Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Consumentenvertrouwen daalt verder in mei, Facebook lanceert nieuwe shopfunctie voor winkels, Only for Men start verkoop via livestream

Het consumentenvertrouwen daalt verder in mei, Facebook lanceert een nieuwe shopfunctie voor winkels en mannenmodeconcern Only for Men gaat zijn collecties verkopen via livestream. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 20 mei.

Consumentenvertrouwen neemt verder af in mei

Het consumentenvertrouwen neemt in mei verder af, zo meldt het CBS. In deze maand komt de graadmeter uit op -31. Consumenten oordelen fors negatiever over het economisch klimaat in de afgelopen 12 maanden. Door de coronacrisis liep het vertrouwen van consumenten in april al een historische deuk op van -21. Met -31 ligt het consumentenvertrouwen in mei ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-5). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41). Het CBS ziet dat de koopbereid blijft steken op -17, wat betekent dat consumenten nog hetzelfde denken als in april over hun financiële situatie. Zezijn negatief over de economische vooruitzichten en vinden de tijd voor het doen van grote aankopen ongunstig.

Only for Men start verkoop via livestream

Only for Men introduceert een nieuwe manier van winkelen om klanten op afstand van dienst te kunnen zijn. Daarvoor is een livestream met de winkel in Nieuwegein actief waar klanten via Whatsapp contact kunnen maken. Daarop komt de klant direct antwoord via de videoverbinding. Dat meldt het modebedrijf in een persbericht. De mannenmodewinkel heeft de kunst afgekeken van de Noordhollandse kaaswinkel Kaan, die eind 2017 tijdelijk zijn kazen verkocht op deze manier. “Wij vonden deze bijzonder moeilijke tijd, waar je een nieuwe methode nodig hebt om je klanten van service te kunnen voorzien”, zegt marketing manager Rens Drost van Only for Men. “Het perfecte moment om de tweede livestream store van Nederland te openen.” De livestream store van Only for Men zal de komende tijd dezelfde openingstijden hebben als het filiaal in Nieuwegein. Hoe lang de livestream actief blijft hangt af van het succes.

Inretail positief over versoepeling coronamaatregelen

Brancheorganisatie Inretail is positief over de verdere versoepelingen die het kabinet dinsdag 19 mei aankondigde. Hoe meer richting normaal, hoe beter, laat de brancheorganisatie in een persbericht weten. Met ingang van 1 juni zijn onder meer samenkomsten van 30 personen binnen toegestaan in alle gebouwen die publiek toegankelijk zijn, exclusief personeel. Dat betekent dat bioscopen, theaters, restaurants en cafés dertig gasten per ruimte mogen ontvangen. De horeca kan op die dag om 12:00 uur het terras openen onder voorwaarden, daarvoor geldt geen maximale groepsgrootte. “Een aantal lange weekends met extra vrije dagen is in aantocht en veel mensen willen er dan op uit”, schrijft Inretail. “Het is positief dat gericht aankopen doen ook weer even genieten wordt van de sfeer in de winkelstraten.”

Facebook lanceert nieuwe functie voor winkels

Facebook heeft een nieuwe functie waarmee het winkels aan zich wil binden: Shops. Hiermee kunnen winkels via zowel Facebook als Instagram direct spullen verkopen, schrijft onder meer de Leeuwarder Courant. Shops is inmiddels al beschikbaar in de VS voor een deel van de gebruikers van de sociale platforms en wordt de komende maanden wereldwijd uitgerold. Shops kunnen winkeliers hun Facebookwinkel aanpassen aan hun eigen stijl en via de chatfuncties Messenger, Instagram Direct of WhatsApp kunnen ze communiceren met klanten. Er wordt ook gewerkt aan loyaliteitsprogramma’s en de mogelijkheid om producten te taggen die te zien zijn in een live-video zodat kijkers meteen kunnen kopen wat ze zien.