om wel of niet een circulaire product over te kopen. Dit blijkt uit onderzoek dat Q&A Insights & Consultancy in opdracht van ABN Amro.

credit beeld: Matt Seymour, Unsplash

Ruim 60 procent van de ondervraagden vindt dat tweedehands en refurbished producten ten minste 25 tot 50 procent goedkoper moeten zijn dan nieuwe producten. Twee derde van de Nederlandse consument staat het meest open voor het kopen van gerecyclede producten (67 procent), gevolgd door duurzame producten (61 procent), tweedehands producten (59 procent) en herstelde of ‘refurbished’ producten (51 procent). Dit komt naar voren uit een rapport van ABN Amro over hun onderzoek naar het gebruik van circulaire producten onder consumenten in Nederland.

Het tijdelijk gebruik van producten geeft een wisselend beeld. Zo scoort het kortstondig huren van producten, zoals klusmachines, auto’s en kleding, het hoogst. Verder neemt de interesse voor leasen toe en is dit nu bijna twee keer zo groot als in 2017. Jongeren hebben een bovengemiddelde interesse voor ‘product-as-a-service’-producten. Hierbij worden producten voor een specifieke periode gebruikt op basis van een flexibel abonnement met een service- en reparatiedienst.

Heldere communicatie

Consumenten hebben bij circulaire producten meer behoefte aan informatie over de kwaliteit, herkomst en levensduur van de producten, zo blijkt uit het onderzoek van de bank. Vooral jongeren vinden het maken van duurzame keuzes te duur en ouderen vinden het lastig om te beoordelen of producten wel echt circulair en duurzaam zijn.

“Retailers staan voor de uitdaging helder te communiceren over hoe prijzen van circulaire producten zijn opgebouwd, zegt Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN Amro, in een perstoelichting. Duidelijke informatie over hoe de aanschaf van deze producten kan bijdrage aan CO₂-reductie, energie- of kostenbesparing of hergebruik en hoe deze zijn gemaakt, kunnen twijfelende consumenten over de streep trekken.”