TOP

Deus Ex Machina gaat voor flinke internationale groei

Het van oorsprong Australische merk Deus wil de hele wereld laten kennismaken met diens opvallende lifestylemix van mode, motoren, surf, kunst en horeca. De komende vier jaar streeft de onderneming naar forse groei met winkels en restaurants. “Ze geloven dat dit de nieuwe manier van retailen is.”

Op dit moment zijn er negen Deus Ex Machina ‘tempels’ – zoals het merk een restaurant en relaxplek noemt – en 12 winkels. In onder meer Amsterdam, Sydney, Bali, Tokio, Los Angeles, Milaan, Biarritz, Istanbul en het in december 2019 geopende Zuid-Afrika. Tot aan 2024 heeft de onderneming verdere omzetgroei en expansie gepland. De omzet bedraagt momenteel bijna 40 miljoen euro en is het afgelopen boekjaar met 30 procent gestegen. De komende vier jaar moet groeien tot ruim 75 miljoen euro. Als het aan de onderneming ligt neemt het aantal tempels in diezelfde periode toe tot 32 en de stores tot 34. Hierbij wordt onder meer gekeken naar Zuid-Amerika, waar het merk nog niet is vertegenwoordigd, Portugal en Londen.

Amsterdam

Afgelopen zomer werd ook Amsterdam voorzien van een Deus-winkel en tempel. Daarnaast is onze hoofdstad een belangrijke hub geworden sinds het Europese distributiecentrum er is gevestigd. “Het gaat supergoed met het bedrijf”, vertelt Hanna Verweij, general manager bij Deus Nederland. “De kracht van Deus is dat alle vormen van creativiteit worden gevierd onder één dak. Heel inspirerend vind ik dat. Dit concept, waarbij alle disciplines samenkomen is vrij nieuw voor de retail. Het draait niet alleen om pure verkoop, maar om een veelzijdige, maar hechte community.”

Nieuwe manier van retailen

Volgens Verweij hebben de Australische oprichters, Dare Jennings en Carby Tuckwell, een sterk creatief merk neergezet. “De Italiaanse mede-eigenaren (die zich in 2017 hebben ingekocht, red.) snappen vervolgens heel goed hoe je een merk verder uitbouwt. Zij hebben onder andere Ducati groot gemaakt en bedrijven als Bally en Benetton geleid. Ze geloven dat dit de nieuwe manier van retailen is. Het bieden van een totaalconcept, waarbij ruimte is voor de verkoop van producten, maar ook voor het optimaal beleven ervan.”

Foto: Tristan Fopma

Special mannenmode

In Textilia 2, de nieuwe special mannenmode, vertelt Verweij over haar voorliefde voor klassieke motoren, de keuzes die ze het afgelopen jaar heeft gemaakt voor de Nederlandse markt en haar ambities. In die periode heeft ze het aantal wholesalepartners sterk teruggebracht – tot rond de twintig – om vervolgens weer te kunnen groeien. Daarover zegt ze onder meer: “Willen we slagen in Nederland, dan moeten we met beleid aan de slag. Je krijgt niet nog eens zo’n kans.”