TOP

5 tips om je modeverkopen tijdens de coronacrisis een digitale boost te geven

Om het aantal besmettingen onder controle te krijgen, is er een volledige lockdown afgekondigd. Hoe geef je je verkoop een digitale boost? “Focus je op social media, daar begeeft je klant zich nu vaker dan ooit”, zegt social media expert Kirsten Jassies. Lees hier haar 5 tips.

Nu de niet-essentiële winkels vijf weken verplicht dicht moeten, moeten winkeliers opnieuw andere wegen zoeken om hun collectie te verkopen. Social media-expert Kirsten Jassies geeft 5 tips om je modeverkopen via onder meer Instagram en Facebook een boost te geven:

1. Activeer Facebook-catalogus

“Zorg, als je dat nog niet hebt gedaan, dat je je webshop koppelt aan een Facebookcatalogus zodat je rechtstreeks kunt verkopen via Facebook. Dat kun je ook koppelen aan Instagram, maar alleen met die catalogus. Vervolgens kun je je producten er handmatig los in zetten, maar het is slimmer om een koppeling te maken met je webshop. Dat is een ingewikkeld proces, dat kunnen websitebouwers voor je doen. Met die tool kun je meteen gaan verkopen, maar het is niet zo dat dat vanzelf gaat. Daarvoor moet je wel een relatie aangaan met je potentiële klant, zie de tips hieronder.”

2. Kies voor een duidelijke stijl

“Juist nu veel mensen thuiszitten en waarschijnlijk meer dan ooit kijken op social media, is het heel slim om veel relevante content te maken. Op social media kun je aandacht besteden aan je volgers en potentiële klanten door vaker een update te posten. Twee tot drie keer per week is minimaal, maar ideaal is dagelijks posten. Focus je daarbij op één onderwerp en maak dat heel specifiek. Dus, als je een gemengde kledingwinkel hebt en je wilt geregeld een outfit of the day posten, zorg dan dat je dat doet voor een heel specifieke doelgroep, bijvoorbeeld de 40-plus vrouw die heel sportief is. Mensen volgen merken en mensen, omdat die bekend staan om één of twee onderwerpen. Succesvolle accounts zijn vaak die kanalen die voor een duidelijke stijl kiezen. Dus promoot niet de ene dag een paar schoenen, de andere dag een outfit voor mannen en de volgende dag iets voor vrouwen. Maar zorg dat je opvalt tussen die lading content die nu wordt gemaakt en maak duidelijke keuzes.”

3. Maak contact zoals je dat in de winkel doet en ga live!

“Bij verkopen via social media gaat het net zoals in de winkel: zorg voor interactie. Niet door een schoen te posten met een commerciële tekst eronder, maar door het gesprek aan te gaan. Ga live! Dat kan via Stories, een tool in Instagram waarmee je tijdelijke content kunt maken. Stories zijn een prachtige, makkelijke tool voor winkels en merken om potentiële klanten mee te laten kijken nu ze niet fysiek naar de winkel kunnen komen. Laat ze meekijken in het leven van een retailer in deze tijd, toon de nieuwe collectie, vertel over de trends, maar zorg ook voor interactie door mensen vragen te laten stellen. Je kunt ook met één persoon tegelijk live gaan, waarbij anderen dan mee kunnen kijken. Denk aan een stijladvies voor een klant of een gesprek met een andere expert waar volgers op kunnen reageren. Juist in deze tijd vinden mensen het fijn persoonlijke verhalen te horen en daarop te reageren. Niet alleen zenden dus, want dan haken mensen af en bovendien zorgt het algoritme ervoor dat je posts niet meer zichtbaar zijn. Hoe meer interacties zoals reacties, likes, bewaren, doorsturen, taggen enzovoort, hoe hoger je post blijft staan op social media.”

4. Maak veel divers beeld en video’s van je kleding of schoenen

“Geef de consument, net als in de winkel, een zo compleet mogelijk beeld van het product dat je gaat posten. Mensen worden niet geïnspireerd door platte foto’s. Schiet beeld vanuit verschillende hoeken, neem video’s op en zorg daarbij ook voor beeld in een lifestylesetting. De kans dat mensen een product dan willen kopen, is veel groter omdat mensen producten het liefst willen beleven, zoals in een winkel.”

5. Gebruik de nieuwe mode-apps

“Benut de tijd die je wellicht over hebt om nieuwe, andere kanalen te ontdekken, zoals Tiktok en Snapchat en mode-apps zoals Depop, United Wardrobe en het shoppingkanaal op Instagram zelf. Daar worden weer nieuwe typen content gebruikt zoals gifjes, andere vormen van stories en filters. Als je dat in de vingers hebt voordat de massa zich er meldt, heb je een voorsprong qua kennis en zichtbaarheid op dit soort social media kanalen. Met leuke, nieuwe content heb je weer een grotere kans dat mensen je gaan volgen. En nieuwe volgers zijn potentiële klanten.”

dit artikel is op 15 december 2020 bijgewerkt.