TOP

Noun Collectables in Zwolle is een Instagramhit: ‘We maken alle content zelf’

Vrouwenmodezaak Noun Collectables in Zwolle bestaat volgende week drie jaar. In die periode groeide de winkel uit tot een regelrechte Instagramhit en het boegbeeld van kleurrijke, uitgesproken fashion. Nu komt een nieuwe droom uit: een eigen collectie.

Foto’s: Noun Collectables

Het bereik van ‘city boutique’ Noun Collectables gaat veel verder dan Zwolle. De ruim 10K volgers uit heel Nederland worden dagelijks via Instagram-posts en Stories op de hoogte gehouden van de nieuwste binnenkomers, favorieten, bestsellers, trends en items die terug op voorraad zijn. Wie een kijkje op het ‘Insta-account’ neemt, ziet er vooral veel uitgesproken, kleurrijke items. Zo werd onlangs de party collectie gepresenteerd, bestaande uit lurex jurkjes en pakken, pailletten broeken en satijnen tops. Niet in voorspelbaar zwart, maar in felgroen, fuchsia en goud. 

Heel veel kleur

“Van de meeste items hebben we nog één tot twee stuks over, we moeten momenteel soms ‘nee’ verkopen”, vertelt mede-eigenaar Cynthia Korthagen. “Ik sta ervan te kijken, want we hebben deze collectie best diep ingekocht. Het was ook even spannend toen vorige week het nieuws met de nieuwe coronamaatregelen kwam, maar dit maakt niets uit, zo blijkt. Mensen hebben echt behoefte aan een feestje en om zich weer feestelijk aan te kleden.” De klanten vallen, net als Korthagen en partner Jean Swager, voornamelijk voor de opvallende kleuren. “Dit is precies waar Noun Collectables voor staat: heel veel kleur en onverwachte, niet te voor de hand liggende items en combinaties. Dat is waar mensen bij ons voor binnen komen en blijven terugkomen.”

Eigen collectie

Geen wonder dat de eigen capsulecollectie die volgende week ter ere van het driejarig bestaan wordt gelanceerd, dezelfde invloeden heeft. Of zoals Korthagen het noemt: ‘eigenzinnig en rebels’. De collectie is een aanvulling op de partycollectie legt ze uit. “Het is een comfy lijn voor de periode voor en na de feestdagen. Met sweats, joggingbroeken, fijne tricot flarebroeken en een tas. Het is precies hoe de wereld momenteel is: het ene moment wil je graag comfortabele kleding voor in en rondom je huis. Een andere keer kan je intens genieten van een uitje of etentje waar je je speciaal voor opdoft.” De ondernemers hebben er vertrouwen in dat de eigen producten aanslaan. “Tijdens de lockdownperiodes hadden we veel leuke comfy kleding ingekocht, waar je je gerust mee kon laten zien tijdens zoom-meetings. En dat sloeg enorm aan.” 

Dezelfde ambities

Toen de twee ervaren modeprofessionals elkaar enkele jaren geleden ontmoetten bij het merk Loavies, bleken ze dezelfde ambities te hebben. Een eigen winkel beginnen en een label starten. De eerste droom werd drie jaar geleden werkelijkheid en nu is er dus de eigen collectie. Korthagen: “De afgelopen jaren waren we door corona daar nog niet aan toe gekomen. Wel waren we heel actief met het samenstellen van onze winkelcollectie. Wekelijks gingen we op pad, vaak naar Parijs, om in te kopen. Toen we met onze leveranciers de partycollectie samenstelden, kwam het idee voor een eigen lijn weer boven.”

Instagram

De afgelopen jaren hebben de ondernemers niet bepaald stilgezeten. Vanaf het begin zijn ze actief op het sociale medium Instagram, wat resulteert in een flinke fanbase. “We maken alle content zelf. Ik sta elke dag buiten of in een nieuwe tent in Zwolle te fotograferen en te filmen. Gewoon met mijn iPhone. We plaatsen vaak oproepen wie model wil staan of we spreken klanten aan. Dat maakt het ook heel leuk en eigen om te doen. Het bijhouden van social media kost zeker veel tijd, maar we krijgen er ook veel voor terug. In de winkel brengen we veel vernieuwing, de collecties een items volgen elkaar steeds sneller op. Dit betekent in de praktijk dat we vaak op dinsdag, donderdag en vrijdag content staan te schieten.” Korthagen bevestigt dat dit effect heeft op het rendement en de omloopsnelheid: “Mensen komen regelmatig terug omdat ze steeds vernieuwing zien.”

Online

Nog steeds verkoopt Noun Collectables veel items via Instagram, maar sinds de komst van de webshop vorig jaar, is er een duidelijke verschuiving zichtbaar. “We hadden een vliegende start online. En het is een tweede winkel aan het worden”, zegt Korthagen. “Wat mij betreft draait ondernemen precies hierom: kansen zien en pakken. We verzenden dagelijks pakketten, waarbij opvallend genoeg de maandag de drukste dag is. In de fysieke winkel is dit juist vaak de meest rustige dag, dus dit valt goed samen.” Wat verder opvalt is dat het aantal retourzendingen miniem is. “We hebben nagenoeg geen retouren. Onze klanten bestellen vrij gericht, vaak maar één maat. We laten zo goed mogelijk de pasvormen zien op verschillende lichamen. Daarbij geven we regelmatig advies op vragen hierover. 

Uitgebreider team

Nu de winkel op meerdere vlakken groeit, nam ook de noodzaak voor een uitgebreider team toe. Het voorbije jaar investeerde het duo in meer personeel. “We waren met z’n drieën en nu met zijn zessen. Allemaal creatieve meiden, daar zoeken we ze op uit. Het was nodig, om het hoge tempo in de winkel en social media bij te houden. Het grotere team stelt ons in staat om elke dag de vernieuwing in onze winkel te laten zien.”