Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Meer merken maken modieuze mondkapjes

Nu in grote delen van Duitsland het dragen van een mondkapje verplicht is, komt dat gebod voor ons ook dichterbij. Modemerken springen er op in door modieuze exemplaren op de markt te brengen. Wordt het een vast accessoire is het assortiment?

Sinds de uitbraak van Covid-19 raken we steeds meer gewend aan mensen met mondkapjes in het straatbeeld. In Azië is het al een onmisbaar accessoire, maar in het Westen – en de rest van de wereld ook natuurlijk – gaan ook steeds meer mensen ‘gemaskerd’ de straat op. Vooralsnog is dat vrijwillig, maar nu het sinds deze week verplicht is in de meeste Duitse deelstaten komt het voor ons dichterbij.

Gucci

Naarmate het coronavirus ons leven langer beheerst, zal de vraag naar modieuze mondkapjes ook navenant stijgen. Daarmee maakt het ook kans een vast accessoire in het assortiment van de retailer te worden. Modemerken zijn er in elk geval al mee bezig. Was het aanvankelijk om het tekort aan mondkapjes aan te vullen, zoals Zara, H&M en Prada deden door de capaciteit in hun fabrieken in te zetten, nu zien we merken er ook commercieel op in springen. Luxelabels als Louis Vuitton, Off-White en Gucci lanceerden al eerder modieuze mondkapjes in kleine oplages. Onder anderen popster Billie Eilish verscheen met Gucci-mondkapje tijdens de uitreiking van de Grammy Awards in januari jongstleden.

Mondkusje

Mondkapjes als mode-statement. Uit de groeiende belangstelling voor het accessoire, zien we dat meer merken er brood in zien. Modemerk Marc Cain verkoopt maskers in de webshop die matchen met de print van een jurk. Of in een print met een grappig detail, zoals het mondkusje op een panterprint, meldt Textilwirtschaft. De eerste levering was in no-time uitverkocht, meldt een woordvoerder. Een nieuwe voorraad is onderweg.

De voorraad mondkapjes van Marc Cain was snel op. Foto: screenshot marccain.com

Anna Nooshin

Online moderetailer About You wil het grootste assortiment alledaagse maskers in Europa aanbieden tegen kostprijs. Het bedrijf heeft meer dan vier miljoen maskers besteld voor de consumentenmarkt. Vanaf vandaag begint het met de verkoop van de eerste 200.000 exemplaren. De internationale uitrol volgt begin mei. Vanaf half mei worden ook ontwerpen van designers en influencers verkocht. Zo levert social media-ster Anna Nooshin ook een ontwerp aan.

Online retailer About You wil het grootste assortiment maskers in Europa aanbieden tegen kostprijs. Foto: screenshot aboutyou.com

‘Nieuwe normaal’

Modemerk Armedangels brengt mondmaskers in twee kleuren. Op de stof zijn teksten geprint, zoals ‘I warmly smile under this mask’ en ‘I wear this mask for you’. Martin Höfeler, ceo van Armedangels, tegen Textilwirtschaft: “Nadat duidelijk was geworden dat het dragen van een masker anderen beschermt en daarmee voor meer veiligheid zorgt, wilden we laten zien dat het ook duurzaam en eerlijk kan zijn. Aangezien we ervan uitgaan dat maskers in het nieuwe normaal meer dan ooit ons dagelijks leven zullen worden, wilden we met ons model een stijlvol, maar vooral positief alternatief bieden.”

Armedangels brengt mondkapjes met tekst uit. Foto: instagram.com/armedangels

Tijdelijke actie

Naast de mondkapjes voor de verkoop, zijn er ook merken die het accessoire gebruiken om geld op te halen voor zorginstellingen of goede doelen, zoals Paul & Shark doet bijvoorbeeld. Die mondkapjes zijn niet te koop. Het merk doneert bij elke online bestelling een mondkapje aan de zorg. En het Nederlandse steetwearlabel In Gold We Trust zette het een paar weken geleden in als actiemiddel: klanten die voor meer dan €100 bestelden in de webshop kregen een mondkapje cadeau.

Handschoenen

Zolang Covid-19 onze levens beheerst, en dat zal volgens deskundigen voorlopig wel het geval zijn, zullen mensen zich in toenemende mate willen beschermen. De mondkapjes zijn nu volop in ontwikkeling, het wachten is waarschijnlijk op hippe wegwerphandschoenen. Wie pakt ‘m op?

Hoofdfoto: Guillaume Meurice via Pexels