TOP

Hoe Dante6 met de coronacrisis omgaat

Vrouwenmodemerk Dante 6 heeft een plan opgesteld om hun klanten te motiveren en te steunen in deze coronacrisis. “Elk beetje omzet in deze tijd kan je helpen”, zegt directeur Arlette Huisman.

Vanaf begin januari staat het coronavirus al scherp op het vizier van Dante6, omdat de leveranciers in China er toen al mee te kampen hadden. Directeur Arlette Huisman: “Er werd dagelijks met onze leveranciers in China gecommuniceerd over het welzijn van de mensen en voortzetting van de bedrijfsvoering. Onze leveranciers zaten dichtbij het getroffen gebied en moesten dicht. Uiteindelijk was dat maar voor twee weken, waardoor wij geen vertraging hebben opgelopen met de productie. We waren daardoor enigszins voorbereid dat onze eigen markt ook weleens in zwaar weer kon komen, maar dat het zo snel zo slecht zou worden hadden ook wij niet gedacht. Maar wij geloven dat deze crisis te managen is met een korte termijn plan van aanpak.”

Wat houdt dat precies in?

“Eén van de belangrijkste factoren is de informatievoorziening. Het is van belang al het nieuws te filteren op wat voor jou relevant is. Inzicht geeft vertrouwen. Bijvoorbeeld welke vormen van uitstel betaling en hulp van de overheid er zijn. Het is daarin essentieel dat de omzet zo lang mogelijk doorloopt. Want uitstel van betalingen betekent niet dat we deze kosten niet maken, het betekent ook niet dat de kosten worden kwijtgescholden. Daarom is het van belang dat zo veel als mogelijk bijgebleven wordt met de betalingen. Dat lijkt op dit moment onmogelijk, maar alle beetjes die nu haalbaar zijn helpen.”

De nieuwe winkel van Dante6 in Amsterdam

Maar wat als je omzet is gekelderd?

“Vooral de heel zwaar getroffen gebieden in Brabant hebben het heel zwaar. Zij zitten in een uitzonderlijke situatie. Voor de overige provincies geloven wij dat zolang de overheid en onze eigen gezondheid het toelaten het verantwoord is de winkels open te houden. Het genereert omzet die we nu heel hard nodig hebben. Dat kan bedrijven redden. Nu behalen wij in onze winkels in Amsterdam en Rotterdam nog omzetten tussen 40 en 60 procent van onze normale omzetten.”

Gaan er nog wel mensen winkelen?

“Het aantal passanten is inderdaad minimaal, maar we benaderen onze doelgroep actief en we plannen afspraken in. Het is belangrijk om in contact te komen met de klant, foto’s van sets te delen op social media of video’s te posten. Blijf inspireren. De consument zit thuis, gaat niet op vakantie of uit eten, maar heeft nog wel wat te besteden. Ik heb fantastische initiatieven van retailers gehoord. Een retailer rijdt met de auto langs klanten en hangt een set aan de voordeur. Na het passen hangt de klant terug wat retour kan. Zo heb je omzet zonder fysiek contact.”

“Elke procent omzet die je haalt, kan je helpen.”

Shoppen mensen nu wel meer online?

“De online omzet is bij ons gelijk gebleven. Mensen houden de hand op de knip en zijn voorzichtig, omdat ze niet weten wat er nog komt. Dat is goed, maar mensen moeten niet stoppen met uitgeven. Dus ik ben al blij met een gelijkblijvende omzet.”

Zo kom je misschien niet van je hele collectie af…..

“Nu omzetten tegenvallen staan we voor de uitdaging om ervoor te zorgen dat de voorraden in de winkels niet torenhoog opstapelen. Dat is nijpend en zorgelijk. Omdat wij elke maand leveringen hebben adviseren wij de winkelier om korting aan te bieden op de leveringen van oktober, november en december om plaats te maken voor de nieuwe collecties die er aan komen.”

Willen klanten die leveringen nog wel ontvangen?

“Onze volgende levering is gelukkig pas in mei. Natuurlijk gaan we met onze retailers maximaal meedenken op welk moment we de goederen het beste kunnen leveren. We geloven in strategische lange termijn plannen, maar op dit moment is het advies naar onze retailers om goed inzicht te hebben in wat er dagelijks gebeurt en daar op aan te passen.”

En wat als retailers die nieuwe leveringen echt niet kunnen betalen?

“Alles draait om transparantie. Daarom moeten we met elkaar alle tools en ideeën delen. App je klant, rijd naar haar toe. Veiligheid staat voorop, maar zolang het kan, gooi die deuren niet dicht als het niet hoeft. Elke procent omzet die je haalt, kan je helpen. We zien in onze winkels klanten die even weg willen uit die crisis en in een keer een paar duizend euro uitgeven. Dat maakt meteen je week goed.”