TOP

Bijenkorf organiseert wedstrijd voor kinderen, Filippa K verkoopt tweedehands, omzet Crocs verdubbelt bijna

De Bijenkorf laat kinderen de winkel van de toekomst ontwerpen, Crocs verdubbelt de omzet bijna en Filippa K stapt nu ook in de tweedehands handel. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 21 oktober.

Warenhuis De Bijenkorf laat kinderen ‘winkel van de toekomst’ vormgeven

De Bijenkorf vraagt kinderen tot en met vijftien jaar oud uit om de winkel van de toekomst vorm te geven. Het winnende ontwerp of een praktische vertaling daarvan wordt begin 2022 gerealiseerd in een van de winkels van de warenhuisketen, meldt Retailtrends. CEO Giovanni Colauto zegt hierover: “Wij zijn dagelijks bezig met het verder verduurzamen van onze organisatie op alle niveaus. Ik denk dat kinderen, onze klanten van de toekomst, wel eens met bijzonder verrassende ideeën kunnen komen.” Per winkel wordt één winnaar gekozen. De ontwerpen van deze winnaars zijn in januari 2022 in de etalages van de Bijenkorf te zien. Hieruit kiest de jury de uiteindelijke winnaar. De jury bestaat uit ecoloog Thiëmo Heilbron, retailexpert Rupert Parker Brady en Inge Schmitt, hoofd creatieve strategie en head of sustainability Justin Paria: deze laatste zijn beiden aan De Bijenkorf verbonden. Ideeën mogen gesproken, geschreven, getekend of gebouwd zijn en analoog of digitaal worden uitgevoerd. Het ontwerp kan tot en met 30 november dit jaar worden ingeleverd via de mail of in een van de winkels van het warenhuis.

Filippa K gaat tweedehands kleding verkopen

Het Zweedse modemerk Filippa K gaat onder de naam Filippa K Preowned consumenten tweedehands items van het merk laten kopen en verkopen. “Preowned is een natuurlijk stap voor Filippa K in het nemen van verantwoordelijkheid voor de gehele levenscyclus van een kledingstuk en het aanmoedigen van hun community om hun milieu-impact te verlagen”, meldt het merk in een persbericht. De omschrijving en de foto’s van een product worden zodra een consument deze uploadt automatische gegenereerd, zij krijgen 60 tot 100 procent van de verkoopprijs in de vorm van een voucher retour zodra ze het item verkopen. Deze is te besteden bij het merk zelf. Filippa K Preowned is in Zweden al online gegaan voor verkopers, kopen kan vanaf 29 oktober.

Okay Fashion & Jeans breidt uit met plus-size

Okay Fashion & Jeans lanceert volgend jaar een plus-size concept genaamd More. De winkels zullen zich richten op de “trendy, curvy vrouw met gevoel voor stijl”, aldus Fashion United. De retailer start met drie pilotwinkels. Deze worden in maart en april volgend jaar geopend in Meppel, Hardenberg en Winterswijk. Wanneer de More-winkels goed worden ontvangen, wordt het concept verder uitgerold. De tagline van het nieuwe concept is More. a size more to love. In de winkel zullen merken zoals Only Carmakoma, Vero Moda Curve en Pieces Curve worden verkocht met een maatvoering tussen 42 en 56. De keten uit het noorden van Nederland heeft inmiddels al 38 winkels en volgend jaar zullen er nog vier winkels worden toegevoegd. Eigenaar Edward van Dijk is ook de eigenaar van 31 Cecil en Street One franchisewinkels.

Lees ook: Edward van Dijk van Okay Fashion sluit winkels net zo snel als dat hij ze opent

Schoenenmerk Crocs ziet omzet bijna verdubbelen

Crocs zag zijn verkoop in het voorbije kwartaal met 73 procent stijgen en boekt een beter dan verwachte winst, dat meldt De Tijd. Het bedrijf verhoogde de kwartaalomzet met 73 procent tot 625,9 miljoen dollar. Voor het hele jaar mikt het op een groei van 62 tot 65 procent in plaats van 60 tot 65 procent. Ook de winst gaat boven de lat: 152 miljoen dollar of 2,42 dollar per aandeel. De onlineverkoop steeg met 69 procent. CEO Andrew Rees voorziet meer groei in de toekomst: “We verwachten dat de dubbelcijferige groei volgend jaar aanhoudt en mikken op minstens 20 procent omzetgroei in 2022.”

Credit: Filippa K