TOP

Mannenmodewinkel Stuen groeit: ‘Community in deze tijd belangrijk’

Nu de consument vanwege de coronacrisis wegblijft, proberen modewinkeliers op allerlei manieren hun nieuwe collectie te verkopen voor de reguliere prijs. Mannenmodewinkel Stuen in Tilburg lukt dat tot nog toe goed en noteert zelfs groei. Het geheim? “Een trouwe community.”

In een aanloopstraat van de Heuvelstraat in Tilburg zit sinds tweeënhalf jaar Stuen, mannenmodewinkel van 64 vierkante meter die wordt gerund door Mark Voets (28) en Martijn Mutsaers (30). In de winkel hangen merken als Nudie Jeans, SamsoeSamsoe, WoodWood, Elvine, Clarks Originals, Parlez en hun eigen label Stuen. Achter de zaak hebben ze een tuin die net zo groot is als de winkel waar ze – als het weer het toelaat en Covid-19 niemand dwingt binnen te blijven – geregeld kleine events houden voor hun klanten. “Dat proberen we het hele jaar door te organiseren, van een yard-sale in de tuin tot een restaurant in de winkel en een avondje bingo”, zegt mede-eigenaar Mark Voets (zie hoofdfoto).

25 procent groei

Dat soort initiatieven zorgt voor verbinding met bestaande klanten en het trekt nieuwe klanten naar de winkel, zegt Voets. Van die aanpak plukt de kledingwinkel in deze tijd de vruchten nu ze zien dat de verkoop doorloopt. De winkel is alleen open op afspraak, online bestellingen leveren de mannen hoogstpersoonlijk af. Nu het coronavirus de kledingverkoop in de hele sector heeft verlamd, weet Stuen zo nog omzet te genereren, zodanig dat de kledingwinkel in maart 25 procent is gegroeid ten opzichte van maart 2019.

‘Goed geheugen’

Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen? “Dat komt volgens ons onder meer doordat we op een persoonlijke manier met onze klanten omgaan. Als iemand bij ons een maand na zijn laatste bezoek de winkel binnenstapt, haken we in op waar hij het toen over heeft gehad, zoals een vakantie of een zwangerschap. Dat onthouden we, we hebben een goed geheugen. Het gaat bij Stuen niet alleen om in- en verkoop van kleding, maar ook om het praatje, de kop koffie en de gezelligheid. We zitten er niet bovenop en zeggen het liever als een model niet staat dan dat we pushen op de verkoop.”

Geen kortingsacties

Tegelijkertijd is het volgens hem een voordeel dat zijn winkel collecties verkoopt die niet overal in de stad te verkrijgen zijn. En Stuen is duidelijk over de kortingsacties: daar doen ze niet aan mee. Ook nu niet. “Onze filosofie is dat we eerlijke producten verkopen en die kosten geld. De marge op kleding hebben we nodig, kortingen betalen we uit eigen zak en dan gaat het dus over onze boterhammen. Dat geven we niet zomaar weg. De klant weet hier waar hij aan toe is en hoeft niet bang te zijn dat het item dat hij koopt een week later zomaar met korting wordt verkocht. We geven wel eens een paar sokken bij een aankoop weg, maar met zo’n bedankje verwen je je klant meer dan met een prijskorting.”

Blije klanten als Stuen de kleding thuis aflevert. FOTO: Stuen.

Zwaartepunt online

Een duidelijke winkel met een schaars aanbod en twee jongens die tijd steken in hun community. “De truuk is zoveel mogelijk contact houden met je klanten”, gaat hij verder. “Ook nu via social media. Daar doen wij hetzelfde als voor de coronacrisis, namelijk advies uitbrengen aan mensen en hun vragen beantwoorden over de pasvorm of maatadvies.” De fysieke winkel heeft normaal meer verkopen dan online – 85 % om 15 % -, nu is dat omgedraaid, vertelt de ondernemer en ligt het zwaartepunt bij de webshop. “Vanaf het moment dat de horeca op slot ging, verkopen we in de winkel 35% en online 65%.”

Vakantieplannen vallen weg

Natuurlijk hoopt Voets dat de coronacrisis niet te lang duurt. “We merken weliswaar dat onze community ons steunt en bestelt, maar ook dat ze minder nodig hebben. De vakantieplannen vallen nu onder meer wel weg, dat was vaak een reden om nieuwe zomerkleding te halen. Ik hoop dat onze vaste klantenkring ons blijft supporten totdat die hele coronacrisis afgelopen is, dan komen wij er wel doorheen.”