TOP

Eigenaar mannenmodewinkel Bij Jaap: ‘Coronacrisis kwam op juiste moment’

De coronacrisis is een vloek voor de omzet, maar kan een zegen zijn voor de manier waarop retailers ondernemen. Het brengt zaken terug naar de kern, zo ervaart Jaap Verhoof van mannenmodewinkel Bij Jaap in Uden. "Ik wil de winkel beheersbaar houden, want de winkel dat ben ik.”

Na de lockdown mochten kledingzaken onder voorwaarden open blijven, maar shoppers bleven weg. Wat heeft Bij Jaap in Uden gedaan om de verkoop te stimuleren?

Eigenaar Jaap Verhoof: “Ik heb heel snel op de resetbutton gedrukt. Hoewel de winkel open bleef, kwam er bijna niemand de eerste twee weken. Het was uitgestorven in Uden. In de eerste week van de lockdown ben ik 70 procent teruggevallen in omzet. Ik schrok me kapot. Dan kun je wel in een hoekje gaan janken, maar dat werkt niet. Ik heb een promofilmpje gemaakt van de collectie en die verspreid onder klanten in mijn klantenbestand en via social media wat mij meteen tien afspraken opleverde. Omdat ik precies van mijn klanten de maten, pasvorm, gekochte merken en hun smaak bijhoud, kon ik ze gericht helpen. Ik ben met een rekje met kleding langs huis gegaan. En mensen die even wilden wachten, kochten een cadeaubon die ze later komen besteden.”

Heeft die aanpak geholpen?

“Jazeker. Dat heeft ook te maken met het feit dat mijn klanten niet alleen afkomen op mijn merken (o.m. Stone Island, Hogan, Drykorn, Koll3kt, Circolo en Xacus, red.), maar op het serviceniveau wat ik hier bied en de gezelligheid die bij de winkel hoort. Dat zijn naast muziek, mode en lifestyle de belangrijkste pijlers, die zowel zakelijk als privé terugkomen bij Jaap. Wat ook meespeelt is dat ik mijn marketingbudget investeer in de relatie met de klant, in events voor groepen en verwenmomentjes individueel. Op basis van het bon-gemiddelde reserveer ik een percentage dat de klant dan later terugkrijgt in de vorm van een cadeau. Zo heb ik eens de Efteling-attractie De Baron na sluitingstijd afgehuurd voor klanten. Zo leert je klant jou kennen en jij leert je klant kennen. Al die investeringen die ik in klanten heb gedaan, die verwenmomenten, krijg ik nu terug in waardering. Daardoor heb ik het in april en mei gered.”

‘Al die investeringen die ik in klanten heb gedaan, die verwenmomenten, krijg ik nu terug in waardering’

Je bleef in elk geval uitermate positief, zien we op de foto’s op je social media waar je op elke foto zelf breed lachend je collectie showt.

“Zo ben ik. Juist in deze tijd is het belangrijk om mensen een lach te bezorgen. Ik show altijd mijn eigen collecties. In coronatijd heb ik dat samen met vrouwenmodewinkel Nenas uit buurdorp Geffen gedaan. Het is een hele vrolijke foto- en filmserie geworden, gemaakt op een camping in Zeeland met als hashtag campinglife. Hele leuke reacties op gekregen. Daarvan was het nog niet eens de bedoeling om klanten naar de winkel te trekken, maar om in beeld te blijven en mensen tegelijkertijd ook energie te geven. Nu doe ik dat met alleen filmpjes en video’s, maar doorgaans ook met de organisatie van events. Zo hadden we in april, de Twenties Pop.Up Club gepland staan. Alles was al geregeld: Dj La Fuente, het licht, geluid. En toen sloeg corona toe. Dat feest houden onze klanten tegoed.”

Op zijn website en social media showt modeondernemer Jaap Verhoof zelf zijn collectie.

Welke ondernemerslessen trek je uit deze periode?

“Ik heb ontdekt dat ik niet verder wil groeien. Wel in de kwaliteit van mijn winkel, maar niet in volume. Tot de lockdown 12 maart 2020 was het alleen maar groeien, groeien, groeien. Dat was goed, maar niet zorgeloos. Dat betekent namelijk ook dat je zaken moet loslaten, uit handen geven aan personeel bijvoorbeeld. Mijn accountant vroeg me op een gegeven moment: ‘Jaap, waar word je gelukkig van?’ Dat is toch het gastheerschap. Zelf overal mijn tentakels uitslaan. Door verdere groei zou ik dat kwijt raken. De coronacrisis kwam voor mij op het juiste moment en heeft mij laten inzien dat ik terug wil naar de kern. Dat ik de zaak beheersbaar en voelbaar wil houden. Ik heb een winkel van 240 vierkante meter, werk met één parttimer en heb een mooie schare vaste klanten opgebouwd. Het is goed zo. De basis van de winkel ben ik, dat blijf ik.”

‘Mijn accountant vroeg me op een gegeven moment: ‘Jaap, waar word je gelukkig van?’

Veel retailers hebben de rustige periode ook gebruikt om de winkel op te knappen of de online verkoop een boost te geven. Hoe heb jij die periode benut?

“We zijn momenteel de winkel aan het updaten. Er is een compleet nieuwe bar ontworpen, die wordt moment gebouwd. Met als kers op de taart een bijbehorend eigen biertje. Het is belangrijk dat je ook in deze tijd laat zien dat je blijft vernieuwen. Online zijn we in principe zo ingericht dat we er kunnen verkopen, maar ik vind het belangrijk om mijn collecties in de fysieke winkel te verkopen. Dat is veel meer een beleving en zeker nu één waar mensen behoefte aan hebben.”

Nu de coronamaatregelen weer wat zijn versoepeld, lopen de winkelstraten weer vol. Profiteer jij daarvan?

“Na die twee slechte weken in het begin, zien we ook in Uden meer traffic op straat. Voor mijn winkel is dat minder relevant, omdat ik net buiten de A-locatie zit. Wij krijgen doorgaans gericht bezoek van klanten uit de omgeving van Eindhoven, Nijmegen en Den Bosch. Die komen nu weer, doorgaans op afspraak. Na die terugval van 70 procent, zijn we door de gestegen verkopen wel boven Jan gekomen.”

Wat verkoop je nu het meest?

“Op dit moment draait alles in de winkel goed. Dat komt door het weer. Dat is mooi genoeg voor de verkoop van zowel polo’s en shorts als chino’s en colberts. Ook de schoenen van Hogan lopen goed, nummer 2 in mijn winkelverkoop, ondanks dat het prijzige sneakers zijn. Ik kan dus niet één artikelgroep noemen, het is de kracht van de samensmelting van de collectie die de omzet bepaalt.”