TOP

ETQ maakt doorstart, José Teunissen naar Amfi en Timberland opent in Kalverstraat

Schoenenmerk ETQ is gered en start door. Verder heeft Amfi met José Teunissen een ervaren manager binnengehaald, opent Timberland in de Kalverstraat en test Fashion for Good composteerbare polybags. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 14 december.

Foto: ETQ

Schoenenmerk ETQ maakt doorstart

Het Amsterdamse schoenenlabel ETQ maakt een doorstart. Uit het faillissementsverslag blijkt dat op 29 november de curator overeenstemming heeft bereikt met de onderneming Micanza. De curator laat aan Retailtrends weten dat het merk, dat de interesse heeft getrokken van elf partijen, voorlopig alleen met online-activiteiten verdergaat. De winkel aan de Singel in Amsterdam is gesloten. Het is nog niet duidelijk of oprichter Patrick van der Woude betrokken blijft bij ETQ. 

Begin november werden de drie BV’s waaronder ETQ opereerde – ETQ Holding, ETQ Amsterdam en ETQ Retail – failliet verklaard. Van der Woude liet toen weten dat het bedrijf door kwaliteits- en leveringsproblemen van een toeleverancier in de problemen is gekomen. Nog geen jaar geleden haalde ETQ de bekende tech-ondernemers Adriaan Mol (Mollie, Messagebird) en Sébastian Monteban (Brandfield) aan boord, die miljoenen in het Amsterdamse sneakerlabel staken. Groeigeld waarmee ETQ zowel in binnen- als buitenland wilde uitbreiden en fors wilde investeren in duurzame productontwikkeling. “We gaan in sneltreinvaart bouwen”, zei Van der Woude daar destijds over.

José Teunissen wordt nieuwe opleidingsmanager Amfi

José Teunissen krijgt per 1 maart 2023 de functie van opleidingsmanager van Amfi, het Amsterdam Fashion Institute, onderdeel van de Hogeschool van Amsterdam. Teunissen volgt interim-directeur Louise ter Kuile op, die de opleiding sinds januari 2022 leidde. Naast haar rol als opleidingsmanager zal Teunissen zich een dag per week richten op onderzoek in het lectoraat Fashion Research & Technology. 

Teunissen noemt Amfi in een statement ‘een (inter)nationaal erkend mode-instituut, dat zich in de voorhoede van het werkveld beweegt met een duidelijke focus op duurzaamheid en digitalisering.’ “Het lijkt me belangrijk dat Amfi die positie vasthoudt, vanuit een cultuur waarin divers talent en verschillende culturele achtergronden vooropstaan en de nadruk ligt op empathie en samenwerking in plaats van op competitie.”

In ruim dertig jaar deed Teunissen ervaring op in het kunstonderwijs- en onderzoek. Zo was zij in 2002 een van de eerste lectoren modevormgeving van Nederland bij ArtEZ Hogeschool. In die rol was zij verantwoordelijk voor verschillende tentoonstellingen en collecties, onder meer voor het Centraal Museum Utrecht. In 2016 startte ze als decaan van de School of Design and Technology aan het London College of Fashion. Ook is Teunissen professor in Fashion Theory en leidt zij het Centre for Sustainable Fashion, een van de onderzoekscentra van de University of Arts in Londen.  

Timberland opent nieuwe vestiging in Amsterdam

Timberland opent zaterdag 17 december de deuren van een nieuwe vestiging aan de Kalverstraat 88 in Amsterdam. Het merk heeft de flagship store verhuisd van de Leidsestraat naar het nieuwe 130m2 grote pand. Op deze locatie wordt het volledige assortiment aangeboden van outdoorschoenen, kleding en accessoires. Tijdens de opening staat de nieuwe ‘Plaid pack collectie’ centraal in de winkel en in de etalages. Deze collectie is geïnspireerd op de klassieke Engelse stijl met ruitpatronen en is eco-bewust geproduceerd. 

Tijdens de opening op 17 december organiseert Timberland een customization event, waarbij het mogelijk is om Timberland-aankopen te laten personaliseren door het designerscollectief Wallnuts Murals. 

Fashion for Good lanceert composteerbare polybags

De Amsterdamse duurzaamheidsorganisatie Fashion for Good laat in een bericht weten dat het een test is gestart met alternatieven voor de plastic wegwerp polybags. In samenwerking met C&A en Levi Strauss & Co worden de komende zes maanden nieuwe, ecologische zakken getest die worden geproduceerd door Tipa Corp. En Greenhope, innovatieve bedrijven die betrokken zijn bij Fashion for Good. Het is de bedoeling dat de zakken door de consumenten thuis composteerbaar zijn. De alternatieve polybags worden verder getest op functionaliteit, impact, kosten en infrastructuur.

De reguliere plastic verpakkingen van kleding hebben volgens Fashion for Good een flinke impact op het milieu. Op jaarbasis worden zo’n 180 miljard plastic zakken geproduceerd ter bescherming van kleding en schoenen. De CO2-voetprint is hoog en het recyclinggehalte juist laag. Reden voor de bij dit project betrokken organisaties te werken aan alternatieven.  

C.P. Company en Palace presenteren collab

Het Italiaanse C.P. Company en het Britse Palace hebben samengewerkt aan een exclusieve collab. In deze speciale lijn komen het premium sportsweargevoel van C.P. Company en de oorsprong van Palace, de Britse jeugd- en skatecultuur, samen. Dit resulteert in een selectie items waarbij in de archieven en technische kennis van het Italiaanse label werd gedoken tot estethische waarden van beide ondernemingen. In de collectie zijn onder meer een duffeljas, een lamswollen trui, een bomberjack en sweatpants opgenomen. 

“Ik houd van Palace sinds dat ik jaren geleden het merk ontdekte”, laat Lorenzo Osti, president bij C.P. Company weten in een persbericht. “Ik hou van hun attitude, onbeschaamd maar nederig, ironisch en veelzeggend. Het was een eer om met deze geweldige mensen te werken.” Op zijn beurt laat Lev Tanju, oprichter van Palace weten dat de samenwerking met C.P. Company voor hem persoonlijk ook een belangrijk moment was. “Ik ben al jaren een enorme fan van wat Lorenzo en zijn familie hebben gedaan voor mijn garderobe, maar ook voor mannenmode en sportswear. Zij zijn innovators die alles hebben veranderd. Ik houd van alle items die de familie Osti heeft bedacht.” De collectie is verkrijgbaar vanaf 16 december 2022 via de officiële websites en wereldwijde flagship stores.