TOP

Werkgevers helpen personeel, Josh V komt met activewear en Modefabriek showt kinderkleding

Kindermode-event Drive Inn Junior krijgt een plek op Modefabriek. Verder: ruim twee derde van de werkgevers komt personeel financieel tegemoet in deze tijden van inflatie, Bestseller gaat zonnepanelen installeren bij Bengaalse fabrikanten en sneakerlabel Arkk Copenhagen is terug in Nederland. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 13 december.

Foto’s: Josh V

Modefabriek breidt uit met kinderkleding

Ruim vijf jaar na de laatste editie van Kleine Fabriek stapt Modefabriek opnieuw in kindermode. Onder de noemer Modefabriek x Drive Inn Junior presenteert de beursorganisatie komende editie (22 en 23 januari 2023) een kidsafdeling met de collecties van circa twintig merken. Het gaat om een samenwerking met M-Agency en Hop Agenturen, die sinds 2018 het evenement Drive Inn Junior organiseren, een gezamenlijke open dag van kindermodeshowrooms op verschillende locaties in Noord-Brabant.

Dat initiatief krijgt nu een vervolg met een eigen area op Modefabriek. “We merkten dat op Modefabriek alle goeie multibrandstores al komen, die naast volwassen mode ook kinderkleding inkopen”, aldus Maarten Kokkeler van M-Agency in een toelichting. Joost Hoppenbrouwers van Hop Agenturen vult aan: “We kennen Modefabriek natuurlijk nog van Kleine Fabriek en hebben altijd contact gehouden. Deze nieuwe editie stond binnen enkele weken.”

Ruim twee derde werkgevers komt personeel tegemoet bij inflatie

Werkgevers steken hun personeel een helpende hand toe. Een derde geeft iets extra’s aan medewerkers om de gevolgen van de inflatie te verlichten en ruim een derde gaat dit nog doen. Dat blijkt uit onderzoek van werkgeversvereniging AWVN onder 170 bedrijven. Zij doen dit vaak (40%) in de vorm van een extra premie, in de helft van de gevallen van €500 of meer.

Bij 62 procent van de bedrijven krijgen alle medewerkers die toeslag, zonder onderscheid te maken in inkomensniveau. Dat komt deels doordat werkgevers niet altijd inzicht hebben in de financiële situatie van hun personeel, maar ook omdat ze zowel de lage- als middeninkomens willen helpen. Laatstgenoemde groep profiteert minder van de koopkrachtmaatregelen van de overheid. Behalve een toeslag komen bedrijven medewerkers ook tegemoet met budgetcoaches (38%), loonsverhoging (23%), een hogere reiskostenvergoeding (23%) en de mogelijkheid om meer uren te werken (15%).

Sneakerlabel Arkk Copenhagen maakt comeback

Arkk Copenhagen maakt een comeback in Nederland, met Lotte van Brandenburg van Maede Agency als vertegenwoordiger. Dat laat medeoprichter en CEO Thomas Refdahl weten in een persbericht. Het Deense sneakermerk trok zich tijdens de pandemie uit bijna 40 internationale markten terug, waaronder Nederland. “We hebben de afgelopen twee jaar gewerkt aan onze marktpositie, een gloednieuwe productlijn gecreëerd en nieuwe talenten aangetrokken”, aldus Refdahl. “Nu brengen we Arkk Copenhagen 2.0. in alle landen terug en Nederland is een van de eersten op de lijst.”

Bestseller installeert zonnepanelen in Bangladesh

Bestseller gaat zonnepanelen installeren bij fabrieken waarmee het concern samenwerkt in Bangladesh. Dat meldt de modegroep in een persbericht. Dat gebeurt onder de vlag van het Green Garments Initiative, een joint venture van moederbedrijf Heartland en klimaattechnologiebedrijf Solshare. Leverancier Body Fashion Limited in Gazipur, waarmee Bestseller al jaren samenwerkt, wordt de eerste fabriek waar zonnepanelen op het dak komen.

Het concern richtte zich de afgelopen jaren op het verminderen van de directe CO²-uitstoot en duikt nu dieper de supply chain in. “We zijn ons er zeer van bewust dat het grootste deel van onze totale klimaatvoetafdruk in de indirecte waardeketen zit”, aldus Anders Holch Povlsen, de CEO en eigenaar van Bestseller. “Zodoende is het cruciaal dat de fabrieken waarmee we samenwerken betere toegang krijgen tot hernieuwbare energie.”

Josh V lanceert activewear-collectie

Josh V breidt uit met activewear. Het mode- en lifestylemerk lanceert op 2 januari een capsulecollectie van twee tops, een bikershort en een legging in walnootbruin. Die zijn gemaakt van een zacht en comfortabel stretchmateriaal dat snel droogt. “Squatproof en geschikt voor allerlei soorten in- en outdoor work-outs”, stelt het label in een aankondiging. De collectie wordt ondersteund met de campagne ‘Find your rhythm’, waarin verschillende influencers laten zien wat een actieve(re) levensstijl doet voor hun fysieke en mentale gezondheid. “Om je ritme en energie weer terug te vinden in het nieuwe jaar.”