TOP

Dit zijn de 10 bestgelezen artikelen van 2020

Nu het einde van het jaar nadert, blikken we terug op 2020. Dat doen we vandaag met de 10 bestgelezen artikelen.

#1 TOGS-regeling niet beschikbaar voor modewinkels

Het was even schrikken in maart toen bekend werd gemaakt dat de TOGS-regeling (Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren) niet beschikbaar was voor moderetailers. Twee dagen na die bekendmaking liet de overheid dat ook winkelondernemers aanspraak konden maken op de regeling. Winkeliers konden zich zodoende vanaf 30 maart melden voor de tegemoetkoming van € 4.000.

#2 Sandwich vraagt faillissement aan

De Sandwich Fashion Group maakt op 6 april bekend dat het voor zowel de Nederlandse als de Duitse bedrijfsactiviteiten faillissement heeft aangevraagd. Het gaat om de onderdelen SF Commercial Services, SF Retail Services, SF Logistics Services, SF International en SF Germany.

#3 Oproep van modemerk: ‘Uitverkoop pas vanaf 1 juli’

Toen in maart 2020 de winkelstraten leeg bleven, klonk de roep vanuit de modebranche om een eenmalige gereguleerde uitverkoop deze zomer. Karin Vink en Annemiek Buijs van vrouwenmodemerk Femmes du Sud namen zelf het heft in handen. “Het is een maatregel die de overheid geen geld kost, maar die wel veel effect kan hebben.”

#4 Meer merken maken modieuze mondkapjes

Sinds de uitbraak van Covid-19 raken we steeds meer gewend aan mensen met mondkapjes in het straatbeeld. Naarmate het coronavirus ons leven langer beheerst, zal de vraag naar modieuze mondkapjes ook navenant stijgen. Daarmee maakt het ook kans een vast accessoire in het assortiment van de retailer te worden. Modemerken zijn er in elk geval al sinds de uitbraak volop mee bezig.

#5 Kabinet komt met noodpakket: dit zijn de maatregelen voor modeondernemers

Het kabinet kondigde dinsdagavond 17 maart nieuwe maatregelen aan om het Nederlandse bedrijfsleven te ondersteunen, nu de omzetten van veel ondernemers drastisch zijn teruggelopen. Textilia zette de regelingen die voor mode- en schoenenondernemers van belang zijn op een rij.

#6 Massale steun voor gereguleerde verkoop, maar hoe kansrijk is dit?

De coronacrisis komt voor de mode- en schoenenhandel op het slechtste moment denkbaar. De eerste weken van de lente zijn immers de weken waarin het geld moet worden verdiend met de nieuwe voorjaarscollecties. De oproep om een eenmalige gereguleerde uitverkoop in het voorjaar van 2020 kan op massale bijval van Nederlandse mode- en schoenenretailers rekenen. Hoe reëel is het dat zo’n maatregel er daadwerkelijk komt?

#7 5 tips om je modeverkopen tijdens de coronacrisis een boost te geven

Om het aantal besmettingen onder controle te krijgen, werd op 14 december een volledige lockdown afgekondigd. Hoe geef je je verkoop een digitale boost? “Focus je op social media, daar begeeft je klant zich nu vaker dan ooit”, zegt social media expert Kirsten Jassies. Lees haar 5 tips.

#8 Leveranciers en de coronacrisis: ‘We zitten tussen retailer en fabrikant in’

De problemen waar moderetailers tegenaan lopen als gevolg van het coronavirus zijn voor de buitenwereld vaak wel zichtbaar. Maar welke impact heeft het coronavirus op hun leveranciers? “Als je het niet met zijn allen oplost, schuif je het probleem alleen maar door naar een ander.” We spraken voor dit stuk verschillende merken, waaronder Blue Industry en Aaiko.

#9 Deze (mode)merken helpen de retailer verder tijdens de coronacrisis

Het zijn moeilijke tijden voor de hele modebranche. Veel (mode)merken en bedrijven willen de coronacrisis goed door komen, maar het liefst wel samen met de retailpartners. Zo ook deze merken, die solidair zijn en hun klanten concreet proberen verder te helpen. Met webinars, webshops, opslag en uitstel van collecties. Met deze oplossingen kwamen merken en bedrijven die meedenken medio april 2020.

#10 Coronavirus en retail: Met welke scenario’s moet je rekening houden en hoe pak je dat aan?

Afgelaste openingen en evenementen, minder mensen in de winkelstraten. Leek het aan het begin van de week nog mee te vallen met de impact van het coronavirus, na de persconferentie van de regering donderdagmiddag ziet het er toch iets anders uit. Ook voor de modebranche. Het belangrijkste advies: zorg dat je goed nadenkt over verschillende scenario’s.

\

Beeld: Van der Velde