TOP

Hutspot failliet, Mytheresa naar de beurs, Amazon lokt Nederlander met lagere prijzen

Het Nederlandse lifestyleconcept Hutspot is failliet verklaard. Het online luxeplatform Mytheresa gaat naar de beurs en Amazon lokt zijn klanten met lagere prijzen. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 30 december.

Lifestyleconcept Hutspot failliet

Het Nederlandse lifestyleconcept Hutspot is failliet verklaard door de rechtbank in Amsterdam, zo bevestigt mede-oprichter Nick van Aalst. Het betreft alle bedrijfsonderdelen, waaronder de winkels, de groothandel en de webshop. Als curator is P.J. Bos aangesteld van advocatenkantoor Wieringa Advocaten in Amsterdam. Bos heeft nog niet gereageerd op vragen die Textilia over dit faillissement heeft gesteld. Van Aalst vertelt in een exclusief interview aan Textilia dat hij en zijn compagnons met kerst zelf hebben besloten om faillissement aan te vragen. “Als je op een gegeven moment op 50 procent omzetverlies zit en je ziet dat de groei naar online gaat, daar is ons type retail niet tegen bestand. Hutspot is een offline retailer.” Wel hoopt hij dat er een doorstart komt. “We hebben er goed in geïnvesteerd en hoewel wij niet in staat zijn om daar de vruchten van te plukken, betekent dat niet dat een ander dat niet kan doen.” Hutspot is in 2012 als pop-up winkel gestart door de drie ondernemers Nick van Aalst (CEO), Pieter Jongens (COO) en Reinier Bernaert (CFO). Het concept telt acht winkels, een webshop en sinds 2018 voerde het een eigen kleding- en accessoirescollectie.

Lees het interview met mede-oprichter Hutspot, Nick van Aalst: ‘Ons type retail is hier niet tegen bestand’

Nederlander weet Amazon steeds beter te vinden

Webgigant Amazon heeft in een krap jaar tijd marktaandeel in weten te pikken en zijn achterstand op in te lopen open gevestigde rivalen als Bol.com en Coolblue. Dat blijkt uit een analyse die prijsvergelijker Omnia Retail deed op verzoek van het FD en BNR. Volgens het FD is dat mede dankzij scherpe prijzen. In de afgelopen drie maanden waren consumenten vaak het goedkoopst uit bij Amazon. Hoewel exacte marktaandeelcijfers ontbreken is het aantal doorverwijzingen via vergelijkingssites is Amazon nu al even groot als Bol.com, zegt Sander Roose van Omnia Retail. “Die cijfers laten bijna één op één zien hoe de verkopen zich ontwikkelen.” Een knappe prestatie, al is daarmee het marktaandeel nog zeker niet gelijk aan elkaar, benadrukt Roose. De snelle opkomst van Amazon blijkt ook uit bereikcijfers van de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX). Afgelopen maand trok de webwinkel ruim 7 miljoen Nederlandse bezoekers, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Ook de gebruiksintensiteit nam met een derde toe: bezoekers kwamen vaker terug. Het coronavirus heeft ook Amazon een zetje gegeven, zegt Dirk Mulder, Sector Banker Trade en Retail van ING. Hij verwacht dat Amazon nog verder gaat inlopen. “Amazon heeft eigen merken maar ook producten die je bijvoorbeeld niet bij Bol.com kunt kopen.”

Leestip: ‘Defining moments in mens fashion 2020’

Mannenmodeliefhebbers opgelet: op de website van WWD staat een mooi overzicht van bepalende momenten in de mannenmode het afgelopen jaar. ‘Defining moments in mens fashion 2020’  laat de altijd cool geklede Lenny Kravitz en Michael Jordan zien, we maakten kennis met Lil Nas X die tijdens de Grammy Awards in januari een eerbetoon bracht aan de iconische Versace SM-collectie door in een fel roze westernpak te verschijnen. En herinner je Joe Exotic ook? De Tiger King, met zijn gebleekte haar, betoverende Hawaiiaanse overhemden en bling-accessoires. Je ziet ze in dit overzicht allemaal voorbij komen.

Mytheresa maakt stap naar de beurs

Het luxe ecommerceplatform Mytheresa gaat naar de beurs en wil daar 150 miljoen dollar ophalen, schrijft het Financieele Dagblad. Mytheresa is een Duits-Nederlands bedrijf. Het bedrijf zou hetzelfde kunnen gebeuren als het Britse Farfetch: in 2018 ging Farfetch naar Wall Street en heeft inmiddels een beurswaarde van ruim $20 miljard. De koers verdubbelde in twee maanden. Mytheresa maakte afgelopen jaar een sterke groei door; er werden ruim een miljoen bestellingen gedaan. In het gebroken boekjaar 2019-2020, dat eindigde eind juni, steeg de omzet met 18,6% tot €449,5 miljoen, blijkt uit de ingediende aanvraag, schrijft het FD. De nettowinst is afgelopen jaar gestegen tot €6,4 miljoen en is de afgelopen maanden net als de omzet verder opgelopen. In het eerste kwartaal van boekjaar 2020-2021 boekte Mytheresa €9,6 miljoen nettowinst. Het bedrijf had eind september 522.000 ‘actieve klanten’.