TOP

Omzetplus voor detailhandel in maart, Rhumaa opent pop-up shop en Designer Outlet Rosada verandert naam


De detailhandel boekte volgens de CBS-cijfers een mooie omzetplus, maar voor kledingwinkels was de maand iets minder goed. JD Sports gaat een deel van zijn eigen merken via andere retailers verkopen. En de naam van Rihanna’s luxemerk voor LVMH is eindelijk officieel bekend gemaakt door LVMH. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 14 mei 2019.

Omzet detailhandel gestegen in maart

De detailhandel heeft in maart 4,4% meer omgezet dan in maart 2018. Dat blijkt uit de cijfers van het CBS. Het verkoopvolume lag 3,6% hoger. Zonder correctie voor de samenstelling van koopdagen was de omzet van de detailhandel in maart overigens slechts 1,1% hoger. Winkels in schoenen en lederwaren hoorden met een omzetplus van 6,0% tot de categorieën met de grootste omzetstijging. De omzet van de kledingwinkels bleef nagenoeg gelijk (-0,4%). De online omzet was in maart 16,7% hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 13,7% meer omgezet, terwijl de multichannel spelers nog harder groeiden met 21,6%.

Rhumaa opent pop-up shop in Amsterdam (hoofdfoto)

Het Nederlandse duurzame modemerk Rhumaa viert haar nieuwe voorjaarscollectie met een pop-up shop in Amsterdam. Deze is deze week geopend, van 13 tot en met 20 mei. De pop-up shop is te vinden in De Merkenwinkel in de Huidenstraat in Amsterdam, met naast Rhumaa ook de merken Nourished en Dick Moby. Rhumaa gaat voor elke collectie een samenwerking aan met een kunstenaar uit Afrika. Voor de zomercollectie 2019 is dat de Zuid-Afrikaanse printmaker Katlego Modiri. De collectie ‘Think Inward’ bestaat uit minimalistische, tijdloze ontwerpen geïnspireerd door de Scandinavische esthetiek. Er is gebruik gemaakt van fijne en zachte natuurlijke materialen zoals cupro, tencel, onbewerkt zijde, linnen en biologisch katoen. Deze zijn kleurvast en hebben een hoog draagcomfort. Van elk verkocht item uit de collectie gaat er €1,- naar het Arts & Culture Trust in Zuid Afrika.

Designer Outlet Rosada verandert naam

Designer Outlet Rosada heet voortaan Designer Outlet Roosendaal. Dat schrijft Retailnews. De naamswijziging moet het outletcentrum meer binden aan de stad Roosendaal. De naamsverandering is onderdeel van het strategische plan waar het outletcentrum sinds 2017 aan werkt, toen het werd overgenomen door de McArthurGlen Group. De outlet wil actief bijdragen aan de groei van het toerisme en zijn samenwerking met partners in de regio uitbreiden, zoals bijvoorbeeld met het ‘Leisure Park Roosendaal’ waar winkels en recreatie samenkomen. Verder voegt de outlet enkele merken aan het assortiment toe. Vorig jaar breidde het winkelaanbod uit met merken als Crocs, Karl Lagerfeld en Balr. Deze maand wordt onder meer Tommy Hilfiger toegevoegd. Ook zijn er plannen om een ‘zeer bekende restaurantketen’ in het centrum te openen.

JD Sports gaat eigen merken via andere retailers verkopen

JD Sports gaat een deel van zijn eigen merken via andere retailers verkopen. Dat meldt Drapers Online. Het gaat om minstens twintig van de zestig eigen labels, zoals Supply & Demand, Pink Soda, Sonneti, Status LDN en Cecil Gee. JD Sports gaat samenwerken met de webshops Very.Com, Simply Be en Zalando voor de distributie van de merken. Supply & Demand is sinds deze maand te koop via Zalando in Duitsland. De focus ligt op samenwerking met grote partners en niet op kleinere zelfstandige retailers. In Nederland heeft JD Sports ongeveer dertig winkels en een webshop.

Rihanna’s luxemerk voor LVMH heet Fenty

De geruchten over de samenwerking gaan al een tijdje, maar LVMH heeft nu de naam bekend gemaakt van het nieuwe luxelabel van Rihanna: Fenty, naar de achternaam van de zangeres. Eerder werd er gesproken over Project Loud France. Het merk wordt dit voorjaar gelanceerd met een collectie ready to wear, schoenen en accessoires. De website en Instagram-account van Fenty zijn inmiddels online. Het is het eerste nieuwe merk van LVMH sinds de lancering van Christian Lacroix in 1978. LVMH werkte al met Rihanna samen voor haar Fenty Beauty-lijn. Verder heeft Rihanna al een lingerielijn met de naam Savage x Fenty en werkte ze eerder samen met Puma voor de collectie Fenty Fashion.

Plein Publique breidt collectie uit

Het Nederlandse modemerk Plein Publique (ooit begonnen als Breizh) breidt de collectie uit. Waar de focus voorheen lag op de Bretonse trui is de collectie nu uitgebreid met iconische klassiekers. De capsulecollectie bestaat uit een wikkeljurk, een blousejurk, een tuniekblouse, een top en een loosefit broek. Zomerse items met een lange levensduur in soepel vallende Italiaanse viscose. Dat alles met klassieke dessins, zoals de panterprint en de ringenprint, geïnspireerd door de klassieke shawlprint. De collectie van Plein Publique is verkrijgbaar bij een select aantal verkooppunten en via de webshop.

Plein Publique ss19 (1) Plein Publique ss19 (2)