TOP

Retailer verwacht groeispurt voor maatjeans: ‘Winkels hebben behoefte aan kleinere aantallen’

Na drie jaar voorbereiden en testen is voor mannenmoderetailer Martijn Viskaal nu de tijd rijp om actief de boer op te gaan met zijn op maat gemaakte jeans. “We merken dat winkels behoefte hebben aan kleinere aantallen en leveranciers die kort van tevoren leveren.”

Een jeans waarvoor je zelf de wassing kiest, maar ook de fit, de kleur van de knoop, het stiksel en de patch. En als je het heel persoonlijk wil maken, laat je je naam borduren op de patch of in de binnenkant van de broek. Een spijkerbroek op maat en naar wens van de klant, dat was er nog niet ontdekte mode-ondernemer Martijn Viskaal en daarom besloot hij zelf in dat gat te springen. In 2015 richtte hij daarvoor Custom Made Jeans Company (CJC) op.

Uitdaging

Het idee voor dit concept is ontstaan op de winkelvloer, vertelt Viskaal. De ondernemer runt al jaren twee modezaken in Almelo: Jo Jansen Herenmode, overgenomen van zijn ouders in 2005, en The Gallery Brandstore, dat hij zelf is gestart als jeanswinkel in 2008 en in 2015 heeft omgevormd tot multibrandstore. Viskaal: “Doorgaans moet je van jeans veel inkopen in verschillende maatseries, wassingen en modellen. Om dit rendabel te maken is een hele uitdaging. Daar komt bij dat modellen en wassingen vaak veranderen, terwijl we merken dat mannen graag terugvallen op een bepaald model. Omdat we zelf maatpakken en -shirts goed kunnen verkopen vroeg ik mij af waarom dat er nog niet was voor jeans. Ik voelde aan dat er een markt voor was, omdat onze klanten kiezen voor maatwerk vanwege de perfecte fit en het gemak van bestellen.”

Enkele stuks

Al snel ontdekte Viskaal dat het niet eenvoudig was om samenwerkingpartners voor dit concept te vinden. “De zoektocht naar een producent heeft veel energie gekost”, vertelt hij. “Ze zijn gewend grote aantallen te draaien, en toen kwam ik met de die enkele stuks. ‘Jeans per stuk? U bedoelt per container?’, zeiden ze dan. Toch is het gelukt om een partij te vinden die het wel interessant vond om een kleinere productie te draaien, dan wel voor een hoge prijs per stuk. Het duurzaamheidsargument speelt bij dat atelier ook een rol. Dat merkten we ook in de zoektocht naar een geschikte wasserij. De wasserij waar we mee samenwerken zijn ook gewend aan grote volumes. Maar doordat ze net met een nieuw, eco-vriendelijk wasproces waren gestart waarvoor nog weinig animo was, konden wij er meteen in stappen.”

Keuzestress

Een andere hobbel die de ondernemer moest nemen, was de manier waarop hij zijn product aanbiedt aan de consument. Uit tests met klantenpanels bleek dat niet iedereen met zoveel keuzes voor één spijkerbroek kon omgaan. “Mensen kregen keuzestress door de vele opties voor één spijkerbroek. Dan zagen ze de kleuren voor de garen, de wassingen, typen achterzakken, binnenzakken en ga zomaar door. Uiteindelijk kreeg ik te horen: ‘Martijn, kies jij maar, je kent mijn smaak’. Dat is niet de bedoeling van een maatjeans, dus is dat proces teruggebracht tot een aantal keuzes: kleur van de jeans, stiksel, achterzak, patch en knoop. Dat kan in twee minuten klaar zijn. De tailor of retailer heeft vervolgens 10 minuten nodig om op te meten, de order in te voeren in de software en dan kan het naar het atelier.”

Snappen

De ondernemer heeft tijd genomen om de markt voor zijn maatjeans te veroveren. Eerst testte hij het in zijn eigen mannenmodezaak, vervolgens voerde hij het aantal verkooppunten op per vijf. Inmiddels heeft hij 100 verkooppunten in Nederland, Duitsland, België, Roemenië en Polen. CJC richt zich op tailors en het hogere segment retailers die zich ook richten op maatkleding. “Dat zijn de partijen die al bedreven zijn in maatwerk en het netwerk hebben van klanten met dezelfde ervaring, zij snappen dit concept. Dat vinden we belangrijk, evenals het selectief verdelen van ons product over winkels om te voorkomen dat het conflicteert in een gebied.”

Groeispurt

Nu is volgens hem het moment aangebroken dat CJC een groeispurt kan maken. “Ondanks de huidige tijd, waarin we dachten dat we klappen moest incasseren, zagen we dat de bestellingen gewoon doorliepen. Ook uit België en Duitsland waar alle winkels dicht waren. En we horen uit de markt dat retailers niet alleen maar merken willen waar ze 8 maanden van tevoren hun jeans moeten bestellen. Ze hebben behoefte aan kleinere series en leveranciers die korter op de markt zitten. Dat zegt mij dat er veel potentie inzit.”

Kleine series met eigen merk

De adviesprijs van de maatwerkjeans is €289, de marge 2.8. Sinds een half jaar biedt CJC ook private label aan, kleine series voor in de winkel met een eigen merk. Daar maken momenteel vier winkels gebruik van. “We staan nog aan het begin van ons succes”, besluit de ondernemer. “We willen groeien in verkooppunten, maar stap voor stap. Zo zijn we ook begonnen. Dat is een karaktertrek hier in het oosten van het land: ga het eerst maar doen. Daar zijn we mee bezig. Uiteindelijk willen we uitgroeien tot hét maatwerkjeansbedrijf van Europa.”