TOP

Coronavirus en retail: met welke scenario’s moet je rekening houden en hoe pak je dat aan?

Afgelaste openingen en evenementen, minder mensen in de winkelstraten. Leek het aan het begin van de week nog mee te vallen met de impact van het coronavirus, na de persconferentie van de regering donderdagmiddag ziet het er toch iets anders uit. Ook voor de modebranche. Het belangrijkste advies: zorg dat je goed nadenkt over verschillende scenario’s.

Om te zeggen dat het openbare leven tot stilstand is gekomen gaat wat ver, maar we worden wel gedwongen in een behoorlijk lagere versnelling door het leven te gaan. Het amateurvoetbal stopt voor een maand, grote evenementen worden afgelast en wie een verkoudheid heeft wordt geacht thuis te blijven. 

En dat heeft ook onherroepelijk gevolgen voor de modebranche. Bij Textilia is dat ook goed te merken. In de redactiemailbox en via social media druppelen steeds meer berichten binnen die gaan over afgelaste winkelopeningen en evenementen. 

Het World Fashion Centre is vooralsnog ook nog open, maar wil geen mensen binnen hebben die in contact zijn geweest met met Covid-19 besmette mensen, of uit risicogebieden komen, zoals Noord-Brabant, China, Italië en Iran. Schoeneninkoopcentrum Cast in Nieuwegein heeft maatregelen afgekondigd. 

Twentyonewood, een kledingzaak uit Alkmaar, zou een tweede filiaal openen: afgelast. Sheltersuit, de maatschappelijk betrokken maker van winddichte jassen voor daklozen, zou een ‘sleep out’ organiseren op zaterdag 14 maart in Enschede: afgelast. Hunkemöller hield haar modeshow zonder publiek, Kingpins Amsterdam dat niet doorgaat. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. 

Modefabriek: geen overhaaste beslissingen 

De Nederlandse modebeurs Modefabriek denkt na over de zomereditie die in juli 2020 plaatsvindt, maar de organisatie wil geen overhaaste beslissingen nemen. “We zijn nu bezig met inventariseren en we nemen ook contact op met een aantal klanten over waar zij nu behoefte aan hebben.”, laat Clarisse Stulp, head of communication & marketing, weten. 

Informatievoorziening 

Inmiddels proberen brancheorganisaties, banken en andere organisaties met informatievoorziening de achterban voor te bereiden op de gevolgen van de maatregelen die het kabinet heeft genomen. MKB-Nederland en VNO-NCW houden de vinger aan de pols voor ondernemend Nederland en organiseert bijeenkomsten, waar bijvoorbeeld ook Inretail en Modint bij aanschuiven. 

Inretail: denk in scenario’s 

Inretail informeert moderetailers via de website. De grootste zorgen lijken te zitten in het afnemen van traffic. Dat betekent minder omzet, maar heeft ook gevolgen voor personeelsplanning, schrijft Inretail. De brancheorganisatie adviseert te denken in scenario’s en geeft daarvoor tips: 

  • Denk samen met een aantal mensen uit je team na over jouw scenario’s. Wat te doen we bij een forse omzetdaling (bijvoorbeeld bij 20%, 50% of zelfs 100%)? Wat als winkels of winkelgebieden worden gesloten door de overheid? Wat bij veel ziekmeldingen van medewerkers? 
  • Stel een ‘crisisteam’ samen met ook medewerkers en overleg dagelijks over ontwikkelingen en eventuele te nemen stappen. 
  • Bepaal per scenario welke keuzes je kunt of moet maken. Denk hierbij aan aanpassing van personeelsbezetting, openingstijden, communicatie naar klanten en medewerkers, inkoop, beoordeel je investeringen, kijk naar je (dagelijkse) kosten voor marketing en communicatie, volg de landelijke richtlijnen voor events, bekijk andere verkoopmogelijkheden (telefonisch, thuisbestellingen). 
  • Communiceer structureel met je medewerkers en neem ze mee in de overwegingen en gemaakte keuzes. 
  • Communiceer naar je klanten over je beleid. Denk dan over contante betalingen, hygiëne, geen handen schudden. 

Meer informatie bij Inretail 

Corona en de retail

Corona: denk ik scenario’s

Scenario’s en maatregelen 

Met welke scenario’s moet je dan rekening houden? De Rabobank heeft in haar rapport ‘Coronovirus outbreak of uncertainty’ vier scenario’s geschetst: bad, worse, ugly en unthinkable. MKB-Nederland en VNO-NCW hebben aan die scenario’s maatregelen gekoppeld. Bij het scenario ‘bad’ gaat men uit van een tijdelijke situatie die na een kwartaal weer grotendeels voorbij is. De voorgestelde maatregelen zijn daar vooral liquiditeitssteun. Denk aan werktijdverkorting, overbruggingsfinanciering en een gewijzigd invorderingsbeleid, zoals uitstel van betaling en opschorting van belastingrente.  

Lees alles over het voorstel Noodpakket Coronavirus van VNO-NCW en MKB-Nederland (pdf) 

ABN Amro: positief effect? 

Sectoreconoom Henk Hofstede van ABN Amro probeert de zonnige kant te blijven zien. In de publicatie ‘Coronavirus raakt fysieke retail in het hart‘ denkt de bank dat de coronacrisis voor de langere termijn het positieve effect hebben dat retail-ondernemers zich er meer van bewust worden dat ze hun risico’s moeten spreiden en hun leveranciers dichter bij huis moeten zoeken. “Met de drang van de westerse consument om steeds meer en tegen almaar lagere prijzen te consumeren, is de afhankelijkheid van China wel heel groot geworden. Dat het verleggen van de inkoop de prijzen van sommige producten kan opdrijven, moet de consument maar voor lief nemen. Het leidt in ieder geval tot meer zekerheid in de levering, tot minder paniek en wellicht tot een hogere kwaliteit van het aanbod en meer werkgelegenheid in Europa.” 

LEES HIER MEER OVER HET CORONAVIRUS EN DE MODERETAIL