TOP

Eigenaar Gino Fashion: ‘De klant gaat altijd met iets extra’s naar huis’

Mannenmodewinkel Gino Fashion zit al 33 jaar op dezelfde plek in Elst, dorp onder de rook van Arnhem en Nijmegen. De ideale plek, stelt eigenaar Carla Marcelis in de nieuwe mannenmodespecial van Textilia.

Gino Fashion is gevestigd achter de hoofdwinkelstraat in Elst. Het is gevestigd in een breed winkelpand van 450 vierkante meter met vier ruime etalages omlijst met grijze tegels. Leuk detail: de zaak van eigenaar Carla Marcelis (zie hoofdfoto) zit pal naast het Ploegje, de zaak van haar zus. “Daar ben ik begonnen, als hulp tijdens mijn schooltijd. Op een zeker moment vroeg ik me af waarom er geen winkel was waar mannen alles voor zichzelf konden kopen. Vroeger had je alleen damesboetieks, gemengde zaken en hele sjieke mannenmodewinkels.” Marcelis stapt in dat gat. Ze krijgt een lening bij de bank en Gino Fashion opent de deuren.

Eyecatcher

In de afgelopen 33 jaar is de zaak meerdere keren vergroot. Inmiddels beslaat de winkel vier panden. Binnen is het ook stoer ingericht, met een enorme eyecatcher in het midden van de winkel: de ronde denimhoek met zilveren Chesterfieldstoel. Marcelis verkoopt in de winkel zo’n 25 merken van kleding-, schoenen- en accessoiresmerken, van PME Legend en Scotch & Soda tot snoepmerken als Pure White en Buddha to Buddha voor de jongere generatie.

‘Auto voor de deur’

Het dorp waarin ze onderneemt, Elst, is een bedrijvige plek waarin veel zelfstandig winkeliers zitten en een actief centrummanagement dat het dorp in die grote steden promoot als de plek waar je goed kunt winkelen en parkeren. Vooral dat laatste is volgens Marcelis belangrijk voor haar zaak. “Mannen vinden het ideaal dat ze voor deur hun auto kwijt kunnen.”

Vier keer XL

De ondernemer vindt dat er voor haar klanten volop keuze moet zijn. Daarom hangt ze per artikel één item in de winkel en houdt ze rest op voorraad in haar honderd vierkante meter grote magazijn. “En ik heb een enorme keuze in maten. Ik heb vier lengtes bijvoorbeeld en vier keer XL. Hier shopt de hele basketbalvereniging, omdat ik ook lengtemaat 38 verkoop. Maar ook 32.”

Goodie

Goede service is haar sterkste kracht. “Wij zorgen er altijd voor dat de klant met iets extra’s naar huis gaat. Korting, een gratis artikel of een leuke goodie. Daarnaast kunnen klanten buiten sluitingstijd komen shoppen als dat ze beter uitkomt.”

Pinterest

Voor de promotie voor haar winkel en collecties zet ze foto’s van klanten in hun nieuwe outfit op Pinterest en haar website. Verder doet ze niet veel aan marketing. “Hoeveel vaste klanten ik heb, weet ik niet. Ik hou een klantenbestand bij, maar de meeste mannen zitten niet te wachten op een kaart in de bus of e-mailnieuwsbrief.”

Skireizen

De meeste trouwe klanten komen uit Elst, maar Gino Fashion ze heeft ook mannen die speciaal uit het Noorden van het land of zelfs uit het buitenlands bij haar komen shoppen. Die buitenlandse klant haalt ze op een originele manier binnen: via de skireizen die ze al 25 jaar jaarlijks organiseert, een hobby van haar. “Daarom heb ik ook veel mannen uit alle uithoeken van Nederland, van Den Helder tot Rotterdam, en zelfs stel uit Oostenrijk, dus. Dat is toch bijzonder?”