TOP

Driekwart winkels opent afhaalloket, modeketens blijven dicht en Nederlander mist Action het meest

Bijna driekwart (72 procent) van de retailers biedt click & collect aan, blijkt uit een peiling van Inretail, maar ondernemers verwachten niet dat dit de omzetverliezen goed zal maken. Verder: winkelbelegger Vastned neemt de portefeuille op de schop, LVMH en Rihanna zetten de plannen voor modehuis Fenty ‘on hold’ en Nederlanders missen de Action het meest tijdens de lockdown. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 11 februari.

‘Bijna driekwart winkels biedt click & collect aan’

Bijna driekwart (72 procent) van de retailers biedt klanten de mogelijkheid om hun bestelling bij de winkel af te halen, blijkt uit een flitspeiling onder leden van Inretail. Zes procent stelt dit, onder meer vanwege de weersomstandigheden, uit tot een later moment. Uit de peiling blijkt ook dat winkeliers geen hoge verwachtingen van het afhalen op afspraak hebben. Ruim de helft (56 procent) denkt dat een afhaalloket voor maximaal 10 procent meer omzet zorgt. 21 procent verwacht mét tien tot twintig procent meer omzet te genereren dan zonder. “Onderaan de streep blijft er sprake van een dramatische omzetontwikkeling die alleen opgelost kan worden door heropening van winkels”, stelt Inretail in een persbericht. De brancheorganisatie wil terug naar de situatie van voor 15 december en benadrukt dat veilig winkelen goed te organiseren is. “Dat is de enige mogelijkheid om faillissementen en ontslagen te voorkomen.”

Lees ook: Helpt click & collect retailers door de lockdown heen?

Veel modeketens houden deuren ondanks versoepeling dicht

Meer nieuws over click & collect: onder de 28 procent die er vooralsnog weinig brood in ziet, bevinden zich volgens de NOS veel grote modeketens. Bedrijven als de Bijenkorf, H&M, We Fashion en de Inditex-formules (o.a. Zara, Bershka en Pull&Bear) houden de deuren dicht en verwijzen bij navraag van de nieuwszender naar hun webwinkels. “We zien geen nut om mensen voor dezelfde artikelen naar de winkel te laten komen, met alle ontberingen die dat met zich meebrengt”, zegt een woordvoerder van We Fashion. “Click & collect is puur een symbolisch gebaar. Wat echt belangrijk is, is dat we 2 maart weer open mogen.” Retailers als C&A en Scapino bieden de dienst wel aan. Directeur Adem Doymaz van Scapino ziet dat er nu veel vraag is naar producten als winterboots, bontlaarzen, wintersportkleding en schaatsen – die Scapino allemaal verkoopt – en werkt met een ‘bel & bestel’-dienst voor afhalen op afspraak.

Winkelbelegger Vastned neemt portefeuille op de schop

Vastned neemt de portefeuille als gevolg van de coronacrisis op de schop, meldt het FD. De winkelbelegger, die onder meer panden in de Amsterdamse Kalverstraat heeft, gaat zich voortaan richten op vastgoed waarin naast winkels ook kantoren en woningen zitten. Het aandeel mode gaat omlaag, van 48 procent naar 30 procent. Vastned belegt van oudsher in winkelpanden in historische binnensteden in de Benelux, Frankrijk en Spanje – precies de gebieden die door de coronapandemie de grootste daling in traffic zagen. De winkelbelegger heeft dan ook een moeilijk jaar achter de rug. In totaal werd er voor 4,7 miljoen aan huur kwijtgescholden bij winkeliers die in de problemen zaten door de lockdowns en voor 1 miljoen aan uitstel verleend. Het direct resultaat (huurinkomsten minus exploitatiekosten) daalde daardoor van 35 miljoen in 2019 naar 31,7 miljoen in 2020. Een ander gevolg van corona is dat de waarde van het vastgoed met 5,2 procent daalde, waardoor Vastned onder aan de streep op een verlies van 44 miljoen uitkomt. Ook de leegstand nam licht toe; van 98 procent in 2019 naar 96,5 procent in 2020.

Q&A: ‘Nederlanders missen Action het meest’

Welke winkels worden tijdens deze strenge lockdown het meest gemist? Die vraag legde onderzoeksbureau Q&A voor aan bijna vierenhalfduizend Nederlanders. Consumenten verlangen het meest terug naar hun bezoekjes aan de Action, is de enigszins ontnuchterende conclusie. Bijna 15 procent van de respondenten gaf aan de discounter het meest te missen. Op plaats twee staat Hema met 5,1 procent van de stemmen, en op de derde plek Ikea met 1,6 procent. Een ander opmerkelijk resultaat is dat iets meer dan 39 procent aangaf geen enkele retailer te missen.

LVMH en Rihanna zetten plannen met Fenty ‘on hold’

Minder dan twee jaar na de lancering zetten LVMH en Rihanna hun plannen met haar nieuwe modehuis Fenty op pauze. Volgens Women’s Wear Daily zijn het luxeconcern en de popzangeres dit samen overeengekomen na tegenvallende verkopen. LVMH stopt niet met Fenty, maar brengt voorlopig geen nieuwe collecties meer uit. De laatste drop op de webshop dateert van november 2020, en de laatste post op social media van 1 januari 2021. LVMH wil zich nu gaan concentreren op Rihanna’s cosmeticabedrijven Fenty Beauty en Fenty Skin en haar succesvolle lingerielijn Savage x Fenty. Via private equity-fonds L Catterton, waarin de luxegroep een belang heeft, is 115 miljoen dollar opgehaald om uit te kunnen breiden naar de detailhandel.

Foto: Textilia/Wilke Wittebrood