TOP

Eenvoudig en efficiënt verkopen via Facebook tijdens de lockdown?

Nu de coronamaatregelen de detaillist dwingen om de deur van de winkel om 18:00 uur te sluiten nét nu de feestdagen eraan komen en er geen koopavond mogelijk is, zit er maar één ding op: op zoek gaan naar andere manieren om klanten te helpen en de benodigde omzet te realiseren. Dat kan met Elisa, de robot die de detaillist werk uit handen neemt.

Elisa, wie is dat, zult u denken. Maar Elisa is geen persoon. Elisa staat voor Easy Live Sales en is een robot die een Facebook-pagina koppelt aan een fysieke winkel of een webshop. De software werd tijdens de lockdown in 2020 bedacht in Denemarken en is daar inmiddels een succes.

Live Sales

Elisa maakt gebruik van de (gratis) mogelijkheden die Facebook biedt. De voor de detaillist meest logische optie is een live shopping event. Hierbij laat de ondernemer op een vooraf aangekondigd tijdstip op Facebook zijn producten zien, geeft er informatie over en legt de klanten uit hoe ze door te reageren een aankoop kunnen doen. Terwijl de presentatie gaande is, doet Elisa de rest. De robot houdt de opmerkingen in de gaten, reageert als iemand aangeeft een product te willen kopen, stuurt via Messenger een bevestiging van de aankoop, regelt de betaling en houdt bij of een product nog op voorraad is.

Een andere mogelijkheid is om aanbiedingen op de Facebook pagina te zetten en deze 24/7 te verkopen. Het is voldoende om hiervoor foto’s en/of filmpjes op Facebook te plaatsen en uit te leggen hoe klanten kunnen reageren. Elisa doet de rest. Terwijl de winkel gesloten is, loopt de verkoop gewoon door.

Voordelen

Met Easy Live Sales start de ondernemer een nieuw verkoopkanaal dat kan worden omschreven als een hybride tussen de fysieke en digitale winkel. De klant krijgt de persoonlijkheid, nabijheid en professionaliteit van de fysieke winkel, en het bereik en de toegankelijkheid van e-commerce. Elisa is hiermee geschikt voor zowel webshops als fysieke winkels. De fysieke winkel maakt gebruik van social media voor extra verkopen. Voor webshops is het een manier om een meer persoonlijke band met de klant aan te gaan.

Een ander voordeel is dat ondernemers door gebruik te maken van Elisa, kunnen rekenen op extra klanten. Want zoals dat gaat op Facebook, zien bij elke opmerking die wordt geplaatst ook vrienden van vrienden van vrienden dat hier een interessante live sale gaande is. Zo kan in een half uurtje een aantal bezoekers worden getrokken dat normaal gesproken in een week de winkel zou bezoeken.

Aanbieding

Wie benieuwd is hoe Elisa in de praktijk werkt, kan nu gebruik maken van een aanbod van Easy Live Sales. Elisa werkt op abonnementsbasis, maar Textilia-lezers krijgen de mogelijkheid om het twee maanden gratis te proberen. Hiervoor kan je de code TEXTILIA2021 gebruiken.

Info: elisa.io, support@elisa.io, 020-8089761