TOP

Winkelreportage Lutz in Vinkeveen: ‘We willen altijd net even iets anders kunnen bieden’

Dat vernieuwing en een eigen plan trekken in het Lutz-DNA zit, bewijzen Hanneke Verhoek-Lutz en Jasper Verhoek, eigenaren van Lutz. Het afgelopen (corona)jaar pakten ze uit met een grootschalige metamorfose van hun winkel.

Foto’s: Lutz

Toen in maart vorig jaar zo’n beetje iedereen verstijfde door de intrede van Covid en de eerste lockdown, grepen Hanneke Verhoek-Lutz en haar man Jasper Verhoek, eigenaren van Lutz in Vinkeveen, juist hun kans. “Het leek ons een unieke mogelijkheid om met de winkel aan de slag te gaan, terwijl we dicht waren”, legt Verhoek uit. Wat begon met een ruimere opzet en nieuwe verlichting – de lampen waren te geel, waardoor de kleuren van de kleding niet optimaal werden uitgelicht – draaide uiteindelijk uit op een bijna anderhalf jaar durende metamorfose. “Het smaakte naar meer, zeker toen er nog een lange lockdown volgde.” Wanden werden afgebroken, loze secties maakten plaats voor meer winkelruimte en een café, vlak naast de ingang. Zo verdween een twaalf meter lange muur, waardoor vier grote raampartijen verschenen. Die zorgen nu voor verfrissend daglicht op een deel van de winkelvloer. Verhoek-Lutz: “Waar we konden, hebben we ruimte gepakt. Plafonds zijn hier en daar verhoogd, wat een stijlvolle, luxe uitstraling geeft.” Transparant ogen ook de zelfontworpen stalen rekken, die de massieve donkere houten kasten vervangen. In september, bij de start van het nieuwe verkoopseizoen, moet Lutz geheel klaar zijn.

Grenzen opzoeken

“Een eigen plan trekken, je niet gek laten maken door de markt en de grenzen opzoeken van wat kan: dat zit zo in ons DNA”, vertelt Verhoek-Lutz. Tot haar dertiende woonde ze boven en naast de modezaak van haar ouders aan de Vinkeveense Plassen. In haar tienerjaren werkte ze er regelmatig als vakantie- en hulpkracht. Voordat ze in 2012 samen met Verhoek het familiebedrijf overnam – dat in 1904 door haar overgrootvader is gestart – liep ze drie jaar als stagiair mee. “Toen bleek dat ik het bedrijf en de branche echt heel leuk en boeiend vond. Met name het verder ontwikkelen, continu spannend houden en het zoeken naar de beste kwaliteit.” Het afgelopen jaar is dan ook niet alleen de winkel aangepakt. Ook de collectie is geactualiseerd en voorzien van meer onderscheidende collecties, een koers die al enkele jaren geleden is ingezet. “Lutz was vrij klassiek, met merken als Rosner, Brax en Claudia Sträter voor vrouwen. Nu mixen we luxere collecties als Isabel Marant en See by Chloé met meer toegankelijke als Penn & Ink, Closed en Drykorn”, zegt Verhoek-Lutz. “Bij de mannen maakten veel Duitse labels plaats voor Italiaanse luxury sportswear, maatpakken en bijzondere items, snoepjes waarvoor mensen naar onze winkel komen.” Verhoek: “Bijvoorbeeld een handgemaakt suède overshirt van ons nieuwe merk Rifugio, dat 1898 euro kost. Dat is veel geld, ja, maar we durven daarvoor te kiezen. Omdat we net even iets anders willen bieden.”

Online

Ook de site, een groeifactor binnen Lutz, is het afgelopen jaar compleet vernieuwd. Verhoek: “Tijdens corona hebben we gemerkt dat online ontzettend belangrijk is als etalage en als verkooppunt. We hebben er een groot deel van onze voorraad mee weggewerkt. Daarbij hebben we een nieuw kassa- en voorraadsysteem aangeschaft. Hierdoor kunnen we nog beter zien welke items goed verkocht worden en wat via de winkel of via lutz.nl is aangeschaft.” Daarnaast kocht het ondernemersduo een voormalig PTT-huisje achter de winkel, dat ze hebben omgebouwd tot fotostudio. Hier worden met professionele modellen foto’s voor de site gemaakt. Lutz: “Dit alles maakt dat we straks helemaal klaar zijn voor de post-coronaperiode.”

Lutz, Herenweg 45 in Vinkeveen. Merken: oa. Aspesi, Closed, C.P. Company, Drykorn, Iro, Isabel Marant, Jacob Cohen, Luisa Cerano, See by Chloé, Stone Island en Vanessa Bruno.

Dit interview is gepubliceerd in Textilia 8, die is verschenen op 3 augustus 2021.


Neem een abonnement op Textilia. Juist nu.

Ook de printedities van Textilia ontvangen? Sluit dan nu een totaal abonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website en het archief, krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op trainingen, webinars en events.