TOP

CEO modegroep FNG opgestapt, Balenciaga populairste merk, ‘lockdownmaatregelen winkels niet reëel’

OMT-voorzitter Jaap van Dissel vindt lockdownmaatregelen voor winkels ondanks de oplopende coronabesmettingen "niet reëel", retailers zijn niet bepaald enthousiast over coronasteun en Balenciaga was het derde kwartaal favoriet. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 20 oktober.

CEO FNG stapt onverwachts op

De aandeelhoudersvergadering van modegroep FNG is woensdagochtend beëindigd omdat CEO Paul Lembrechts onverwacht zijn ontslag indiende nadat de aandeelhouders zijn verloning niet wilden goedkeuren, meldt RetailDetail woensdag. FNG, de voormalige eigenaar van Brantano, Miss Etam en CKS, hoopt een doorstart te maken met de Scandinavische webwinkel Ellos. De overlevingskansen van het bedrijf lijken kleiner nu de aandeelhoudersvergadering in chaos is geëindigd. “Als er uit de stemming blijkt dat er onvoldoende vertrouwen is om qua remuneratie een signaal te sturen naar de CEO, dan rest er mij weinig anders dan u hier mee te delen dat ik mijn mandaat als bestuurder en CEO zal neerleggen”, zou Lembrechts hebben verklaard. Lembrechts zou 1.800 euro per dag verdienen bij FNG. Hij werkte in principe elf dagen per maand bij het bedrijf, maar kon dat in de toekomst verhogen met een jaarlijkse limiet van 220 dagen. Dat komt neer op een salarisplafond van 396.000 euro per jaar. Lembrechts deed afstand van een bestuurdersvergoeding, maar hij kan wel aanspraak maken op prestatiebonussen. Zo ontving hij vorig jaar een bonus van 200.000 euro voor het bereiken van een deal met schuldeiser Nordic Capital.

Balenciaga populairste merk

Volgens The Lyst Index was het derde kwartaal van 2021 er eentje waarin live modeshows een comeback maakten, net als de met sterren bezaaide evenementen zoals het Met Gala, de Emmy’s en de VMA’s. Consumenten woonden meer sociale bijeenkomsten bij en zochten meer naar geklede stijlen en resortkleding. Ondanks dat de Delta-variant in opkomst was en het reizen beperkt bleef, was de vraag naar mode groot. De omzet overtrof het niveau van vóór de pandemie bij grote luxemerken en de voortdurende verschuiving naar e-commerce nam alleen maar toe. Balenciaga was wereldwijd het populairste merk ter wereld. Het merk werkte onder andere samen met de videogame Fortnite en met rapper Kanye West voor de lancering van zijn Donda-album. Beroemdheden, waaronder Rihanna en Kim Kardashian, droegen Balenciaga naar het Met Gala en brachten talloze memes en posts op sociale media op gang. Het aantal zoekopdrachten naar het merk steeg na het evenement met 505 procent. Modehuizen Gucci en Dior eindigden op respectievelijk de tweede en derde plaats. Het populairste item voor vrouwen was een raffiatas van Prada en Yeezy sneakers van alweer West

Retailers niet enthousiast over coronasteun

Uit het onderzoek ‘Impact van de coronacrisis’ van RetailTrends, waarvoor 125 Nederlandse retailers werden ondervraagd, blijkt dat ruim een kwart van de Nederlandse retailers weinig tot geen support vanuit de overheid ervoer tijdens de coronacrisis. Het heeft alles te maken met de NOW-steun, aangezien voor veel bedrijven het onzeker is of ze de subsidie mogen gebruiken of niet. In de mode- en accessoirebranche voelde 6 procent zich heel sterk gesteund, 25 procent zich sterk gesteund en 44 procent vond de mate van steun gemiddeld. 16 procent voelde zich weinig gesteund en 10 procent vond dat de overheid heel weinig steun gaf.

Jaap van Dissel: ‘Lockdownmaatregelen winkels komende winter niet reëel’

Volgens OMT-voorzitter Jaap van Dissel is de kans dat winkels de deuren moeten sluiten “niet reëel” te noemen, alhoewel “het altijd spannend is na versoepelingen”, vertelde hij woensdag in het AD. Dit ondanks de oplopende besmettingen en ziekenhuisopnames. “We zitten in een principieel andere situatie dan vorig jaar”, aldus Van Dissel, waarmee hij doelt op de vaccinaties. “Dus in alle realiteit zie ik geen aanleiding om zulke ingrijpende maatregelen te adviseren.” In 2020 moesten niet-essentiële winkels de deuren sluiten, deze openden pas weer zonder restricties in april 2021. Dit zorgde volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voor omzetdalingen tot wel 38 procent, de sterkste daling sinds 2005, toen het CBS met de metingen begon.

Credit: Balenciaga