TOP

Nukus opent eerste shop-in-shop, Premium maakt exposanten bekend en Chloé is eerste luxemerk met B Corp-status

Vrouwenmodelabel Nukus heeft een eerste shop-in-shop geplaatst. Verder heeft de Duitse modebeurs Premium de eerste namen van deelnemende exposanten gepresenteerd en heeft Chloé als eerste luxemerk het felbegeerde B Corp-certificaat te pakken. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 19 oktober.

Foto: Nukus

Nukus opent eerste shop-in-shop

Het Nederlandse vrouwenmodemerk Nukus heeft eind september een eerste shop-in-shop geopend. De shop is geplaatst bij Beach Boetiek in Katwijk. Voor het komende jaar staan meer shop-in-shops op de planning, maar volgens eigenaar Nick Vervoort zal dit stapsgewijs gebeuren. Vervoort: “We willen de shops exclusief houden. We zien dit vooral als een middel om de samenwerking met onze retailklanten te versterken en om Nukus sterker te presenteren op de winkelvloer.” De shop-in-shops worden op maat gemaakt en zijn onder meer voorzien van natuurlijke materialen als hout en leer, hangers met het logo en figuren en bieden plaats voor zowel de kleding- als schoenenlijn. Het label voorziet daarnaast in visual merchandising.  

Premium maakt eerste namen bekend

De Duitse modevakbeurs Premium heeft de eerste exposanten voor komende januari-editie bekendgemaakt. De organisatie heeft bijna 250 deelnemers aan zich verbonden, waaronder Another Brand, Digel, Fabienne Chapot, Goldgarn Denim, Joseph Ribkoff, MbyM, Scotch & Soda Footwear, Seidensticker, Vic Matié, Woden en Zenggi Amsterdam. Premium wordt van 18 tot en met 22 januari 2022 voor het eerst gehouden op de nieuwe locatie, Frankfurt Messe in Frankfurt am Main. 

Chloé als eerste luxemerk B Corp-gecertificeerd

In navolging van labels als Mud Jeans, O My Bag, Ace & Tate, Patagonia en Save the Duck heeft het Franse modehuis Chloé nu ook het gewilde, duurzame B Corp-certificaat behaald. Dit meldt het merk op diens website. De afgelopen anderhalf jaar heeft de onderneming gewerkt aan de missie ‘women forward, for a fairer future’ (vrouwen vooruit, voor een eerlijker toekomst). Hiervoor reorganiseerde het de organisatie op zowel duurzaam als sociaal gebied. Het bedrijf geeft aan een lange termijnverbintenis te zijn aangegaan wat betreft de impact op mensen en de planeet. “We zien dit niet als een einddoel. Dit certificaat markeert een nieuwe fase in onze transformatie tot een ‘purpose-driven’ bedrijfsmodel. Het B Corp-certificaat wordt door de van oorsprong Amerikaanse non-profitorganisatie B Lab uitgereikt aan bedrijven die ondernemen met oog voor milieuvriendelijke en sociale impact. 

O My Bag verwacht omzetgroei

Het Nederlandse tassenmerk O My Bag verwacht dit jaar een omzet van 3,2 miljoen euro te realiseren. Dit zegt oprichter Paulien Wesselink tegen RetailTrends. Vorig jaar steeg de omzet van het tien jaar geleden opgerichte merk al met vier procent tot ongeveer 2,7 miljoen euro. Deze groei had O My Bag te danken aan de gestegen online verkoop en de solide wholesale-omzet. Het label heeft momenteel 285 verkooppunten in 27 landen en twee eigen winkels in Amsterdam. Wesselink spreekt tegen RetailTrends tevens de ambitie uit voor een derde winkel, die mogelijk in 2023 in Antwerpen of Brussel wordt toegevoegd. 

Leerorganisaties vragen aandacht op VN-Klimaattop

In de aanloop naar de VN-klimaattop COP26 hebben internationale leerorganisatie hun krachten gebundeld. Met een ondertekend manifest willen zij hier de positieve bijdrage van leer aan het milieu bij de aanwezige wereldleiders onder de aandacht brengen. De klimaattop vindt plaats van 31 oktober tot 12 november in Glasgow. 

Het initiatief tot een gezamenlijk manifest van de lederwarenwereld komt van de Leather and Hide Council of America (LHCA) en de International Council of Tanners and Leather. Het manifest is bedoeld om de aanwezigen op de top aan te spreken op de positieve bijdrage van leer aan milieu-inspanningen. Het wijst op de lange levensduur van leer, dat bovendien een alternatief kan zijn voor materialen op basis van fossiele brandstoffen.

De organisaties sturen het COP26 Leather Manifesto naar bedrijven in de leerindustrie en partnersectoren met de oproep om dit plan te ondersteunen. De organisaties zijn van plan om het manifest vlak voor het begin van de top vrij te geven, samen met de lijst van ondersteunende ondertekenaars.