TOP

Binnenkijken bij Westfield Mall of the Netherlands

Vandaag openden officieel de deuren van Westfield Mall of the Nederlands in Leidschendam. Het ‘oude’ gedeelte was al open, maar de winkels in het nieuwe gedeelte openden vandaag voor het eerst de deuren.

Meer dan twaalf jaar is er gewerkt aan de transformatie van winkelcentrum Leidsenhage in Leidschendam tot Westfield Mall of the Netherlands. Het nieuwe winkelcentrum heeft 280 ruimtes, waarvan 230 winkels. Vele grote én kleine retailers zijn te vinden in het nieuwe winkelcentrum: van H&M, Zara en Peek & Cloppenburg tot Monki, Bershka, The Sting, Van Uffelen en The Stone. Ongeveer honderd huurders waren voorheen ook al in Leidsenhage te vinden, maar hebben een nieuwe plek en/of een nieuw winkelinterieur. Het oude, ‘open lucht’ winkelcentrum is niet meer te herkennen in het nieuwe centrum. Er is geen sprake van uniforme winkelpuien, elke winkel heeft zijn eigen gevelontwerp dat naadloos overvloeit in het winkelinterieur. Op het moment is 92 procent verhuurd en voor de resterende acht procent is Westfield al in onderhandeling met nieuwe huurders. Zo komen er nog winkels van onder andere Urban Outfitters en New Yorker.

Lifestyle destination

Teun Koek, project director bij Westfield, spreekt liever niet van een winkelcentrum, maar van een lifestyle destination. Want behalve winkels vind je in Westfield Mall of the Netherlands (dat 117.000 vierkante meter telt) in Leidschendam ook volop horeca, een fresh market, een bioscoop, bowlingbaan, gamehal en het Instagram-museum Youseum. Er wordt gerekend op 12 miljoen bezoekers per jaar. Ter vergelijking: het oude Leidsenhage (de voorloper van Westfield Mall of the Netherlands) kende vroeger in de hoogtijdagen 9 miljoen bezoekers per jaar, maar de laatste jaren was dat flink afgenomen. Als ook de restaurants, bioscoop en andere leisure open kunnen, wordt het winkelcentrum feestelijk geopend. Aan de opening vandaag was volgens Koek bewust niet veel ruchtbaarheid gegeven vanwege de coronamaatregelen, maar toch waren er behoorlijk wat bezoekers gekomen om een kijkje te nemen in het nieuwe winkelcentrum. De restaurants en leisure bestemmingen gaan open zodra de corona maatregelen het toelaten.

Nieuwe concepten

De grootste winkel in het winkelcentrum is die van Peek & Cloppenburg, met een oppervlakte van 4.500 m² op twee verdiepingen. Deze winkel is volgens het nieuwe concept ingericht en verkoopt merken als Hugo Boss, Tommy Hilfiger, G-Star, Marc Cain, Drykorn, Calvin Klein Jeans en Scotch & Soda. The Sting zou in eerste instantie een filiaal van De Koopman in The Mall openen, maar koos uiteindelijk om er een winkel van het nieuwe concept Daily Aesthetikz neer te zetten, een clean en minimalistisch streetstylemerk voor mannen dat bij The Sting wordt verkocht. Victoria’s Secret opende in The Mall de allereerste winkel in Nederland waar ook de lingerie van het merk verkocht wordt. En daar werd op gewacht, want er zouden voor de opening al honderden shopafspraken bij gepland staan.

Onafhankelijke winkels

The Gallery is een nieuw concept in The Mall, waar bezoekers op 3.000 vierkante meter een mix van kleinere retailers en lifestyle-merken vinden, zoals Coef Men, 10 Days, MSCH Copenhagen, Little Indians, Ace&Tate, Skins Cosmetics, Smaak Amsterdam en Miccy’s Jewelz. Met boetieks, lifestylewinkels, koffietentjes en pop-up stores is dit een moderne herinterpretatie van de klassieke winkelstraat. Het heeft een wat intiemere sfeer, met kleine open winkelpanden. Je krijgt hier bijna het gevoel op een modebeurs te lopen. In dit gedeelte vind je ook de student store Blue School, waar de studenten van ROC Mondriaan en MBO Rijnland aan de slag gaan. In september start de eerste groep studenten die wordt opgeleid tot Denim Store Manager. Tot die tijd lopen huidige geselecteerde studenten stage bij Blue School. Bij Blue School krijgt duurzaamheid extra aandacht en worden onder andere Kings of Indigo en Kuychi verkocht.

Eigenaar Unibail-Rodamco-Westfield investeert meer dan €600 miljoen om het verouderde winkelcentrum Leidsenhage om te toveren tot het hypermoderne Westfield Mall of the Netherlands. Het gebouw is een bijzondere combinatie van staal, glas en duurzame technologie ontworpen door MVSA Architects in samenwerking met de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het designconcept is gebaseerd op het idee van één beweging, één ontwerp, één identiteit. Zo is de gevel geïnspireerd op een voile, een zijden sjaal, die als een tweede huid soepel over het gebouw is gedrapeerd en de nieuwe en bestaande gebouwen samenbrengt. Met de opening in Nederland telt Westfield in totaal elf winkelcentra in Europa, waarvan Westfield London misschien wel het bekendste is. Maar er zijn ook winkelcentra in Frankrijk, Zweden, Polen en Tsjechië. Voor 2023 staat de oplevering van Westfield Hamburg op de planning. Verder zijn er een twintigtal Westfield winkelcentra in de Verenigde Staten.

Beeld: Westfield