TOP

Jaaroverzicht 2020: de 10 bestgelezen interviews

2020 is bijna voorbij. Tijd voor een terugblik. Vandaag doen we dat met de 10 bestgelezen interviews met onder meer Stuen (foto), Anna van Toor en 10 Feet dat dit jaar stopte.

#1 Oproep van modemerk: ‘Uitverkoop pas vanaf 1 juli’

Toen in maart 2020 de winkelstraten leeg bleven, klonk de roep vanuit de modebranche om een eenmalige gereguleerde uitverkoop deze zomer. Karin Vink en Annemiek Buijs van vrouwenmodemerk Femmes du Sud namen zelf het heft in handen. “Het is een maatregel die de overheid geen geld kost, maar die wel veel effect kan hebben.”

#2 5 tips om je modeverkopen tijdens de coronacrisis een boost te geven

Om het aantal besmettingen onder controle te krijgen, is er een volledige lockdown afgekondigd. Hoe geef je je verkoop een digitale boost? “Focus je op social media, daar begeeft je klant zich nu vaker dan ooit”, zegt social media expert Kirsten Jassies. Lees hier haar 5 tips.

#3 10 Feet stopt: ‘Als er een pauzeknop bestond, drukten we die met alle liefde in’

Het Nederlandse vrouwenmodemerk 10 Feet laat in juni weten er na 21 jaar mee te stoppen. De coronacrisis is één van de factoren die hierbij een rol spelen. “Als er een pauzeknop bestond, drukten we die met alle liefde in.”

#4 HoeDante6 met de coronacrisis omgaat

Vrouwenmodemerk Dante 6 heeft al januari het coronavirus al scherp op het vizier, omdat de leveranciers in China er toen al mee te maken hadden. Al snel na de uitbraak in ons land, lanceerde Dante6 een plan om hun klanten te motiveren en te steunen in deze coronacrisis. “Elk beetje omzet in deze tijd kan je helpen”, zegt directeur Arlette Huisman.

#5 Anna van Toor: ‘Ons ambitieniveau is landelijk bereik’

Modebedrijf Anna van Toor groeide in honderd jaar uit tot een onderneming met meer dan dertig filialen in Nederland. We vroegen directeur Jan Paul van Toor naar de kracht van het concept en de plannen voor de nabije toekomst.

#6 Retailer verwacht groeispurt voor maatjeans: ‘Winkels hebben behoefte aan kleinere aantallen’

Na drie jaar voorbereiden en testen is voor mannenmoderetailer Martijn Viskaal nu de tijd rijp om actief de boer op te gaan met zijn op maat gemaakte jeans. “We merken dat winkels behoefte hebben aan kleinere aantallen en leveranciers die kort van tevoren leveren.”

#7 Eigenaar Gino Fashion: ‘De klant gaat altijd met iets extra’s naar huis’

Mannenmodewinkel Gino Fashion zit al 33 jaar op dezelfde plek in Elst, dorp onder de rook van Arnhem en Nijmegen. De ideale plek, stelt eigenaar Carla Marcelis in de nieuwe mannenmodespecial van Textilia. Het is er bedrijvig en er zitten veel zelfstandig winkeliers . Bovendien heeft het dorp een actief centrummanagement dat Elst in die grote steden promoot als de plek waar je goed kunt winkelen en parkeren. Vooral dat laatste is volgens Marcelis belangrijk voor haar zaak. “Mannen vinden het ideaal dat ze voor deur hun auto kwijt kunnen.

#8 Mannenmodewinkel Stuen groeit: ‘Community in deze tijd belangrijk’

Nu de consument vanwege de coronacrisis wegblijft, proberen modewinkeliers op allerlei manieren hun nieuwe collectie te verkopen voor de reguliere prijs. Mannenmodewinkel Stuen in Tilburg lukt dat tot nog toe goed en noteert zelfs groei. Het geheim? “Een trouwe community.”

#9 Interview moderetailer Rick Moorman: ‘Meer aandacht nodig voor de gezondheid van ondernemers’

De aanpak van de coronacrisis maakt volgens Amsterdammer Rick Moorman, eigenaar van de gelijknamige mannenmodewinkel, het gezondheidsprobleem op de lange termijn alleen maar groter. “Bestrijding van het virus is een kortetermijnaanpak. Op de middellange termijn leidt het tot gezondheidsproblemen bij ondernemers door stress. Daar moet meer aandacht voor komen.”

#10 Florèz: ‘Liever pakken we zelf minder marge dan dat we slechte stoffen gebruiken’

In 2017 lanceerden Angéla Fokker en Floris van Amstel het kledingmerk Florèz. Eind 2019 had het merk al meer dan 150 verkooppunten door heel Nederland. In januari interviewt Textilia de ondernemers. Ze zeggen onder meer: “Elke volgende dag is een verrassing als je een eigen bedrijf hebt. Heel ver vooruit kijken is lastig, maar we richten ons in 2020 vooral op het creëren van naamsbekendheid.”

Op de foto: Mark Voets eigenaar van mannenmodewinkel Stuen