TOP

De 10 bestgelezen vrouwenmode-artikelen van 2019

Welke vrouwenmodeberichten werden het best gelezen op Textilia.nl in 2019? Uit onze statistieken blijkt dat lezers graag interviews en trends lezen en winkelreportages en collectiebeelden bekijken. We zetten de tien bestgelezen berichten over vrouwenmode nog een keer op een rij.

Binnenkijken: de pop-upstore van Jan Taminiau

Jan Taminiau lanceerde op 7 maart zijn eerste ready-to-wearcollectie met de opening van een pop-upstore aan de Hobbemastraat in Amsterdam, vlak bij de hoofdingang van het Vondelpark. Hier is de collectie, die in principe alleen via zijn website te koop is, acht weken lang te voelen en te passen. Taminiau is een complete en duurzame garderobe met items voor elk moment van de dag. (hoofdfoto)

Plussizelabel Belloya failliet verklaard

Begin februari 2019 werd het faillissement uitgesproken over het moederbedrijf van plussizemerk Belloya. De financiële problemen zouden zijn ontstaan nadat de logistieke partner de samenwerking had beëindigd. De nieuwe partner was duurder, waardoor de webshop moest stoppen met gratis retouren. Daardoor liep de omzet van de webshop sterk terug. Een maand na het faillissement maakte het merk deels een doorstart met een niet nader genoemde partij.

Lidewij Edelkoort: vrouwenmodetrends winter 2020-2021

Volgens trendforecaster Lidewij Edelkoort gaan we een bruin tijdperk in. Haar presentatie voor winter 2020-2021 noemde ze dan ook Brown Age. “Als bruin echt doorbreekt is dat voor twintig tot dertig jaar.” Bruin vraagt om andere stoffen: harder en steviger. Corduroy wordt heel belangrijk net als tweed. Andere trends: oversized, ruiten, workwear, country en teddy.

Vrouwenmodetrends gespot op de modebeurzen voor het inkoopseizoen winter 2019-2020

Na de winterbeurzen maakten we de trendbalans op voor winter 2019/2020? Merken zijn nog lang niet klaar met prints en kleur. Vooral alle variaties op de dierenprints scoren hoge ogen, en dan liefst in een opvallend kleurtje. De belangrijkste trends: snake, grove rib, chainprint, zilver, western en felgeel.

Alice Zegerius van Beverly Beethoven: “Het personeel is één grote familie.”

Alice Zegerius transformeerde haar vrouwenmodewinkel Beverly Beethoven in Amsterdam enkele jaren geleden van luxe winkel aan de Beethovenstraat naar een toegankelijke winkel voor iedereen op het Gelderlandplein. “Ik heb er geen dag spijt van gehad. Ik ga weer met veel plezier naar mijn werk. We bedienen veel vaste klanten en het personeel is één grote familie. Sommige personeelsleden lopen al negentien jaar mee en we gaan elk jaar samen op vakantie.”

Sneak preview: vrouwenmodecollecties winter 2019-2020

Wat brengen de vrouwenmodemerken voor herfst-winter 2019-2020? Textilia maakt een selectie uit de beelden van de collecties. Na de overdaad aan prints in de afgelopen seizoenen wordt het modebeeld wat rustiger. Printitems worden veel gecombineerd met uni’s. De gekleurde ruit is een belangrijk patroon. De jurken zijn wat langer, de wijdere broek wint steeds meer terrein en ook de hoogwaterbroek is niet meer weg te denken.

Nieuwe vrouwenmodemerken in Nederland [zomer 2020]

Na de beurzen selectererden we uit al het aanbod 7 nieuwe vrouwenmodemerken voor zomer 2020: het Amsterdamse Butter & Hazel, Kadú Fashiondat staat voor ‘knits and dresses united’, Ro’Skinwear met unieke prints, het casual chic modelabel Aímée, kraagjesmerk Before7am, grote matenlabel More by Mooj en het jonge, Duitse ‘urban sporty’ kledingmerk Phil & Lui.

Kijken: de Yaya wintercollectie voor 2019-2020

Op maandag 14 januari was de Westergasfabriek in Amsterdam het decor voor de presentatie van Yaya’s wintercollectie 2019-2020. Het merk vertrok voor de inspiratie voor naar het Verre Oosten en bleef hangen in de fascinerende Japanse samenleving. Waar functionaliteit even belangrijk is als de vorm de perfecte harmonie vol tegenstrijdigheden zit. De collectie kreeg dan ook de naam The Essentials. Met jurken met kimonomouwen, oversized sweaters, cargopants, overalls en dessins met tattoo-achtige draken en een camouflage-panter uitgevoerd in kleur.

Nieuwe vrouwenmodemerken in Nederland [winter 2019-2020 deel 1]

Na de winterbeurzen selecteerden we nieuwe vrouwenmodemerken voor winter 2019-2020. Het Franse merk Fuego, badjassenmerk True Bandits, Honoré uit hetzelfde huis als Moscow, jassenmerk BO4 Copenhagen van Bodewes en Fly Girl met een urban look.

Bevlogen modeverkopers: ‘We zijn niet op omzet gericht, zo werkt het niet bij ons’

In de serie Bevlogen modeverkopers interviewen we topmedewerkers. In juli spraken we Bibi Overakker (31) van Foof in Haarlem. ““Om eerlijk te kunnen zijn moet je eerst goed naar de klant luisteren: wat zijn haar wensen, wat past bij haar figuur en staat haar goed? We zijn niet gericht op de omzet, zo werkt het niet bij ons. Het verkopen komt vanuit m’n hart. Ons assortiment is zo ontzettend leuk, dat gaat gewoon vanzelf.”