TOP

10 Feet stopt: ‘Als er een pauzeknop bestond, drukten we die met alle liefde in’ [afscheidsinterview]

Het Nederlandse vrouwenmodemerk 10 Feet stopt er na 21 jaar mee. De coronacrisis is één van de factoren die hierbij een rol spelen. “Als er een pauzeknop bestond, drukten we die met alle liefde in.”

10 Feet werd 21 jaar geleden opgericht door Ben en Andrea Hilgersom. Het vrouwenmodemerk stond bekend om de uitgesproken collecties. Wie herinnert zich nog de kleurrijke velours joggingpakken met badges uit de beginjaren of de felgekleurde trainingsbroeken met strepen en teksten? Uiteindelijk evolueerde de collectie van jong en sportief naar een meer vrouwelijke, sophisticated look. Het bedrijf kende pieken en dalen en overleefde de economische crisis die in 2008 begon. Maar de huidige crisis deed Ben en Andrea Hilgersom besluiten om te stoppen met hun geliefde merk.

Kers op de taart

“Dit is niet iets wat je over een nacht ijs beslist, maar de coronacrisis heeft het wel versneld”, begint Andrea Hilgersom. “Het merk bestond vorig jaar twintig jaar en toen zijn we met het hele team naar Ibiza geweest. We hebben daar veel gelachen, maar de tijd ook gebruikt om na te denken over de toekomst van het merk. Welke kant zou het op moeten? We willen altijd voorop lopen met nieuwe trends en de kers op de taart zijn. Die vrijheid hebben we onszelf ook altijd gegeven, maar de wereld ziet er nu heel anders uit.”

Impact corona

Al in januari had het coronavirus impact op het bedrijf, toen de fabrikanten in China getroffen werden door overheidsmaatregelen. De ontwikkeling van de nieuwe collectie werd een grote uitdaging. “Konden we bepaalde stoffen en producten wel geleverd krijgen? Overleeft de fabrikant het wel? En kan die op tijd leveren?”, vervolgt Andrea Hilgersom. En toen bereikte het virus Nederland en ging het land in een intelligente lockdown. “Het was schrikken hoe erg retailers in paniek waren en werden getroffen. We werken in principe alleen met stenen winkels, vooral kleine exclusieve boetieks. Die zijn toch kwetsbaarder. Door deze spagaat konden we van twee kanten ons bedrijf niet goed draaien en namen we uiteindelijk de moeilijke beslissing om met het merk te stoppen. We zijn het merk op eigen kracht en met eigen geld begonnen en we gaan het nu ook in eigen hand afhandelen.”

Heritage

10 Feet had ongeveer 200 verkooppunten in Nederland en nog eens 200 over de grens, in onder andere België, Duitsland, Denemarken, Israël en Ierland. Zij krijgen geen collecties meer uitgeleverd. “Door de coronaperikelen werd productie van de herfstlevering erg risicovol en hebben we besloten deze niet te gaan uitleveren.” Per 1 augustus zijn alle acht medewerkers uit dienst. De webshop blijft voorlopig in de lucht, waar de voorraad voorlopig nog wordt verkocht aan consumenten. Het eigen bedrijfspand gaan de twee verhuren. “We hebben de afgelopen maanden gebruikt om op te ruimen en oude collecties te archiveren. Dat was mooi om met het team te doen, we hebben gelachen en gehuild. Er kwam twintig jaar heritage voorbij. We kwamen prachtige stukken tegen, maar ook items waarvan we niet snapten dat we het ooit mooi vonden. En dan die vele foto’s van de grote modeshows die we gegeven hebben. Het is in ieder geval nooit saai geweest. En aan de inspiratie heeft het nooit gelegen.”

Toekomst

Wat de twee hierna gaan doen weten ze nog niet. Andrea Hilgersom: “Creatief zijn zit in mijn dna. Ik heb een passie voor interieur en binnenhuisarchitectuur, dus wellicht ga ik die kant op. En ik zou het ook mooi vinden om mijn kennis en ervaring over te dragen via gastlessen op de modeacademies. Ik ben de mode ook absoluut niet zat. Als er een pauzeknop voor het bedrijf bestond, drukten we die met alle liefde in, maar zo werkt het helaas niet. Ik denk dat de markt moet veranderen. En dat dat uiteindelijk ook gaat gebeuren, want innovatie is nu eenmaal onderdeel van de mode-industrie.”