TOP

Helpt click & collect retailers door de lockdown heen?

Winkeliers en brancheverenigingen hebben er maanden voor gelobbyd en vanaf 10 februari is click & collect in de winkels – ofwel het op afspraak afhalen van je bestelling – dan eindelijk toegestaan. Een belangrijke versoepeling of een doekje voor het bloeden? Een ronde langs de retailers in de Utrechtse binnenstad. “Het is beter dan niets.”

Retailers mogen sinds woensdag 10 februari weer iets meer. Maar niet veel meer. Geen kraampjes met producten buiten, zoals de warme chocomel- en gluhweinstalletjes die sommige horecaondernemers in het Utrechtse centrum voor hun zaak hebben staan. Ook een trui of een paar schoenen aanwijzen en direct afrekenen zit er niet in. Klanten moeten hun bestelling minimaal vier uur van tevoren online of telefonisch doorgeven en dat maakt impulsaankopen onmogelijk, zegt winkelmedewerker Michel Goedkoop van mannenmodezaak Jones & Jones in Choorstraat, als we hem woensdagmiddag spreken. “We hebben onze etalages speciaal voor deze dag heringericht, met een mix van sale-producten en nieuwe collectie, om passanten te prikkelen. Maar met die 4-uur-regel zet dat weinig zoden aan de dijk.” Desondanks is hij blij met de versoepeling. “Hiervoor brachten we pakketten zelf rond of verstuurden we ze per post. Het is goedkoper en minder arbeidsintensief als klanten naar ons toe kunnen komen. Maar eenmaal hier is het erin en eruit. Geen verkoop- of adviesgesprek en passen is al helemaal uit den boze.”

Korter op de bal

Nog lang niet alle winkels doen op deze eerste dag mee aan click & collect, blijkt tijdens een ronde door het centrum van Utrecht. Bij veel zaken zijn de rolluiken naar beneden of de lichten uit. Het centrummanagement heeft opvallende rood-blauwe ‘click &collect’-borden beschikbaar gesteld voor alle ondernemers in de binnenstad, maar daarvan zien we er slechts een handvol op de gevels. De kou dwingt deze winkeliers bovendien hun deuren dicht te laten. Al met al maakt de binnenstad een desolate indruk. “Het moet nog op gang komen”, knikt Goedkoop. “Ik denk dat consumenten nog moeten wennen, voor ze het gemak ervan gaan inzien.” Hij verwacht dat er komend weekend meer reuring zal zijn.

‘Het geeft verlichting dat klanten hun bestelling nu zelf kunnen afhalen’

Merel Hofhuis, Mus Conceptstore

Bij Mus Conceptstore op de Lijnmarkt, die iets verderop zit, is wel beweging te zien. Eigenaresse Merel Hofhuis is met een collega outfitfoto’s aan het maken voor het Instagramkanaal. Aangezien Mus nog geen webshop heeft – die gaat over drie weken live – zette Hofhuis sinds de winkelsluiting vol in op de verkoop via social media. “Maar dat is erg intensief”, zegt ze. “We zijn de hele dag met onze telefoon bezig, van het maken van content tot chatgesprekken en videocalls met klanten. Vervolgens moeten die bestellingen worden ingepakt en verstuurd. Het geeft verlichting dat klanten hun bestelling nu zelf kunnen afhalen. Daarnaast zitten we korter op de bal. Vier uur is nog altijd minder lang dan vierentwintig uur.”

Offline shoppers

Is ze geholpen met het ophalen op afspraak? Alle kleine beetjes helpen, vindt Hofhuis. Dat beaamt Joni Telussa, de winkelmanager van Oblique Men in Utrecht, schuin tegenover Mus. Oblique is samen met de luxe schoenenwinkel Eleganza (Utrecht en Hilversum) onderdeel van EQ Retail. “Het is beter dan niets. Voor ons is click & collect relevant omdat we zien dat onze ‘fysieke klanten’, de offline shoppers, direct weer naar de winkel komen. Sommigen hebben echt gewacht met bestellen tot dat weer kon. Toen we vanochtend opengingen, kwamen de eerste telefoontjes meteen.” Maar het mooiste zou natuurlijk zijn als de winkels weer open kunnen, vindt Hofhuis. Michel Goedkoop van Jones & Jones valt haar bij. “We moeten weer klanten in de winkel kunnen helpen, al is het met één of twee mensen tegelijk op afspraak.”

‘Hoe ik het zie? Alsof de overheid je eerst een klap in je gezicht geeft, en dan een pleister’

Daan Broekman, De Rode Winkel

Jubelstemming onterecht

De sluiting is voor veel winkeliers niet lang meer vol te houden, ziet Daan Broekman, mede-eigenaar van De Rode Winkel. Ook niet met click & collect. “Daar generen we misschien 2 procent extra omzet mee. Elke dag dat we dicht zijn, wordt onze bankrekening leger. We hebben geld moeten aanspreken dat we hadden gereserveerd voor de verduurzaming van ons pand – die plannen hebben we op de lange baan moeten schuiven. Alles wat we in de afgelopen vijf jaar hebben opgebouwd, is aan het verdampen.” Het is fijn dat klanten nu legaal langs mogen komen voor hun bestelling, vindt hij, maar de ‘jubelstemming’ waarmee het toestaan van click & collect werd gepresenteerd is volgens hem volkomen onterecht. “Hoe ik het zie? Alsof de overheid je eerst een klap in je gezicht geeft en daarna zegt: ‘Oh sorry, hier heb je een pleister’.” Net als Goedkoop had Broekman liever gezien dat shoppen op afspraak weer mogelijk zou worden. “We hebben 500 vierkante meter winkeloppervlak en twintig paskamers. Als ik vijf klanten per uur zou mogen ontvangen, zou ik meer geholpen zijn dan met click & collect nu. Dan hadden we niet eens overheidssteun nodig gehad.”

Foto’s: Wilke Wittebrood